Storlekens betydelse...

Cornelia

Trådstartare
Nu tycker ni antagligen att jag tjatar om sådant som redan tjatats om här, men jag måste fråga...

Mina araber är inte så stora, kring 148-150 cm.
När jag har varit ute med femårsvalacken på olika arrangemang bland andra hästar tycker jag att han ser så liten ut, i jämförelse med halvblod och varmblodstravare, olika korsningar osv.

Jag tänker mig en distansritt på ett antal mil, och så jag som är 1,67 och väger 68-70 kg....
Visserligen har jag en bomlös sadel som väger snäppet över ingenting, men ändå!

Jag vet att jag är löjlig, men peppa mig lite och ta mig ur tanken att han kommer att segna ner på mållinjen med svankrygg och tungan vid knäna!!

Sv: Storlekens betydelse...

Minimivikten vid mästerskap är 75kg och många araber är i storlek med dina. Sålänge hästen är tränad med vikten den ska klara av så är det ingen fara.
// Linda

:idea:bara för en häst är liten behöver inte det innebära att den inte är viktbärande, jag skjälv har ganska höga varmblodstravare så när jag red våran lilla cosea på 1,50 så kände jag mig ochså för stor och jag är lika lång som du, nu är hon en väldigt viktbärande häst och som föregående svar att vid internationella ritter och sm gäller 75 kg
där har du då fördel som slipper slänga på massa bly för att komma upp till vikten rid på och lycka till mvh anne:banana:

Tack snälla för uppmuntran! Jag vet ju egentligen att det är precis så som ni säger, men ibland kan jag falla tillbaka i det där tänket man hade som tonårig ridskoleryttare för mååånga år sedan, att när man väl har nått vuxen ålder är det halvblod på 1,70 som gäller....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka