Storlek på gruskornen?

H

hallon

Vi håller på att bygga ridbana, dvs vi har lejt bort det till en bekant.
Banan ska vara 20x40 m och användas till vanlig ridning, men även som rasthage under värsta regn- och lerperioden (jo, bor i Skåne).

Matjorden är bortskyfflad och dränering är lagd. Ovanpå det ligger en duk, och sedan rejält med bärmassor. Nu frågade bekantingen vilken storlek på grus/sand jag vill ha på det översta 15 cm lagret.

Han föreslog 0-8 - är det bra? Jag har alltså ingen aning. Nån som har nån bra idé? :confused:

Sv: Storlek på gruskornen?

0-8 är vad man brukar ha på ridbanor, ja.

Men om du använder ridbanan som rasthage kommer du att förstöra den.

Jag har 0-8 överst på ridbanan.

Vinterhagen har en dränerad sandad "paddockdel" på gården och jisses vad den slits!! Även fast den mockas och sköts om. Så hästar på ridbanan sliter rejält mycket mera än att bara använda den som ridbana. Men det är kanske värt det ändå?

Det är klart att det går att mocka, men det är svårt att få bort allting, men det är klart att du kan ju byta det övre skiktet när det blivit geggigt om du har en bra och väldränerad grund. Jag tycker dock att ridbanan är för dyr för att använda som hage.

Kan du inte göra en rasthage bredvid där du bara tar bort matjorden och lägger på grus? Det skulle jag ha gjort.

hur ridbanan slits av att hästarna får gå där beror ju på hur många hästar det är och hur ofta, samt hur bra du mockar banan.

jag har min på ridbanan nån gång ibland bara (tråkigt där, finns ju inget gräs) men kan inte se att underlaget skulle förstöras av att han pysslar omkring där under dagen... mockar isf varje dag.
kanske beror på vad man har för underlag också, jag har paddex och det tål hur mkt regn som helst, blir aldrig geggigt eller djupt.

Om du tar i sand, tänk på att kornen ska vara utformade så att de hakar i varandra.
Jag har lagt min ridbana med stenmjöl och flis, den är alldelas fantastisk att rida på. Har bara haft den i 5 år sådan så kan inte egentligen rekommendera det, vi får se hur länge den håller.

Vi la först 10 cm stenmjöl 0/4 och sedan 5 cm sand 0/8. Mera sand hade gjort banan aldeles för lös och djup.

Tänk även på att sanden ska ha kantiga korn, runda korn packar sig dåligt. Krossade produkter brukar vara bättre i detta avseende än natursand.

Och så lägg inte in allt på en gång. Lägg in lite i taget och låt det sätta sig innan du fyller på mer!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka