Storlek på shetland

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
C

cissiny

Har hittat webstamboken, jättebra! Men jag kunde inte hitta några mankhöjder, har jag missat något tro? Går det att hitta nån annanstans? Undrar t ex över Kärlingehults Max och Östertorps Danne. :) Ni som kan shetlandsstammar, jag vet att de är prem Elit resp A, hur är kombinationen?

Tack på förhand!

Mvh Cissi

Står inga höjder på hingstarna på den sidan men däremot på ponnysajten kan du hitta manköhjden på dem och även bild.
Östertorps Danne är 1 meter precis, har själv haft en avkomma efter Östertorps Danne sov var klass 1 men inte mer det enda jag kan säga är att många avkommor som ajg har sett efter honom har tyvärr dålig man och pannlugg och då jag tror att det kommer från honom är ju att det är olika mödrar och stammar på stona ju. Men de avkommor däremot som jag har danne i är pigga och trevliga shettisar.

Tyvärr var där ingen bild på Max men han är 103 cm och han har lämnat många bra travponnyer och han finns ofta i ledet bakom många travponnyer.

Vill du veta mer så gå in på ponnysajten så kan du läsa där.
:banana:

Tack för hjälpen! :D :bow: :D

Min kompis har ett nu 10-årigt rödskäcksto, full stam, aldrig visad. Modell mindre (90-95 cm?), tävlad i körning. Trevlig liten dam, vackert huvud, rör sig rätt bra. Vad jag minns har hon hyfsat mycket man/pannlugg. Hon har tänkt ta ett föl "nån gång", vet inte om det blir av. Stoet är e. Kärlingehults Max - Östertorps Danne, holländsk mormor. Kanske inte så bra stam, mamma och mormor var väl prem B men utan meriter i övrigt. Mormor hade väl en dotter som var prem A. Stoet hade säkert kunnat bli en skaplig ponnytravare?

Hingsten som ev vore aktuell är en mini med 43 p bl a 9 på typ och trav om jag minns rätt. Underbart huvud :love:, bra temperament, mycket bra gång. Fux. Plåtade honom igår... :D :love: :D Och blev helt kär, naturligtvis rekommenderade jag honom till min kompis sto.
Dom är inte släkt i de tre första leden iaf.

Kanske kunde det vara nåt? :D

Mvh Cissi

jo det kan det nog vara , men varför min ? vill hon ha en liten eller vill hon inte ha upp höjden på den? *S* Inget fel på mini men har man otur så kan det ju bli en som är ca 1 cm över gränsen och det är ju inte så kul. Får man vara nyfiken och fråga vilken mini hingst det var?
Inget fel varken på Danne eller max och många Holländare ä'r ju bra så det kan nog vara en bra stam kan ju vara så att bara de inte har blivit visade eller gjorde med så mycket. :cool:

Varför mini?
Hmmm... :D :o :D Min kompis har haft funderingar på att betäcka "nån gång"... Hon har inte ens hingsten i fråga på bild ännu, men jag blev liksom helt kär :love: :D :o :D :love: Sen råkade han ju vara mini - med enorm utstrålning och väldigt bra gång... :D
Så, tja... jag blev helt kär i honom helt enkelt :o

Vem det är - vill inte avslöja än, innan bilderna är ute...
:p Men det blev måånga bra bilder, både porträtt och i rörelse... :D

Angående stammen - det kan ju helt enkelt vara så att hästarna och deras avkommor helt enkelt inte visats, kanske inte så illa iaf? :D
Åh, förresten... Bor du där jag har för mig att du bor så är det ett par km från stoet :D Så du kan ju ha sett henne nån gång? :D

Mvh Cissi

Nu har jag iaf mailat över bilderna till ägaren, så jag kan ju säga vem det var jag fotade :) - det var Fridhems Kalle RS 410 :love: :love: :love: Det blev 52 bilder, plus ett par "gruppbilder" på Kalle och hans "fru". :D Får se om alla kommer ut på hemsidan. Underbar hingst iaf! :D

Mvh Cissi

Nu håller vi på att ladda upp bilderna på Kalle :love: iaf - om du vill se? :D

Mvh Cissi

Kalle vet jag vem det är känner nämligen hans uppfödare ;-)
Hans uppfödare har en anna som heter Goliat om han har kvar honom han visades i Våxtorp nu i vintras med 43 poäng han tycker jag är en liten läcker bit ..
Jag bor inte så långt från Våxtorp i allafall *S* Jo jag vill gärna se bilderna :banana: :banana:

Bilderna finns på vår hemsida nu, under "foto".

Jo, hans uppfödare är väl välkänd? Tror att Kalle har flera släktingar som är högt bedömda, men jag är inte så hemma på Shetlandsponnyer... :D :o :D

Han står på station utanför Helsingborg - stoet finns norr om Halmstad (jag *tror* som sagt att det är i närheten av dig?). Sen får vi se vad stoägaren tycker... Men jag blev ju helt kär :love: i Kalle - gillar verkligen typ och utstrålning och inte minst gång och temperament. Han fick 43 p helt nyligen.

Ska förresten uppåt Halmstad i helgen, lär bli fullt upp med foto fredag-söndag i Falkenberg, passar på att bo hos föräldrarna i Haverdal :D. Annars hade det vart kul att titta på dina hästar, kanske man kan göra nån annan gång? :D

Mvh Cissi

*S* jo jag har varit inne och kollat .. Jo då är det ju inte så långt från mig då jag bor lite söder om halmstad ju ;-).
Jo det är bara att höra av dig och är jag hemma så är det bara till att dyka ner .
Fast Bella´s barnbarn bor ju hos min äldsta syster då hennes dotter ahr börjat tävla henne hon är så lik Bella att det är äckligt högre och lite bättre typ men låter som bella och ser ut som honutseende mässigt om man säger så *S* Sen ahr jag iof sig hennes son hemma som är 2 år i år och han är också fux med bläs *S*

Jo jag såg det att Kalle fick det i Kågeröd ;-) Var inte där själv då jag var på Jägersro på Söndan.

Alltid bra att kunna bo gratis ju . inte fel med föräldrar ibland :banana:

Som sagt hör bara av dig innan så är du välkommen :banana:
MVH Gonkan

Liknande trådar

Avel I denna tråd kan alla, gamla som nya fantaster av denna underbara ras dela med sig av sina tankar om rasen. Det är självklart helt okej...
Svar
0
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka