Storlek på Simple Boots

mazariin

Trådstartare
Ska köpa Cavallo Simple Boots åt hästen (endast till framhovarna) och hade idag ut en försäljare hit som provade lite olika storlekar på honom. Problemet var att han låg precis mellan storlek 4 och storlek 5, till och med hon som sålde dom var rätt rådlös om vilken storlek vi skulle ta till honom. Fyrorna satt tight runt hoven, men var inte direkt svåra att få på utan la sig bra runt. Dom tryckte lite mot ballarna.
Femmorna kändes lite glappa då istället, främst på bredden var dom lite stora.. Såg också lite klumpigt ut med femmor, fyror såg bättre ut rent estetiskt.. Frågan är bara om han kommer att växa ur fyror med tiden? Nu var han ju nyverkad. Hästen i fråga är 13 år gammal och har varit barfota i ett år nu. Hovarna har blivit rundare i formen, men kommer dom att runda sig ännu mer?

Hur skulle ni ha gjort? Någon som har erfarenhet av dom här bootsen? Är det bättre att ha lite för stora än lite för små?

Snälla snälla, ingen barfota - icke barfota eller boots - icke boots diskussion här nu! :p Vill bara ha svar på min fråga, ifall någon har synpunkter på just det här med storlekar på boots. :)

Sv: Storlek på Simple Boots

Du kanske ska prova något annat märke?

De har ju olika passform och det finns kanske något annat som har en perfekt storlek till din häst.

Annars kanske du kan prova med strl 5 och ha i en extra sula eller något samt spänna åt hårdare. Vet inte hur fästena ser ut på Cavallo.

Jag skulle nog ha valt stl 4. De töjer sig lite grand med tiden. Att ha en stl för stor är inte så lyckat, hade så till min häst ett tag, för jag hade mätt honom till en st 6. Tyckte att bootsen var lite väl lösa, köpte hem ett par stl 5 som sitter tight men inte är svåra att få på, de sitter jättebra i all terräng och var mer lagom att stänga också.:) Dessa rör sig inte under ridturerna.

Andra hästen köpte vi stl 3 till, de var alldeles lagom. Sedan något år senare köpte vi hem ett par till stl 3 för att kunna brodda. Dessa nya stl 3 var för små, så de gamla har töjt sig lite.

Tack för råd av er båda! Fyror blev det, dom kommer i början av nästa vecka så får hoppas det funkar nu också.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: Miingla
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Utrustning Har köpt cavallo simple boots till min häst som lätt får öm sula så här på sommaren när det är mycket grus och stenar på alla vägar...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: Centaur
·
Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: mizzmaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025