Storleken stämmer inte..

Fibusen

Trådstartare
Var in och köpte ett innertäcke till min unghäst här om dagen,stog att det skulle vara 125,men verkade vääldigt stort,så jag chansade och köpte det endå..

Väl hemma så mätte jag det,och det var 140cm långt,min pålle SKA ha ca 135 cm. Då jag inte har hästen hemma än (ute på foder,får hem han här i veckan förhoppningsvis) så kan jag inte prova på han.

Frågan är om det är felmärkt,eller i fall dom är stora i storlekarna. Tyckte inte att det såg ut som det var nån jättehög hals heller,utan normal skärning.

Testade att lägga på det på kallblodsdamen här hemma,som är grov (vilket man inte kan säga om unghästen,han är en klenis),fick dra fram det lite på bogen för henne för att öht kunna knäppa igen det,och när jag fått ihop det fram,så sitter fästet som man sätter kryssgjordarna i nästan på hennes framben... Och hon tar 145 normalt..fattades en dec (minst) på rumpan,men som sagt,hon är väldigt grov om man gämför med han..

Så frågan är,kan det vara ett 135 iallafall,eller är det en 125?

Det är av märket DOMANI,ett stalltäcke,300 g..

Han som ska ha det:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Bilen015.jpg?t=1199531971

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Bilen022.jpg?t=1199531918

Hon som jag provade på:

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0397.jpg?t=1199532050

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSCN0400.jpg?t=1199532085

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/DSC09108.jpg?t=1199532121

Som ni ser så är ju hon rätt så grov över bogarna,men inte han..Om jag inte skulle behövt dra fram det så mycket på henne så låg det bra annars i rygglängd...

Nån som har ett domanitäcke som ni VET är 135 eller 125 som kan vara vänlig att mäta exakt hur långt det är? :angel:
Jag hoppas för guds skull att erat 135 är ca 140 cm långt! 125 blir nog lite tajt åt bebishästen..

Sv: Storleken stämmer inte..

I brist på andra svar så svarar jag. MEN mitt täcke är ett Domani med 600g fyllning så det KAN ju vara skillnad mellan täckena.

Hur som helst så mätte jag mitt 155-täcke och det var på centimetern exakt 155 cm.

Så utifrån det så verkar ju ditt vara felmärkt. Men som sagt, det kan ju skilja mellan kollektionerna.

Men i och med att du mätt det till 140 och vet att han drar 135 så borde det ju inte vara så fel i storlek att han inte kan ha det. Och skulle det vara stort så kan du väl bara spara lite på det eftersom han ändå är unghäst och snart då växer i det?

jag har också det täcket och mitt är 165... funkar finfint till min häst som egt har 155. så dom verkar inte va ett dugg stora i stl.

tycker det låter som täcket är felmärkt.

Det som jag är lite orolig för är om det ska vara halvhög hals på den (som det inte ser ut att vara),och det är därför det mättes till 140,FASST det kanske är en 125?

Men om det är halvhög hals så ser man det ju med blotta ögat tycker jag,annars så borde täcket vara väldigt konstigt gjort..

Sitter ingen märkning inne i täcket,utan sitter en lapp i en sån där plastring som det stog 125 på,sen låg det i en påse och det stog 125där med.. men eftersom ingen märkning alls inne i täcket,tex påsydd lapp finns,så är det väll ganska stor chans att det kan vara felmärkning? står endast en lapp 125-165 cm,så det är väll dom storlekarna som täcket fanns i..

Fanns som sagt bara ett täcke av dess kvar,men gämförde med ett annat täcke,och annat märke,en 135,då var dom lika stora ungefär,mitt var t.o.m nån cm längre endå.
Frågan är ju som sagt om det är något konstigt med halsen,att den ska gå högt upp,för då blir ju täckerna längre,ch att det är en 125 iallafall,men,jag tycker då att man borde se det isånnafall...

Vi får hålla tummarna,och hoppas att det var felmärkt,och att det ska vara en 135:a igentligen! :D

Ingen som köpt dessa stalltäcken på granngården senaste dagarna och faktist har hästen hemma,och har hunnit provat,som kan förklara detta för mig?:angel:

Fanns i camel och rost färg.

Du har ju gjort tusen inlägg om det här täcket???

Lämna tillbaka det om du är osäker och köp ett annat när du har hästen och kan prova.

Eller, om det är mätt till 140cm så är det ju knappast 125 cm? Om hästen ska ha 135cm så borde 140cm räcka till? Felmärkt, felsytt, vad som helst. Chansa på att det passar?

Jag har 600g stalltäcket, strl 145, min häst har alltid 145 i täcken, detta är något långt i ryggen men så pass stort i storleken så att det är 15 cm längre är det inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 195
Senast: Lavinia
·
Utrustning Förra gången gav jag upp och det slutade med bomlöst vilket hästen går super i men fröken blir lite väl lätt i fötterna ibland och jag...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Io
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 979
Utrustning Efter många om och men hos sadelmakaren idag så fick jag med mig en wintec wide 17" dressyrsadel hem till min lätt svängda, runda och...
2
Svar
23
· Visningar
6 227
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka