Storlekar på Rambo / Amigo täcken i förhållande till "andra märken"

Busen

Trådstartare
Jag sitter i funderingar på att investera i ett eller två nya täcken, och är sugen på Rambo.

Har sedan tidigare 2 rambo täcken, men de börjar bli slitna då de har några år på nacken,
Min fundering är om det fortfarande är stor skillnad i storlekarna jämnfört med täcken av "andra märken".

På de täckena jag har nu så har Häst nr.1 i vanliga fall 130-135 (märken som Jacson, Horse Saver, Thermo Master m.m) men på sitt rambo täcke har han 125. (blev lite paff när jag kollade storleken på det här om dagen...:p)

Samma med häst Nr.2, Han har 135-140 i vanliga fall, men på sitt rambo har han 130.

Då dessa täcken som sagt har några år på nacken, säkert närmare 8. Vilket apropå är bevis på vilka FANTASTISKA täcken de är!! :)

Så är min fråga om det fortf är såna här skillnader i storlekarna??
Och är det någon som upplevt att även Amigo täckena är stora?? (funderar på ett amigo som inne täcke nästa säsong..)

Köpte 2 st Amigo för förra hösten, 150 g fodrade. Men jag upplever nog att de var "normala" i strl. (dock ute täcken)

Men tycker inte alls att de kan mäta sig med rambo täckena... :(

Sv: Storlekar på Rambo / Amigo täcken i förhållande till "andra märken"

mina hästar har för det mesta samma stl på HW som övriga täcken. ponnyn har 130 istället för 135 eftersom den stl ej finns (antigen 130 eller 140).

har båda rambo, rhino och amigo.

Så är min fråga om det fortf är såna här skillnader i storlekarna??
Och är det någon som upplevt att även Amigo täckena är stora?? (funderar på ett amigo som inne täcke nästa säsong..)

Köpte 2 st Amigo för förra hösten, 150 g fodrade. Men jag upplever nog att de var "normala" i strl. (dock ute täcken)

Men tycker inte alls att de kan mäta sig med rambo täckena... :(

jag tycker att de är lite stora, jag går ner en halv storlek i utetäckena på amigo, jmf med det min häst har normalt. samma med stalltäckena där går jag ner en storlek.

självklart kan de inte mäta sig fullt ut med rambo täckena, de ligger därför i en lägre prisklass : ) dock tycker jag de har superkvalitet för det priset jmf med andra märken!

Ja, absolut, ska inte klaga på deras kvalitet, menade bara att jag tycker att Rambo är allra bäst, trotts priset. :laugh:

*KL*

Har Amigo och Rhino, och blir inte helt klok på storlekarna.

Nuv hästen är en stor 135:a, dvs han har 140 cm om det finns, annars de märken som har stora storlekar, t ex Horse Savers nya modeller sitter perfekt i strl 135.

I både Amigo och Rhino, ofodrade som fodrade, har han 140 cm som passar perfekt.

130 fungerar på alla ledder utom rygglängden som blir för liten, dvs det blir för kort. Var rädd 140 skulle bli för stort på 'andra ledder' men sitter perfekt rakt igenom.

Förra damen var en 'perfekt 135:a', dvs 135-täcken passade perfekt. 130 cm Amigo och Rhino satt jättebra på henne.

Ponnyn som ett tag hade 120 cm satt Amigo 115 cm bra på, araben som i alla år var en perfekt 125:a satt Amigo 125 cm perfekt på.

Så, ibland känns de helt normala i storleken, t ex i strl 125 och 140 är de precis som andra täcken i samma size. Men i storlek 115 och 130 är de en halvstorlek större (dvs motsv 120 resp 135 cm).

Oj oj, först kändes de som att du rörde till det ännu mer för mig... :eek:
Men efter att ha tänkt efter en stund så har du nog faktiskt ganska rätt. :laugh:

När jag själv tänker efter så stämmer det ganska bra på mina med.
Min kbl travare är en "stor" 135, på gränsen till 140. Amigo 130 ligger bra på honom (på gränsen till litet men går jag upp en strl så blir de föör stort)
Och Rambo 130 är perfekt! (Iaf på nuvarende, men då som sagt ganska gammla täcket)

Ponnyn nr1. (smäckrare Nf.) är en klockren 125 i alla storlekar. Så Amigo 125 ligger perfa på honom. (Ej provat rambo)

Ponny nr.2 (grövre Nf.) är en klockren 135. Amigo 130 ligger perfekt. MEN i Rambo så är han tvungen att ha 125.

Sååå rörigt!!! Och så jobbigt spec. när man tänkt beställa täckena via e-butik, det är ju inte roligt när det först är en 2-3 veckors levernas och sen om de inte skulle passa så ska de packas ned & skickas heeela vägen tillbaka & sedan måste man åter igen invänta NYA täcken!!! :(

Fast vi har inte samma erfarenhet ändå. Min 'stora 135:a' sitter 140 cm Amigo/Rhino som en smäck på, medan 130 cm blir för kort ;)

Samtliga täcken är nya, men det var likadant med de äldre dock.

Så ja, en himla variation.

Ska jag göra nån form av tabell så:

115 cm - stor i storleken, som 120 i andra
125 cm - helt normalt i storleken, som 125 i andra
130 cm - stort i storleken, som 135 i andra
140 cm - helt normalt i storleken, som 140 i andra

Begrip det den som kan. Gäller Rhino och Amigo, fodrat som ofodrat. Ingen erf av Rambo.

Jag tycker Horseware täckerna är de på marknaden som är bäst i storlekarna om man jämför med andra, de är alltid så långa de utger sig för att vara, många andra är mindre eller större.

Bara för att lägga till - har man en mer smäcker häst är det lätt att gå ner till en hel storlek för att få det bra i bogen, utan att det blir för kort i ryggen.

Ja de stämmer nog ganska bra me den tabellen.
Har själv 0 erfarenhet av Rhino, är de värda att pröva??

Och ja tror att jag fått ett ganska bra grepp om rambo, bortsett från att min 135 tydligen måste gå ner en hel strl till 125. :grin:

Vad de gäller amigo så tror jag att din tabell passar bra. :rofl:

Ja så nu när man börjar på grepp om storlekarna så är det ju att bestämma sig för vilka täcken man ska ha oxå.

Jag behöver ett nytt inne täcke inför nästa säsong, det jag funderar på där är Amigos stall täcke me 150 g foder. Ngn som har ngn erfarenhet av detta?? :)

Och så det för säsongen aktuella ute täcket, ska ha ett för kalla ev. regninga sommar dagar / nätter.

Har just nu ett Amigo med 200 g foder, men de blir för tjockt då pållen är en kbl och ganska varm av sig, dock känns det bra att ha ngt att lägga på honom om de blir riktigt rusk...

Så valet står mellan ett Rambo Wug Turnout -Ofodrat. (rädd att de blir "kallt" utan foder vid regn. :confused: ) OCH
ett Rambo California med 100 g foder. :p

Ngn som vill lägga en röst på det ena eller andra?? :bump:

ju mindre stl du ska ha desto "större". när du börjar komma upp i 140 och över så är de normala i storleken.

Under 140 kan du behöva ta en halvstorlek mindre än normalt.

Men som någon annan skrev, du får den storleken täcket utger sig för att vara. Inte som på hööks där 145 antingen är stort som ett hus eller bara täcker halva rumpan.

Upplever samma sak som ts - Rambo är något stora i storlekarna och Rhino och Amigo är mer normala.

Rambo California :love: är verkligen ett helt perfekt täcke! Använder det nästan hela vintern igenom med undantag de dagar det blir ihållande nedåt -5-10 grader och busväder.

Har även ett ofodrat wug-täcke men det kan man i princip bara använda på sommaren eller som skaltäcke ovanför annat täcke. Gillar inte ofodrade regntäcken direkt på hästryggarna, blir för kallt på vår/höst/vinter. Så istället för att lägga pengarna på ett ofodrat rambotäcke skulle jag köpa ett betydligt billigare regntäcke som reserv och satsa på California.

Har sagt det förr, men jag säger det igen... och igen... och igen: Rambo California är det optimala täcket som funkar den största delen av den period då hästen behövs täckas! Har använt mitt på lösdriftsgående häst i 3 år nu... skaver inte, läcker inte, tåligt som få och v-frontknäppningen bidrar till den goda passformen, vilket inget annat täcke utan tillhörande hals i horsewares kollektion har. :bow:

Senast ändrad:

Men som någon annan skrev, du får den storleken täcket utger sig för att vara. Inte som på hööks där 145 antingen är stort som ett hus eller bara täcker halva rumpan.

Dessutom får du utlovad kvalitet!!!
Det senaste h**kstäcket jag köpte höll precis några timmar innan en 50 cm längsgående reva uppenbarade sig på hela ena sidan...
Det h**kstäcke som hållt längst klarade knappt 1 säsong innan halvhalsen ramlade av helt :eek:

täckena har dessutom ett andrahandsvärde! täcken från hööks får man nästan betala för att bli av med.

Jag sålde mina rambotäcken när jag bytte häst, fick väldigt bra betalt för dem! :D

"kl"

Lägger mig i diskussionen:). Har ett gammalt Rhino regntäcke som är helt suveränt. Stort i strl, men ville ha ett som är lite större då jag anv täcket som skaltäcke på vintern:idea:

Pållen kan ha 145 men passar bättre i 155 pga stor front på hästen och då tycker jag rhino 155 är lagom

Har nu funderat på ett nytt HW, presic som TS. Såg att det fanns ett täcke som heter Rambo Quater Horse Turnout som finns i ofodrat o fodrat med löstagbar hals. Någn som har erfarenhet av just den modellen??? Skulle passa häster med Quaterkropp? Kan det vara något för mitt hbl med stor front o rejäl bak:angel:

Är den oxså stor i strl som övriga Rambo (om jag fattade er rätt att Rambo är större) då det största täcket i denna modell är 150. Någon som testat?

kl
jag tycker dom blivit mindre med åren faktisk, dessutom har dom inte tagit hänsyn till fodret så tjocka täcken upplevs mkt mindre än ofodrade! har två äldre 140 täcken (rhino och rambo) och dom är som dagens 145.

sen kan jag tillägga att min har 160 på sitt rambo sweetitch hoody, båda det och dustbuster plus är små i stl. har även 160 i amigo stable heavy, det upplevs mindre än amigo stable medium som han har 155 i.. i alla övriga märken brukar han ha 155.

Ok då kanske det är dumt att köpa ett 150 till min då:cry: Quatermodellen verkade passa min annars... Ska iof ha ett ofodrat, om det är något större än fodrat så går det kanske ändå... Det var ett bra pris på det oxså för att vara ett Rambo:laugh:

Enligt mitt tycke är de rymliga. Min häst har 135 i andra märken såsom bucas och hansbo. I hennes HW täcken drar hon alltid 6.0 (130) och jag har både rambo, rhino och amigo modellerna. Alla sitter perfekt och ger aldrig några skav :laugh:

Jag tycker det varierar. Har ett AMigo Turnout heavy m hals har jag 130 cm och det tycker jag är på gränsen till för stort.

Sen har jag ett Rambo Newmarket fleece 130 och dte är lagomt. Däremot ländtäcket i samma storlek är dför litet... :'o

Fast vi har inte samma erfarenhet ändå. Min 'stora 135:a' sitter 140 cm Amigo/Rhino som en smäck på, medan 130 cm blir för kort ;)

Samtliga täcken är nya, men det var likadant med de äldre dock.

Så ja, en himla variation.

Ska jag göra nån form av tabell så:

115 cm - stor i storleken, som 120 i andra
125 cm - helt normalt i storleken, som 125 i andra
130 cm - stort i storleken, som 135 i andra
140 cm - helt normalt i storleken, som 140 i andra

Begrip det den som kan. Gäller Rhino och Amigo, fodrat som ofodrat. Ingen erf av Rambo.
Det var en bra tabell! Håller fullt med!

Min D-ponny har normalt 135 i sina täcken. Mitt 130-Amigo är stort på honom, men sitter fortfarande bra. Det blir inte tokigt i bogen eller så, men det är ändå stort.
Min travare har normalt 145 men kan ha 130-täcket från Amigo och det sitter klockrent.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
2 340
Senast: blayenka
·
Utrustning Har lite frågor om strl, slitstyrka, horseware eller bucas! Har en häst som drar 135 i vanliga täcken som går på lösdrift med naffsiga...
2
Svar
32
· Visningar
3 757
Senast: Emor
·
Utrustning Liten allmän reflektion bara. Har storlekarna på hästgrejer generellt krympt på senare år, eller något? :eek: Satt och jämförde Herr...
Svar
6
· Visningar
1 054
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 119
Senast: Camigween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare