Storlekar?

P

Plogflickan

Tjenamors i julstressen.
Jag har ett par frågor ang sadlarna och storlekar, semi, full mm vad betyder dessa ?
Vad tror ni är en passande stl till en 155 cm klb travare som är rak i ryggen och något rundlagd för till fället?
Snälla någon som kan förklara storlekarna närmare för en novis.
MVH Plogflickan

Sv: Storlekar?

Tjenamors i julstressen.
Jag har ett par frågor ang sadlarna och storlekar, semi, full mm vad betyder dessa ?
Vad tror ni är en passande stl till en 155 cm klb travare som är rak i ryggen och något rundlagd för till fället?
Snälla någon som kan förklara storlekarna närmare för en novis.
MVH Plogflickan

Dessa storlekarna har inte med rakheten eller skålningen av bommen att göra vad jag vet, utan det är bredden!

semi quarter= smal
quarter = bredare än smal
full quarter = ännu bredare
extra full quarter = bredast :D :p

ja det var nog ingen duglig förklaring, kan inte inom vilka mått de hamnar. Finns ju olika typ 6 3/4 bom osv.
Det kommer nog någon som kan.

Till en sån häst bör du ha en rak bom. Om du har en skålad bom kommer sadeln guppa från cantle till forks hela tiden.

Har inte kbl-travare korta ryggar precis som andra kraftigare hästmodeller? Om det är så är det bra om sadeln har round skirts = avkortad.

Sen är det ju omöjligt att säga utan att ha sett hästen och en ev. sadel på den. Troligt är att den behöver minst en full quarter bom eftersom de raserna brukar vara vida över ryggen. Hur vid den är och vilken sadel som passar får du samråda med någon på plats, omöjligt härifrån.

Glöm inte att hästen ändrar form ganska rejält när den väl kommer i form igen. Har en paint här för tillfället som var FET när hon kom, nu har hon uppnått matchvikt, men bl.a. hennes manke är betydligt mer utmärkande än tidigare, å andra sidan kommer ryggmuskulaturen byggas upp mer när hon kommer igång mer, men bara viktminksningen fick hennes rygg att ändra form rejält!

Lycka till!:p :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en sadel med Equiflexbom d v s bommen är inte helt stumm utan anpassar sig efter hästens rygg och rörelser, mycket bra eftersom hon inte alltid ser exakt lika dan ut i ryggen och att den inte hindrar hästen i rörelserna. Storleken är X-Full Quarter, passar häst med mycket bred och platt rygg. Gulletvidden och höjden mäts i tum framför Forken, min sadel är 7 1/4" vid och 7 1/2" hög som då passar min häst som har låg och bred manke.

Dessa storlekarna har inte med rakheten eller skålningen av bommen att göra vad jag vet, utan det är bredden!

Till en sån häst bör du ha en rak bom. Om du har en skålad bom kommer sadeln guppa från cantle till forks hela tiden. [Har inte kbl-travare korta ryggar precis som andra kraftigare hästmodeller? Om det är så är det bra om sadeln har round skirts = avkortad.

I]Finns det sadlar med "skålade bommar" ? Och hur vet man det? Hur stor är "skålningen" ?[/I]Bommen är precis lika lång oavsett om man har round skirts eller square skirts inom samma modell
Så detta är missvisande information utan relevans!

I]Finns det sadlar med "skålade bommar" ? Och hur vet man det? Hur stor är "skålningen" ?[/I]Bommen är precis lika lång oavsett om man har round skirts eller square skirts inom samma modell
Så detta är missvisande information utan relevans!

Vad jag vet finns det "skålade" bommar. Jag hade en Crates Ladies Reiner som var mer skålad än den sadeln jag har nu. Nu har jag en från Saddlesmith som passar bra. När jag lade på min crates på hästen och kände hur sadeln låg var det tydligt att den antingen låg på forksen eller antingen åt cantle-hållet.

Efter ridpass i den sadeln kunde man se svettfläckar framtill och baktill men inget i mitten. Detta tolkade jag som att sadelbommen var skålad och antingen lägger tryck fram eller bak på hästen. Jag var även i en butik i Californien och letade sadel, där pratade vi om just detta och de berättade att man har skålade bommar för att få en bra anpassning till quarters ryggar då de lätt är lite överbyggda/muskulösa bak och väldigt muskulösa framtill. Därför har de alltså dessa bommar för att få en så nära och bra kontakt med ryggen som möjligt.

Om man har en sadel med rak bom på en häst som behöver en skålad resulterar det i att den "bridgar" alltså ligger som en bro (bridge) och trycker bara framtill och baktill på hästen. Liknande resultat som om hästen vart rak i ryggen men haft en skålad bom.

Jag vet inte om jag fått detta helt om bakfoten, isåfall får du gärna upplysa mig :) Vad det gäller hur stor skålningen är i bommen kan jag ingenting om, det är bara såhär jag uppfattat saker och ting när jag försökt hitta en passande sadel åt min häst.

Jag vet att bommen inte har med skirtsens längd att göra. Jag skrev:
...Om det är så är det bra om sadeln har round skirts = avkortad.
Som sagt menar jag att det är skirtsen som är avkortad och ingenting annat. Bommen har samma längd (om man, som du säger, t.ex. jämför en likadan modell som har square skirts).
Om man har en häst med väldigt kort rygg som har en sadel där skirtsen inte är avkortade kan det bli så att skirtsen skaver baktill. Tryckfördelningen sker dock endast där bommen finns, alltså fördelar "köttdelen" av sadeln inte tryck nämnvärt.

Hoppas du förstår vad jag menar och jag ber om ursäkt om jag uttryckt/uttrycker mig missvisande :o jag är ingen expert bara en enkel lekman som vill dela med mig av den erfarenhet jag fått :o

Du har absolut rätt tirnanog!

Det finns definitivt mer el mindre skålade bommar, har själv sett många sadlar i mina dar och och haft möjlighet att jämföra skålningen dem emellan. Och tur e väl det eftersom ingen hästrygg e den andra lik!

När jag jobbade på ett reining-/cuttingstall i italien red vi i amerikanska silversmith-, mfl, bla al dunning-sadlar och dessa var betydligt mer skålade än tex min dakota sadel.
Men denna passar mycket bra på mina, rätt så raka, hästar. Dock hade den inte passat på dom korta, musklade quarter- och painthästar vi hade i italien!

Jag skulle råda dej att ta hem en sadelutprovare el. låna hem flera sadlar o prova. Är enligt min erfarenhet jättesvårt att sia om vilken sadel som kan passa. Tycker t. om att westernsadlarna är ännu svårare än de eng. Ta med hästen till en utprovare el ta hem utprovaren. Det är det råd jag har. Även om det kostar en slant så kan det bli billigare än att skicka/köra sadlar hit o dit. Har själv haft det problemet, hamnade på en bomfri tillslut. Lycka till i sadeldjungeln:)

Liknande trådar

Islandshäst Jag undrar precis det som rubriken anger: hur mycket utrymme har en ST Island för hästens manke? Jag har en töltande travare och skulle...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Lella
·
Utrustning Hej! Jag har en undran om storlek på dominus sadlar. Jag har en dominus dressyr, och har förlagt mina papper på den. Men på den står...
Svar
1
· Visningar
924
Utrustning Det finns många "ska" och "måste" när det gäller sadelutprovning, framför allt här på buke. Det ska vara på ett visst sätt mm. Folk...
2
Svar
26
· Visningar
2 578
Senast: Loppfrö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA