Större säkerhet vid körning??

Zorina

Trådstartare
Hej hej allihopa!
Har en liten fundering som baseras på en ide' jag ruvat på ett tag. Finns det någon kör intresserad som skulle vara öppen för en säkerhetskonstruktion vid körning av häst och vagn som skulle minska risken för allvarliga skador om olyckan är framme främst för inkörning av häst eller droskeriverksamma personer? Detta låter kanske lite gåtfullt men Jag hoppas jag varit något tydlig. MVH

Sv: Större säkerhet vid körning??

Någon universal säkerhetskonstruktion som fungerar i alla situationer och löser ut om olyckan är framme tror jag faktiskt inte på. Jag tror att det handlar om ett säkerhetstänkande i helheten. Vana körhästar som används som körhästar dagligen får ju oftast inte den paniken där man behöver få bort utrustningen snabbt utan de brukar vänta på att få hjälp.

Däremot så tror jag ju på att få fram ett tankesätt på hur man ska tänka och konstruera utrustning så att man på det säkraste sättet kan få sin häst inkörd och trygg i körningen.

Någon universal säkerhetskonstruktion som fungerar i alla situationer och löser ut om olyckan är framme tror jag faktiskt inte på. Jag tror att det handlar om ett säkerhetstänkande i helheten. Vana körhästar som används som körhästar dagligen får ju oftast inte den paniken där man behöver få bort utrustningen snabbt utan de brukar vänta på att få hjälp.

Däremot så tror jag ju på att få fram ett tankesätt på hur man ska tänka och konstruera utrustning så att man på det säkraste sättet kan få sin häst inkörd och trygg i körningen.

Hej!

Jag håller med du och tillägger att även OM man tänker massor på säkerheten och verkligen gör allt rätt kan det lika gärna gå åt skogen...

( en körlärare jag hade- den mest säkerhetsmedvetna jag nånsin träffat- kollade allt flera gånger innan körning, gjorde allt rätt osv.) lyckadess ändå skada sej såpass i en körolycka att hon fick en hjärnskada och några år senare dog pga den, och ja, hon hade hjälm!).

/ Lavinia

Man kan ju börja med att ta bort alla medeltidsvarianter med remmar som ska spännas och snurras och hållas på med, använd endast skothakar/säkerhetshakar överallt.

Annars tror jag det handlar mycket om vilka individer man har som körhästar och hur dessa skolas, att bara hålla på med dressyr och med hästar med "kapacitet" tror jag inte är någon bra idé om man ska tänka på säkerheten.

En häst som körs som arbetshäst lär sig ju ganska snart att ta det lugnt även om det snor sig runt benen eller skramlar och beter sig konstigt bakom - vilket direkt leder till ökad säkerhet.

En säker körhäst ska alltid vara "pratbar" oavsett om vagnen har vält bakom, hästar som har lätt att drabbas av panik eller som är priliga i huvudet och bara vill springa blir aldrig säkra körhästar.

Den perfekta körhästen står lungt stilla vad som än händer till dess att man smackar två gånger och den går då direkt upp i rask trav :d, såna hästar är dessvärre lika ovanliga som att vinna drömvinsten på Lotto.

Men med beteendeträning kan man komma långt, man bör ju passa på första åren med unghästar att utsätta dom för så mycket konstigt som det bara går så att dom inte blir prilliga senare i livet.

Jag vet att det här inlägget lades in för mkt längesen. Men om det fortfarande är intrssant så är jag intrsserad av att se vad man kan göra.

Jag har en häst på 15 år som precis blivit inkörd och trygg. Igår var vi ute och tränade i skogen, allting gick toppenbra, men så blev hon rädd för något, hon är vanligtvis aldrig rädd eller lättskrämd och har blivit utsatt för samma situation tidigare. Hon skenade iväg och nu har jag en pappa med brutet ben på akuten och en söndertrasad vagn och sele. Bara ren tur att det inte gick värre.
Jag har legat vaken hela gårdagen och halva natten och ransakat mig själv för att se vad jag har gjort för fel. Men jag hade säkerhetstänket, innan, under och efter.

Varför finns inte redan en sån här lösning.?
Om man på ett snabbt sätt kunde släppa vagnen från hästen i en nödsituation så vore det mkt tryggare för både häst och kusk.
Sen är självklart att msn ska ha rätt häst, rätt utrustning och aldrig behöva använda denna funktion.
Men det kan alltid hända något, vilken häst som helst kan få panik.

När jag var liten hade vi häst som satte en hjulräffsa två meter upp i ett träd :eek:

Det finns alltid saker som kan gå fel när det är hästar inblandade.

Wrangel beskriver tom en "näsklämma" som kusken kan utlösa som nödbroms, alla som har hållit på ordentligt med hästar vet ju att det är effektivare att "bromsa" en häst över mulen än i munnen så däri finns ju en viss logik.
Om inget annat hjälper när man verkligen måste få stopp på en häst så tar man ju näven och klämmer åt rätt över näsborrarna vilket ju brukar fungera hyffsat. Mycket effektivare än alla varianter av bett inkluderat stigbett och hingstkedjor...

Svårigheten är ju utlösningen av en sådan anordning som frikopplar hästen från vagnen, någon automatisk utlösning riskerar ju att lösa ut i otid vid tex kvalificerad hinderkörning vilket då blir en allvarlig säkerhetsrisk i sig.

Den måste då med nödvändighet ha en manuell utlösning som kusken kan manövrera, vilket ju också ökar chanserna till att kusken kommer ihåg att släppa tömmarna för att inte dras ur vagnen - den naturliga reaktionen är ju att knipa åt med händerna när man blir rädd.

Det är inte helt lätt att ordna något riktigt bra känns det som...

Håller med Tacticus!!

Hästar är levande djur o det går inte att göra en manual för alla situationer som de kan tänkas hamna i under hela livet....
Det ÄR farligare att köra än att rida. Hästar är klaustrofobiska o ramlar man av har hästen blivit av med det läskiga, medan en vagn (oftast) sitter kvar fast kusken ramlat av, så hästens problem är inte löst utan vagnen/redskapet blir snarare farligare utan kusk som kan kontrollera den = hästen blir ännu räddare.
Bästa säkerheten man har är erfarenhet o kunskap att läsa av hästen samt att miljöträna mycket.
Förr jobbade kuskarna med hästen hela dagar o de lärde sig varandra utan o innan, ändå beskrev Wrangel om olika sätt att stoppa en skenande häst.
I dag tillbringar häst o kusk någon timme per dag i vagn........ Hästarna lever i dag i en mer skyddad värld, där man lär ut att man ska undvika allt som är farligt för att det inte ska hända olyckor, så det är väl egentligen fantastiskt att det inte händer mer olyckor. :eek:
En körhäst behöver oftast mer miljöträning på läskiga saker än en ridhäst, eftersom man är mer ute i trafiken med vagn. I trafiken går det inte att hästarna skuttar till för minsta sak då de kanske hamnar i vägen för en bil och/eller orsakar andra olyckor för att billisterna måste väja för körekipaget.
Att man på ett snabbt o enkelt sätt får loss hästen vid en olycka är naturligtvis jättebra, men som Tacticus skrev så vill man absolut inte att grejorna lossnar när/om man hamnar i ett "skarpt läge" under turen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 545
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 729
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 294
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar