Storlek röd Kong?

Roheryn

Trådstartare
Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong och dels varsin "hel" röd kong. Den sistnämnda att använda dels som "belöningsleksak" efter sök och dels att t.ex. kunna fylla med mat och frysa och ha som aktivering när de lämnas ensamma en stund. Det jag funderar över är storlek? Vi har en svart Kong sen tidigare, men hittar inte den nu så kan inte kolla - någon med bra koll som kan råda till lämplig storlek? Hundarna är isländsk fårhund, liten till medelstor ras, och väger 14 resp 18 kg.

Var det bara för infrysningens skull som du undrade över storlek? Om inte så tycker jag att det är bra att ha kongar i alla möjliga storlekar för specialsöket. Ska man dela själv är dessutom de allra minsta lättare än de stora.

Var det bara för infrysningens skull som du undrade över storlek? Om inte så tycker jag att det är bra att ha kongar i alla möjliga storlekar för specialsöket. Ska man dela själv är dessutom de allra minsta lättare än de stora.
Inte bara för infrysningen, utan generellt. Så stort tack för din input :) Jag valde nu att köpa färdiga bitar också, så kommer inte att dela själv, men tänker att det kan vara bra med en eller ett par riktigt små kongar då, att använda istället för bitar i början?

Inte bara för infrysningen, utan generellt. Så stort tack för din input :) Jag valde nu att köpa färdiga bitar också, så kommer inte att dela själv, men tänker att det kan vara bra med en eller ett par riktigt små kongar då, att använda istället för bitar i början?
Smart! För det där med att dela på hela kongar är en hel vetenskap. Maken till segt material får man leta efter. Det enda verktyg som nästan rått på en kong här hemma är sambons Felco-sekatör (men det blev inte så poppis 😅). Ja, jag skulle vilja påstå att du får god nytta av de minsta kongarna både i början och fortsatt (under träningen). Vill också tipsa om "röd kong tråden". Den är inte dunderaktiv men uppdateras då och då.

Smart! För det där med att dela på hela kongar är en hel vetenskap. Maken till segt material får man leta efter. Det enda verktyg som nästan rått på en kong här hemma är sambons Felco-sekatör (men det blev inte så poppis 😅). Ja, jag skulle vilja påstå att du får god nytta av de minsta kongarna både i början och fortsatt (under träningen). Vill också tipsa om "röd kong tråden". Den är inte dunderaktiv men uppdateras då och då.
Ja, det kan jag tänka mig att det är problematiskt att få isär en Kong! :D En av mina hundar är tugg-marodör och tuggar sönder ALLA leksaker han får, men just Kong har han gått bet på än så länge :)

Tack så mycket för tips, ska kolla om det finns något matnyttigt för oss i den tråden! Beställde även en bok om specialsök samtidigt med kongarna!

Att dela kong är inte superkul och jag har också börjat köpa färdiga småbitar. Såg dock en video med Hedman där han kokade kniven, som någon annan tipsade om, och det såg så lätt ut att jag nästan trodde att det var fejk 😅

Nästa gång kanske jag testar att koka kniv. Nu återanvänder jag oftast gamla bitar eftersom hunden generaliserar doft ganska bra och inte verkar göra någon skillnad på kong och kong, men det är ju olika för olika hundar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst
  • Hård nacke

Omröstningar

Tillbaka