Magiana
Trådstartare
Jag har behövt en ny jobbdator länge nu men inte kommit till skott. Jag har fått tips om ett par datorer som skulle kunna vara något för mig då jag hanterar en del video. Haken är att hårddiskarna på dessa är så små. Båda har en HD på 256 GB SSD. Min nuvarande dator har 910 GB. Av dessa är det 531 som är använt i dagsläget, d.v.s. betydligt mer än vad dessa nya datorer har. Utöver detta har jag två externa hårddiskar på 2 TB vardera. Den ena är så gott som full. Den andra är över halvfull. Ledigt utrymme kvar är 790 GB.
Jag flyttar då och då över filmer till extern hårddisk men tycker inte att jag har tid att göra detta regelbundet. Filerna flyttas ju inte när jag drar dem till den externa hårddisken utan kopieras bara och för att hålla reda på vilka filer jag sedan måste radera på datorns hårddisk så törs jag inte göra annat medan kopieringen pågår.
Fråga ett är alltså, hur stor hårddisk måste jag ha i datorn? Fråga två är: hur kan jag förenkla filhanteringen med de stora filerna?
Jag flyttar då och då över filmer till extern hårddisk men tycker inte att jag har tid att göra detta regelbundet. Filerna flyttas ju inte när jag drar dem till den externa hårddisken utan kopieras bara och för att hålla reda på vilka filer jag sedan måste radera på datorns hårddisk så törs jag inte göra annat medan kopieringen pågår.
Fråga ett är alltså, hur stor hårddisk måste jag ha i datorn? Fråga två är: hur kan jag förenkla filhanteringen med de stora filerna?