Storlek på hästen

L

LeGrandé

Vad tycker ni är lämplig storlek för en distanshäst med tanke på skador och förslitningar mm...

Är 170 cm för stort? Eller spelar storleken ingen roll för hållbarheten?

Fram med synpunkter!

Sv: Storlek på hästen

För mig personligen har inte mankhöjden så stor betydelse, vi har 5 st distanshästar
därav den lägsta är 1,58 i manhöjd dem andra runt 1,65 och denhögsta runt 1,67.
Deremot tror jag inte på för tunga distanshästar, min första distanshäst hon var av
den tyngre typen och hon lämpade sig jättebra för femmilarna men inte längre , jag valde då våra andra hästar av den lättare typen mer atletiskt byggda för dem längre
distanserna. och det har funkat jätte bra. för mig personligen så handlar distansen
inte om vilken hästras man har eller höjd, jag hävdar det handlar om indeviden,
prova dig fram och lita på din egna inution och låt dig inte luras att du måste ha en
speciell hästras för att rida distans och lyckas. jag och min man rider varmblodstravavare och dem funkar utmärkt.
lycka till MVH anne

Sv: Storlek på hästen

Jag säger som föregående talare, höjden spelar väl inte så jättestor roll, men däremot kroppsbyggnaden om du ska satsa högre. Du bör inte ha en för tung häst, då det dels går åt mer energi att röra sig(hästen) och dels att det lättare blir förslitningsskador. Men givetvis så beror det till stärsta delen på hur väl tränad hästen är, så är det ju i alla grenar!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 466
Senast: Derivata
·
Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
905
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar