Storlek på sto och hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare corvette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 727
Sv: Storlek på sto och hingst?

crazy skrev:
Hur gammalt var fölet då?

Outvecklad och omusklad kan ju bero på yttre omständigheter...jag har sett alltför många som har ponnyston med föl i små hagar som knappt är värt att kalla "hage".

Jag tror hon var bara en liten B-ponny?Kanske tom A?(jag minns inte vart gränsen går på A och B?).Ja det var en ganska grov och robust ponny.(minns bilden).

Ja vi var alla förstås spända när vi skulle få se denna "bortbyting". Inte vardagsmat direkt för ponnyuppfödare, men vi blev helt tysta och visste väl inte riktigt hur vi skulle reagera på detta underverk.

Vi var tysta och märkligt såg det ut.
Fölet var ett normalstort ridponnyföl, men med en mor knappt större än fölet.

Ingen gjorde reflektionen att utställningens i särklass "dyraste" och mest uppmärksammade föl skulle fötts upp under dåliga förhållanden. Tvätom tror jag, man hade nog fått jobba utav bara tusan för att nå denna status.
peråke

peråke

Tja personligen för egen del så anser jag nog att omkostnaderna runt embryotransfer är på tok alldeles för mkt...då ska det handla om topp-presterande individer i såfall.Då ska man nog ha hästar i tävlande i Grand Prix klasser (stora hästar) för att det ska vara värt det...annars har man nog mer pengar än vett i huvudet kanske?Att utföra detta på ponny vet jag inte ens om det är rent ekonomiskt möjligt att ens försvara.

Tack för alla svar!

Om jag förstår saken rätt ska det inte vara några större problem för mitt c-ponny tinker sto att få föl med min tinker hingst som är ca 155cm. Fölet anpassas efter stots livmoder?

:bow: :bow:

corvette skrev:
Tack för alla svar!

Om jag förstår saken rätt ska det inte vara några större problem för mitt c-ponny tinker sto att få föl med min tinker hingst som är ca 155cm. Fölet anpassas efter stots livmoder?

:bow: :bow:

Enligt min erfarenhet och min åsikt ska detta inte vara några som helst problem!

Lycka till!

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hejsan!

Vi betäckte ett welshponnysto av cob typ, dvs en sektion C cob på 137 cm med arabhingsten Elcatero som är 155 cm hög. Vi hade tänkt oss en maxad D-ponny...

Vi såg rätt så direkt när fölungen efter en hel del draghjälp kom ut att det inte skulle bli så. Avkomman landade istället på 160 cm i vuxen ålder, blev i allt annat precis som vi tänkt oss samt mkt snygg. (Stoets nya ägare ska nu göra om samma kombination). Stoet i fråga hade en del stort sektion D blod bakom sig som slog igenom i detta fall. Till saken i hör i alla fall att:

1) stoet hade helt klart svårt att krysta fram fölet (tajt över bogpartiet) och det är svårt att säga hur det hade gått om vi inte hade varit där. Hon var dessutom förstföderska vilket kanske kan spela in?

2) det tog en evig tid att lära fölungen knäa för att komma åt att dia. Han blev mkt långbent i jämförelse med sin mamma

3) Stoet var av rejäl och rymlig modell, så det var ingen platsbrist. Men det är nog inte alltid så att fölungen anpassar sig efter stoet (åtminstone inte mankhöjdsmässigt). Man ska nog kolla upp vad som finns längre bak storleksmässigt som kan slå igenom trots att stoet självt är litet.

Senast ändrad:

Jag bryr mig inte så mycket om vilken höjd fölet får som vuxen, spelar alltså inte någon roll om det blir c,d eller stor häst. Det enda som oroar mig är att stoet ska få problem att få ut fölet. Stoet är en kraftig grov tinker på 135cm hingsten är också ganska kraftig men minst 20 cm högre.

mvh

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 641
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?