Storlek på täcken...

Mitrolle

Trådstartare
Har en unghäst (2,5 år) som växer fortfarande, men är redan rejält grov i kroppen.. Dvs lite osäkert om hon växer mer på "den" ledden, men hon lär bli högre iaf. Just nu har hon 140-145 på täcken (145 Horsepower och 140 Horseware) har även provat ett Shires med helhals (som jag ändå hade) och det var preciiis det med, men det berodde nog på att hon är rätt grov om hals/bog så det tog upp en del av rygglängden pga det.

Vad tror ni, hästen är ett Sv hbl som gissningsvis blir 165-170 (som allra max) och just nu drunknar hon i 155 (som hennes mamma har, den hästen är dock mycket längre i kroppen), kommer hon bli en 155:a eller stanna på något mellanting, typ 150 cm?

*sliter mitt hår*

För det är ju hyfsat lite att välja på i storlek 150, min ekonomi pallar inte en uppsättning med enbart Horsewaretäcken...

Just nu går hon mest utan, men man vill ju gärna ha något lagom att lägga på henne i vinter, om hon växer ur sitt 140-horseware...

I-landsproblem??? :o

Sv: Storlek på täcken...

*putt* är det ingen som har nån idé eller så?

Ingen som har förslag på täcken i storlek 150 då? Gärna olika prisklasser...

Senast ändrad:

tja enligt mig ska inte 2½ åringar som tränas (trav/galopp) ha något täcke, kanske fler som håller med, men håller tyst

Ja men hon går ju mest utan skrev jag ju!

Men när det är riktig blötsnö som ligger som ett skikt på ryggen på dem, eller blåser på tvären och är massa minusgrader på samma gång, eller ösregnar, då sätter jag täcke på min häst!
Hon tränas inte nån trav/galopp heller, och gjorde hon det skulle hon ju vara klippt och garanterat ha täcke ute, så jag förstår inte riktigt ditt "påhopp" om det? :confused:

Vad jag ville ha hjälp med var att gissa om hon kommer växa i 155 under vintern, eller om jag måste skaffa ett i storlek 150, att ha när det är skitväder... Och tips på täcken som då INTE var svindyra eftersom hon säkert bara kommer ha det lite grann och sedan växa ur det..

Fattar inte varför det ska vara så farligt att lägga täcke på hästar när det är dåligt väder ute?

jag har 155-täcken på min 2,5 årspålla. ganska långt vid rumpan, men hon drunknar inte. tycker jag iaf :p .
tipset är täcke med halvhals -då brukar man enligt mina erfarenheter kunna ha lite större än vanligt.
lycka till med sökandet!

Jag provade Jillys ena regntäcke, ett Bucas 155 cm och det passade! Lite långt baktill, men satt bra i övrigt. *phu*

hannacecilia skrev:
jag har 155-täcken på min 2,5 årspålla. ganska långt vid rumpan, men hon drunknar inte. tycker jag iaf :p .
tipset är täcke med halvhals -då brukar man enligt mina erfarenheter kunna ha lite större än vanligt.
lycka till med sökandet!

Halvhals är ett bra tips. Förstår ABSOLUT att du inte vill investera i en massa 145 och sen måsta byta till 155.

säger såhär:
Min pålle (4 år) 1.70 cm när jag köpte honom för 1, 5 år sen, var totalt omusklad och ganska tunn, fick ha 145 täcken LÅNGT inspända på honom i början när jag provade för att kolla storlekar osv. Köpte alltså 145 täcken första 8 månaderna eller så och de var STOOORA för honom i bogen och över ryggen........

ett år senare, fortfarande 1,70 cm men med muskler och hull, var 145 aldeles för trånga i bogen och korta över rumpen... :eek:

så min gissning rent generellt eftersom hästen är bara 2,5 och har lång väg kvar i utvecklingen.....satsa på 155 täcken som är "små" i storlekarna. Ett exempel är Källqvists Horse saver, och en del av Hööks täcken, tex Horsepower. de tenderar att vara något mindre i storlekarna än vissa andra märken. finns säkert andra som kan tipsa dig om fler märken än jag kan!

Senast ändrad:

Jättetack för ett bra svar!

Jag har idag provat ett av våra redan befintliga täcken som hon faktiskt kunde ha så det får hon ha tillsvidare, sedan ska jag pussla lite så kanske jag bara behöver köpa ett enda täcke förrän jag vet hur stor hon blir! Har ett innetäcke som passar så då kan jag lägga detta regntäcket ovanpå om det blir -25 eller nåt :crazy: om inte nåt av de andra passar...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
2 316
Senast: blayenka
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 916
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
9 050
Senast: Camigween
·
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur