Storlek på Back-on-track?

dressyrtjejen

Trådstartare
Ni som har Back-on-track-paddar med kardborreknäppning: vilken storlek skulle ni köpa till ett normal-stort halvblod (normalt tjocka ben) om ni skulle ha paddarna till frambenen:

35x 40

40x 40

45x 40

Sv: Storlek på Back-on-track?

bredden på alla paddar är den samma, de är höjden som skiljer paddarna åt.

Jag kör med de största alltså 45 x 40 runt om, just för att jag vill att de ska gå upp lite uppe vid framknäna med på de normalstora hästarna. sen använder jag dem också då och då i transporten med boots.

Har provat det största paddarna på min herre, de är för stora.
Har annars Large fram, XLarge bak på sina benskydd.
XXL på bootsen...:angel:

hur hög är din häst då? hur mkt förstora var de största paddarna? 5cm eller 10cm?

Jag har en 155 cm häst, har dom största paddarna fram som transportskydd. Dom är i längsta laget.

Dom mellanstora passade bättre höjdmässigt från början, men efter mycket användande och tvättande har dom blivit väldigt mjuka och blir därför lite låga.

Hade även dom mellanstora till en d-ponny med rätt korta ben utan problem.

Jag har M fram o L bak till min pålle på ca 1.64, har ganska rejäla ben, passar utmärkt.

Jag har 45*40 fram på mitt fbl, 162 cm i mkh. Har oftast Full/Large på benskydd fram, och Xfull/X-large bak (nästan allt blir för KORT bak dock).

Blir alldeles perfekt med 45 cm höga, täcker från nederkant av carpus och hela vägen ner.

Jag valde att köpa de största skydden (45x 40) till mitt halvblod och de passar utmärkt. Nu är de INTE för stora men hellre lite för stora än lite för små.

mitt varmblod på ca 156 cm i manken har 40 x 45 cm:) de tänker från under carpus ner över kotan

Jag har L (45x40) till mitt, rätt så lilla, halvblod (162 cm). Men jag vill oxå att de ska gå upp en bit.
Köpte M först, men de var för små tyckte jag.

Fast egentligen var nog paddarna helt okej, men jag tyckte själva "skalet" var för litet.
Fram har jag BoT skal och bak har jag skal från Globus (med 45x40 paddarna)

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
104
Senast: aglaonema
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 024
Senast: Scata
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka