Sv: Storlekar?
I]Finns det sadlar med "skålade bommar" ? Och hur vet man det? Hur stor är "skålningen" ?[/I]Bommen är precis lika lång oavsett om man har round skirts eller square skirts inom samma modell
Så detta är missvisande information utan relevans!
Vad jag vet finns det "skålade" bommar. Jag hade en Crates Ladies Reiner som var mer skålad än den sadeln jag har nu. Nu har jag en från Saddlesmith som passar bra. När jag lade på min crates på hästen och kände hur sadeln låg var det tydligt att den antingen låg på forksen eller antingen åt cantle-hållet.
Efter ridpass i den sadeln kunde man se svettfläckar framtill och baktill men inget i mitten. Detta tolkade jag som att sadelbommen var skålad och antingen lägger tryck fram eller bak på hästen. Jag var även i en butik i Californien och letade sadel, där pratade vi om just detta och de berättade att man har skålade bommar för att få en bra anpassning till quarters ryggar då de lätt är lite överbyggda/muskulösa bak och väldigt muskulösa framtill. Därför har de alltså dessa bommar för att få en så nära och bra kontakt med ryggen som möjligt.
Om man har en sadel med rak bom på en häst som behöver en skålad resulterar det i att den "bridgar" alltså ligger som en bro (bridge) och trycker bara framtill och baktill på hästen. Liknande resultat som om hästen vart rak i ryggen men haft en skålad bom.
Jag vet inte om jag fått detta helt om bakfoten, isåfall får du gärna upplysa mig
Vad det gäller hur stor skålningen är i bommen kan jag ingenting om, det är bara såhär jag uppfattat saker och ting när jag försökt hitta en passande sadel åt min häst.
Jag vet att bommen inte har med skirtsens längd att göra. Jag skrev:
...Om det är så är det bra om sadeln har round skirts = avkortad.
Som sagt menar jag att det är skirtsen som är avkortad och ingenting annat. Bommen har samma längd (om man, som du säger, t.ex. jämför en likadan modell som har square skirts).
Om man har en häst med väldigt kort rygg som har en sadel där skirtsen inte är avkortade kan det bli så att skirtsen skaver baktill. Tryckfördelningen sker dock endast där bommen finns, alltså fördelar "köttdelen" av sadeln inte tryck nämnvärt.
Hoppas du förstår vad jag menar och jag ber om ursäkt om jag uttryckt/uttrycker mig missvisande
jag är ingen expert bara en enkel lekman som vill dela med mig av den erfarenhet jag fått