storlek stång/bridong bett vs tränsbett

Moppa123

Trådstartare
Hej, jag har en nybörjar fråga ang bett storlekar för kandar...
visst ska man ha samma storlek på stång o bridongbetten som jag har på de "vanliga" tränsbetten? ( jag har 11 cm nu)

Sv: storlek stång/bridong bett vs tränsbett

det vanliga är att man har bridongbettet i samma stl som tränsbettet. stångbettet kan antingen vara mindre, lika eller större. det är olika hur folk gör. bara att pröv sig fram och se vad hästen trivs bäst med

Jag har samma storlek på både stång och bridong som jag har på vanliga betten. Jag provade ett antal olika stångbett innan jag hittade rätt till hästen. Om du har någon i ditt stall som har bett liggande kanske du kan be att få låna och prova att rida med dom? Det var så jag gjorde och det var väldigt smidigt. Jag hittade precis rätt bett utan att behöva lägga ut en massa pengar på att köpa bett i onödan.

Tack för era svar, ska se om jag kan låna lite bett o prova mig fram när det är dax för det :)
men så har jag en vidare fråga, sillnaden på bridong vs tränsbett, är det bara tjockleken ?

Bridongen är smalare och har mindre ringar än ett vanligt tränsbett.

Det var så lite så! Jag har en terdelad bridong och Sprengers stång med standard tungfrihet.

Det var så lite så! Jag har en terdelad bridong och Sprengers stång med standard tungfrihet.

ops en fråga till, det finns inte bridong med fasta ringar?
ja just det ja, tungfrihet... det är oxå något att tänka på förståss...:confused:

Japp, man kan ha bridong med fasta ringar (eggbett) och med lösa.
Angående tungfriheten så handlar det om hur skarpt bett du vill ha. Jag hade två olika stångbett att välja mellan, ett med hög rungfrihet och korta skänklar och ett med långa skänklar och normal tungfrihet.
Ju mer tungfrihet du har, desto skarpare blir bettet.

jag har samma stl på båda betten, och samma stl som på tränsbettet. men eftersom stången är rak så upplevs den lite större än vad ett delat bett gör. har tredelad bridong och svagt böjt stång utan tungfrihet. normal skänkellängd.

Jag har samma storlek på bridongen som på tränsbettet, skulle vilja ha ett tunnare men har inte hittat något tyvärr. Stången är en storlek längre och också här en av de tunnare stänger jag har hittat. Pålle får inte plats med så mkt mer i munnen.

det är inte lätt med bett, man måste dessutom köpa dem för att sedan inse att man har fel storlek o istället köpa nytt.
( om man inte har tur att få låna av andra o testa förståss :) )

Bridongen kan alltså vara 2- eller 3-delad,
( kan man gissa att om jag tycker 3delat tränsbett funkar bra så funkar bridongen bra?)
sedan har man även val av skänklellängd, normal är den "mildast?" och hur vet man om den är normal?

(som ni märker, jag = nybörjare på kandar :angel: )

Ja, har du ett 3-delat tränsbett så skulle jag börja där med bridong också. Jag har 3-delat på min häst, han funkar inte alls med 2-delat. Men det är ju som sagt helt individuellt.
Skänkellängden på stången har jag ärligt talat inte funderat på alls, jag tar knappt i stången.

Skänkellängden handlar ju om hävstångseffekten. Alltså, ju längre skänkel, destom mer hävstång, desto skarpare. HÄr är vi ju tillbaka på tungfriheten också, ju mer tungfrihet desto skarpare. Den vanligaste stången är ju normal tungfrihet och långa skänklar.

Ju mer tungfrihet du har, desto skarpare blir bettet.
[/QUOTE]

Om man väljer hög eller låg tungfrihet beror också väldigt mycket på vad hästen trivs med

Underskänkelns längd i förhållande till överskänkelns längd är det som avgör hur stor hävstångsverkan stången har. Inte enbart underskänkelns längd.

Är det mildare med rak modell, än "normal tungfrihet". ( fast det är kanske som raktbett vs delat bett)
Vad har ni för tjocklek på stången? är tex 25 mm el 14 mm normalt?
och jag ser att det verkar vara vanligast med bettstorlek från 11,5 och uppåt?

Nu såg jag en sak till... rörliga o fasta skänklar? vad uppnår man med än det ena o det andra?

börjar ni tycka att jag gör som när "faan läser bilbeln" nu .. :p
jag måste betona att jag är mycket tacksam för hjälpen!!

Senast ändrad:

Prova dig fram till vad just din häst trivs med. Det gäller både tungfriheten och rörliga/fasta skänklar. När hästen trivs funkar er kommunikation bäst.

lång skänkel är starkare men kort är skarpare. det krävs mindre rörelse i handen för att en kort skänkel ska "ta".

men eftersom man sällan håller så hårt i stången tror jag inte det blir nån jätteskillnad. :)

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 313
Senast: caballus
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga ang en ridtravare som jag rider. Hon är väldigt het och stark av sig. Just nu använder jag mig utav ett pullar...
Svar
9
· Visningar
1 311
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka