Storlek till guldfiskar

Antiqua

Trådstartare
Uppe i köpcentrat vid jobbet finns ett lunchställe där dom införskaffat 2 guldfiskar att ha som prydnad vid beställningsdisken:crazy:
Jag mår dåligt när jag ser dom, dom bor i en liten guldfiskskål som inte är större än max 2*2 dm ! Inga växter, ingenting. Dom simmar runt runt, i denna lilla skål, verkar småstressade:(

Vad säger lagen? Finns det måttbestämmelser och i så fall vad gäller? Krav på växter? Jag har för mig att vanliga akvarier ska ha en sida som är insynsskyddad (rätta mig om jag har fel), gäller detta även för guldfiskskålar?

Jag är inte hemma alls på fiskar, men jag tycker synd om dom och mår inte bra av att se dom, så jag tänkte prata med ägarna...
Vill dock ha kött på benen så jag har nåt att komma med.

Eller får man ha guldfiskar på detta sätt?? Dom kanske inte gör något fel?

Sv: Storlek till guldfiskar

Hoppas jag verkligen inte att det är lagligt :mad: Låter på tok för litet!

Förhoppningsvis svarar väl någon fiskkunnig snart..

Ja det vore verkligen gräsligt om det är tillåtet att ha djur på det sättet:(

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets
inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det
som finns i varje fiskarts naturliga miljö.
Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha
tillgång till gömslen i akvariet.
Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt
god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.

Dra ut det här och gå och ta ett snack med ägarna! :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket!:bow:

Ska försöka prata med dom och se om det hjälper! Annars får man väl vidta andra åtgärder...!

Finns även ett textstycke om just kupor, där det står att de inte bör användas. Kan kika efter det när jag kommer hem.

Tack för svaren.
Jag ska skriva ut vad som gäller och försöka prata med dom. Problemet är att ingen av dom som jobbar där är särskilt bra på svenska (Thailändare), men jag gör ett försök iaf. Bra att ha skriftligt vad som gäller, då kan dom ju kanske ta hjälp av nån att förstå.

*liten update*

Jag har försökt prata med ägarna men dom såg ut så här:eek:
Förstod/valde att inte förstå vad jag pratade om.
Så nu har jag skickat ett skriftligt brev med mina åsikter och ett utdrag från djurskyddslagen till Centrumledningen för vidarebfordran till aktuell restaurang. Tänkte att dom kanske reagerar då det inte är bra "reklam" för deras centrum.
Så jag avvaktar ett tag och ser om det händer något.
Annars går jag vidare ytterligare ett steg.

/Petra, som mår dåligt oavsett vilken djurras som far illa, liten som stor

Vill bara meddela att mitt brev måste gjort susen;)

Fiskarna bor nu i ett större riktigt akvarium, småsten(vet ej vad "akvariegrus" kallas) i botten, stora stenar, snäckor och en massa växter har dom:bow:

Roligt att de fick det bra! Tänkte bara tillägga att forkning har visat att livslängden för guldfiskar i skål kan förkortas med över tio år till skillnad från de som lever i akvarium och, ännu hellre, damm. Det säger en del om hur hemska guldfiskskålar är... :crazy:

Jag skulle säga att den förkortas betydligt mer. Den äldsta guldfisk i akvarium man känner till blev 30 år. Mina kunder som råkar ut för guldfiskskålar gör av med ungefär en guldfisk i kvartalet. De som vill skryta med hur bra de sköter fiskarna säger att fisken minsann levt ett ÅR!

Du kan anmäla detta till djurskydd eller liknande då det inte längre är lagligt att ha guldfiskar i sk guldfiskskål!

Mår du dåligt av att se det kan du anmäla detta och känna du har gjort en bra gärning!

Du kan anmäla detta till djurskydd eller liknande då det inte längre är lagligt att ha guldfiskar i sk guldfiskskål!

Mår du dåligt av att se det kan du anmäla detta och känna du har gjort en bra gärning!

Inlägg # 10 :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar