Storlek - tvååring - welsh sek B

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare scarlet95
  • Startdatum Startdatum
S

scarlet95

Jag börjar bli orolig inför stambokföringen av mitt sto. Nu i augusti (som tvååring) är hon snart ifatt mor sin. (134cm) Jag skulle gissa att hon är 133 cm idag. Men hon är mycket högre bak (136). Min fundering är således hur ser vanligtvis tillväxtperioden ut? När hon är så pass mycket högre bak lär hon väl växa ifatt det under det närmaste halvåret? Och när hon väl är ikapp kommer hon stanna av en längre period eller fortsätter det i samma takt under året hon är tre. Hennes mamma har växt tre cm (131-134 mellan 3-års ålder och slutmätning). Anledningen till min oro är rätt självklar för alla er med welsh. Över 137,2 blir det problem med stambokföringen. Det är rätt självklart att hon kommer bli för stor, frågan är bara hur fort kommer det att gå?? Är det någon som sitter inne med liknande erfarenheter? Nästa gång blir det definitivt en mindre hingst till morsan!!

Hej.
Jag har 3 welshponnyer sekt B hemma i varierande storlek, dock är jag också orolig för min nuvarande 3-åring, hon är jättehög bak, men var även det som 2-åring.
Har mätt henne hemma nu och fick henne till 135 cm i manken, men hon är minst 138-140 över baken.
Har vi tur så går det på 3-års premieringen.
Alla hästar har ju olika växtperioder, men den här har växt ojämt hela tiden tycker jag, och periodvis.

Vi får hålla tummarna! Jag funderar på om jag ska vara taktisk och åka på en tidig sommarpremiering (och säkert få köra rätt långt då de runt oss ligger i augusti). Lycka till på premieringen! Det är väl dax snart! Vad har du för stam på dina? Min 2-åring är e. Paddock Camargue och hennes mor e. Coed Coch Targed - Ekelunds Anjo. (Så vad gäller storleken får jag skylla mig lite själv...) Nästa gång blir det en mindre hingst!

Jag har en efter Wärnanäs Peng, och dom andra två är halvsyskon med din.
Så det är alltså vår ena Camargue avkomma som är stor, dock är den andra bara 128 än så länge.
Vår premiering är den 27 augusti och då ska båda 3-åringarna visas.

Du får annars göra som många uppfödrae har gjort, strunta i stambokföringen om hon blir för stor, använd en mindre hingst på stoet när du ska betäcka henne. Det är en attraktiv storlek på marknaden när de är maxade C, de flesta ponnymänniskor som tävlar är inte intresserad av huruvida hässten är för stor för rasen utan vill hellre ha en welsh för tävling som maxar kat C måtten.

Vår 2-åring e.Wärnanäs Peng-Paddock Camargue är också stor. Jag har inte mätt honom, så jag vet inte exakt hur hög han är. Detta är en valack, så det gör inget om han blir för stor. Jag valde medvetet det största fölet av 3 för att få en så stor kat C som möjligt. Det är som sagt mer attraktivt med storlek bland tävlingsfolket.

Hej.
Jag tror att din welshvalack och mitt sto är halvsyskon, för visst är din undan Kulltorps Zita?
Jag har stoet som är född året innan.

Det tror jag med.
Vi har nog PM:at om det för ett tag sedan. Hur är hon i temperamentet? På Evert märks det att han var i stort sett vild när han kom. Han är väldigt "flyktbenägen" men samtidigt väldigt framåt och på sig. Halvbloden har inte en chans att hänga med i svängarna... :)
Han är så himla söt!! :love:
evert.jpg

Jo då, det stämmer samma sak på Deirdre, eller Diddi som hon kallas till vardags.
Dock har hon blivit mycket bättre, hon är inriden nu och det var inga problem alls att rida in henne.
Mycket framåt och pigg, alert häst.
Hade tänkt o anmäla henne till 3-års testet, men hon har gjort illa sig i ett bakben så hon får inte löshoppas på 2 månader, vi har precis skrittat igång henne.
Dom är otroligt lika.
Jag kan maila över några kort sen på henne.

Vi har en Camargue avkomma som är 1 år och 1,34 m, han vill vi gärna ha inom rätt storlek!
Hans helbror är 1.29!

Ett år och redan 1,34 cm, han kommer att bli stor.
Vår andra Camargue avkomma är ca 127 cm så det blir nog en maxad B-ponny, men hennes mamma är bara 125 cm så det kanske hjälper till lite att hon är mindre.

Lånar knapp

Har själv haft en avkomma efte Paddock Camargue han är 130 cm och hur trevlig som helst att ha att göra med, Mycket energi utan för den delen att vara dum. Har sålt han nu till en tjej som kan rida han nu. Han har en helbror som bara är ca 124 cm. Har däremot en Welsh åring hemma som är väldigt hög närmare 130 cm eller lite till alla redan men jag vet att hennes mamma växte fort också så det kan ju vara så här med

Min camargue avkomma som jag hade var 134cm. hennes humör var inte att leka med, en riktig bitch när hon satte den sidan till. Enligt uppfödaren så kommer det inte från hennes mammas sida........Vet att hennes syskon på mammans sida har varit trevliga individer, så även hennes bror som är godkänd hingst. Hennes vackra lilla huvud vet vi kommer från Camargue. Har sålt henne nu och hon kommer nog säljas vidare igen i vinter. Som avelsmärr är hon outstanding. Ger bra föl med bra gångarter, samtliga visade med klass I.

Mitt Camarguesto är helt underbart vad gäller psyket så det beror nog helt på hur de blir. (så är det alltid och det går alltid massor av rykten om vad hingstarna ger för något) Visst är hon busig (det ska en normal 2åring vara) men hon är världens raraste, kelnaste och goa häst. Om hon bara fick skulle hon nog bo i mitt vardagsrum istället för ute i stallet. :love: :love: :love:

Håller med dig , min Camarguoe valck var helt underbar och han var lika trevlig som hingst och han kastrerades som 3 åring och inget problem där inte .....

Min Camargue kille är jätte snäll, men ganska bestämd, min syster har en ett åring e. camargue som är ursöt och mycket snäll! Betydligt mindre än min

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka