Storlek på hovar?

Peterhast

Trådstartare
Hej!

Jag ritar på en sak till ett företag som tillverkar hästskor.
Får inte tag på min kontaktperson då han är på semester och jag kan inget om hästar, därför tänkte jag ställa frågan här! :)

Hur stora är hovarna i bredd och längd på de allra största hästarna som finns i Sverige?
Ungefär alltså, pratar vi om 5, 10,15 eller 20cm? :)

Det är nog ännu större. Vanliga stora ridhästar har ofta mellan STL 0-3. Jag vet att det finns storlekar större än 10.. vilket dock är ovanligt, då pratar vi Shire. Har dock själv sålt stl 7 till vanligt halvblod.. :eek:

Jag hade spontant gissat typ 30 cm eller något sånt.
Min egna har jag aldrig mätt hovarna på, men skulle tippa att de är 16-17 cm. Han är mindre än ett genomsnittligt halvblod, dock fortfarande storhäst.

Den största bredden vid bredaste punkten, är inte alltid synonymt med storlekeken på sko. Vet att min hovis skulle önska halv storlekar, då min pålle ligger mitt emellan noll och ett. Normalt sett har han skor intakt, men just nu har han vänliga stallkompisar som gärna vill stå på hans skor.

Senast ändrad:
Jag hade spontant gissat typ 30 cm eller något sånt.
Min egna har jag aldrig mätt hovarna på, men skulle tippa att de är 16-17 cm. Han är mindre än ett genomsnittligt halvblod, dock fortfarande storhäst.

30cm?
Säger inte emot dig men det låter väldigt stort, brukar du ha rätt när du spontant gissar på längder i centimeter? :)

Jag tror inte att det finns någon över 22cm bredd i Sverige, men kan ha fel. Men det är extremt ovanligt på en frisk hov som inte blivit tillåten att flyta ut. I USA finns det en avart där man med mening låter hoven flyta ut för att bli bredare på stora kallblod.

Du kan nog hitta någon enstaka häst som ligger på 25 cm men det är väldigt ovanligt.
Gissar att minst 90% av hästarna ligger på under 17 cm.
Normalt är 13-16 cm för en stor häst.

Hej!

Jag ritar på en sak till ett företag som tillverkar hästskor.
Får inte tag på min kontaktperson då han är på semester och jag kan inget om hästar, därför tänkte jag ställa frågan här! :)

Hur stora är hovarna i bredd och längd på de allra största hästarna som finns i Sverige?
Ungefär alltså, pratar vi om 5, 10,15 eller 20cm? :)

Väldigt konstig frågeställning helt utan grundläggande info om varför denna fråga..

20 cm är väl en typisk storlek för en islandshäst å söker du storlek så är det väl främst vaktparaden å pukhästen du ska titta närmare på.

När man mäter en hästhov så mäter man bredden * längden * två för att få fram måttet.

I det ex jag nämnde så som du sätter dig på muggen så är det i likhet med sits ringen.
Sedan är det som så att det som inte inte ett företag tillverkar kanske ett annan företag har i tillverkning.

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 609
Hästvård Min häst blev diagnostiserad med fång den 27 mars. Hon har stått på box sedan dess och förutom att det var oroligt i början så har det...
2
Svar
34
· Visningar
3 386
Senast: Shaggy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 494
Senast: Urigurien
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 458
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar