Storlek på ponny hingst??

Bee

Trådstartare
Är nu dags för ponnyn att gå i pension och bli mamma på heltid. Så nu håller jag på att spåna på lämplig hingst. Men hur stor hingst vågar man använda till en väldigt maxad D-ponny?

Hennes mamma var troligen en NF med, för mig okänd stamm och mankhöjd. Pappan var en arabhingst med en mankhöjd på drygt 150 cm.

Någon som har några funderingar kring storlek på hingst till detta sto?

Sv: Storlek på ponny hingst??

Puttar lite...

har kikat lite på hingstar som är drygt 140cm, är det lite vär riskabelt att fölet växer över då? Har även kikat på en hingst som är 133cm, men rädd att avkomman bli för liten då....

Jag har använt en 1.35 hingst till mitt D-ponnysto, hon är visserligen inte maxad (1.46) men hon har okänd stam så jag har ingen aning om hon har gener för att ge stort eller smått. Därför valde jag en meriterad C-ponny hingst för att säkert få en ponnyavkomma (säker kan man ju iofs aldrig vara).

Från början ville jag ha ridponnyhingst på henne, men eftersom hon är imp. Holland så finns viss risk att man betäcker med hennes nära släkting, ytterligare ett skäl till att ta en svenskstammad hingst (det är en Welsh som hon är betäckt med)

Lite så resonerar jag också, litar därför åt en c-ponny. Hade gärna betäckt med en NF, men vågar inte eftersom hon är u. okänd NF. Just nu lutar det åt connemara eller RP (Gasque är ett alt..)

Det finns några Connemaror på semin, fast bara väldigt få och jag vet egentligen inte vilka, men litet flera ridponnyer kan man välja på. Annars så står ju de flesta ponnyhingstar på naturligt.

Är nu dags för ponnyn att gå i pension och bli mamma på heltid. Så nu håller jag på att spåna på lämplig hingst. Men hur stor hingst vågar man använda till en väldigt maxad D-ponny?

Hennes mamma var troligen en NF med, för mig okänd stamm och mankhöjd. Pappan var en arabhingst med en mankhöjd på drygt 150 cm.

Varför vill du betäcka just detta sto, och vad är ditt avelsmål?

För att hon har ett otroligt psyke, dock lite mkt nerv, bra exteriör, en riktigt bra trav. Helt ok tävlings meriter, men har aldrig riktigt fått chansen på tävlingsbanan. Jag tror att en avkomma skulle kunna göra bra ifrån sig på dressyrbanan, kanske även i hoppning. Målet är en dressyravkomma som ska visas på treårs och sedan säljas.

Det som behöver förbättras är främst skritten samt att hingsten lär ha en bra rygglinje.

Jag har samma problem. Har ett superbra sto (fin stam, bra modell och exteriör, rena, taktmässiga gångarter, enormt hopp och massor av placeringar upp till MSV hopp), men hon är också STOR för att vara ponny. Själv säkert 151 cm trots att hon tävlat bland ponnyer. Pappan till henne mäter 164 och mamman 154... Så jag satsade på en ridponny på 135 cm, men hon blev inte dräktig på tre försök med honom. Kan dock berott på dåliga brunster, men för säkerhets skull fick vi snabbt byta hingst till en som står på seminstationen jag använder - för att få sperman så färsk och så snabbt som möjligt. Det är en jättefin hingst som nog passar mitt sto - men han är 146 cm!! Dräktig blev hon i alla fall på första försöket medden. Så jag kan bara hoppas att den håller ponnymåttet nu... =)

Nästa gång... kanske en welsh mountain? Finns så lite info om dem bara. Gasque RP är absolut ett alternativ, men han fanns bara på naturlig i år och det är inte aktuellt för mig.
Annars lägger jag nog en stor halvblodshingst på henne. Mitt sto är egentligen halvblod med lite arabinslag, så det borde bli bra.

Jag kan ju höra av mig när min fölunge är 3 och berätta hur stor den blev efter hingsten på 146 cm ;-)

Lycka till!!

Ja, man är ju alltid nerväs över dessa centimetrar. Vilken hingst hade du som första val? Nyfiken på alla fina hingstar som är lite mindre=)

Gasque har iaf i år stått i närheten av där jag bor, vilket gör det lite lättare att åka dit för betäckning.

Återkom om 3 år du, så får vi hålla tummarna så länge!

För att hon har ett otroligt psyke, dock lite mkt nerv, bra exteriör, en riktigt bra trav. Helt ok tävlings meriter, men har aldrig riktigt fått chansen på tävlingsbanan. Jag tror att en avkomma skulle kunna göra bra ifrån sig på dressyrbanan, kanske även i hoppning. Målet är en dressyravkomma som ska visas på treårs och sedan säljas.

Det som behöver förbättras är främst skritten samt att hingsten lär ha en bra rygglinje.

Måste inte fölet ha godkänd stam för att visas på tre års? Värt att kolla upp innan du lägger ut en massa pengar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 657
Senast: cello
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 783
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 005
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka