Storlek på tvååriga D-ponnyer?

kullerbytta

Trådstartare
Hur stora är era tvååriga, blivande D-ponnyer? Har frågat innan men ingen svarade så nu försöker jag igen :bump: :bow: :confused:

ja hon är väll ca 140 cm, connemara ska bli ca 145. men rumpan är ju betydligt högre =) :banana:

min troddes skulle bli D ponny.
men sköt iväg i växten senare!
vid 2½ år ca 144-145 cm. Nu ca 155 cm. (ska snart bli 6½)

Min nuvarande blir iaf ingen ponny *phu*
fyller 2 år i april och mätt igår till 147 cm :) (arab)

Min tvååring mäter 1,46 en riktig rysare, hoppas han stannar i växten snart...

min var nästan också 145-146 som tvååring, uppfödarna trodde han skulle bli för stor och tog därför inte med honom på utställning, premieringar osv. på kvalitén som 4-åring var han strax över 148 cm, och när han fick mätintyg som 5-åring var han drygt 147 cm - vi var fortfarande oroliga. men när han slutmättes med två mätmän blev han inte större än 145,5 cm. det berodde nog på att det var första gången han slappnade av trots läbbig mätsticka och konstiga mätmän... (samma mätmän som mätt honom som yngre) "trevligt med en riktig ponny" var kommentaren, han blev s a s inget gränsfall alls :cool:

mätningen på kvalitetsbedömningen gick inte till på samma sätt som med två utbildade mätmän... ojämnt underlag, oerfaren mätare samt en spänd ponny kan göra mycket.
poängen är alltså att han inte vuxit något alls i manken sen han var 2-3 år.

Det låter jättebra, min får väl lära sig att spänna av när slutmätningen kommer.....

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: Raderad medlem 149524
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka