Storlek på täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Arev
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 239
A

Arev

Ni som har hästar som är knappt 1,60 höga, vad har ni för storlek på era täcken, det är ju lite mittemellan :)

Sv: Storlek på täcken

Min förra häst var 155-156 cm och hade 135-140 i täcken. Men det där varierar beroende på kroppsform och sådant. Bäst är ju att mäta ryggen och sedan att prova sig fram.

Tänk på att det skiljer mycket på hur "bred" hästen är. Mina ridhästar (hbl) på ca 165 har haft 140-145 medans travarna med samma mankhöjd drar 125-135. De fyller inte ut täckena lika mycket vilket gör att de blir för stora i bogen= glider bak och trycker över manken/bogen. Har överlag haft jättesvårt att hitta täcken som ligger bra på travarna och köper numera enbart täcken som är HÖGT uppskurna i halsen.

Thermo master täcken är super på travare tycker jag.. Min vbl valack drar 145 i täcke stl, han är lång som en ål :) medans min donna har 135, modell lite mindre men grov.

Min är 155 i manken och har 135 i täcke.

Min är kring 160 ungefär och jag mätte hans rygg när jag skulle köpa första täcket. Det vart 125 cm , jaha tänkte jag och beställde en 125:ans täcke, ojdå den var bara liite för liten:P Men nu har han 155-165 cm ..

Min polle är ca 155 i mankhöjd och han har 145 på alla sina täcken:)

Min halvblodsvalack som är på 168 cm har minst 155 i täcken. :o

Min travtös på 173 cm har 145 i täcken, dock är kroppen mest ben, inte så mkt massa. Måste bara hålla med tidigare skribent att Thermo Master täckena fungerar kanon på travarna. Alla våra har något täcke av märket TM, och dom ligger super på varenda en, även fast dom är olika byggda. :rofl:

Besten är 159 och drar 155 i täcken.
Lukas är 156 och drar 145.
Valpen är omkring 165 och drar max 145 (har mycket kort rygg)

Immer

Min ena som är ca 155 har 125-135 på täcken beroende på märke.

Min förra häst var 1,64 hög hade 135 på täcken. Nuvarande är 1.62 och har 145 på täcken. Det är så olika beroende på hur hästarna är byggda. Vi har också ett sto på 1.60 i stallet och hon har 145 eller 155 på sina täcken.

Min är 148 i manken och har 155 i täcke..:o:o:o

*kl*
Så... slutsatsen måste väl bli att lite grövre häst= de drar större strl även om de inte är så höga. Framförallt grovt framparti= större täcken, lite tanig häst (och då menar jag inte omusklad eller mager utan nättare byggd) = mindre täcken. Som sagt så upplever jag att om de är tunna i bogen och bringan så åker täckena bak och ligger illa. Mindre täcke på en sån häst blir lagom i bogen och då ligger täcket bättre. Kan ju bli problem dock om man har en nätt häst med väääääldigt lång rygg men då får man leta täcken som är HÖGT skurna i halsen så att de inte kan glida bak

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: EZMK
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31