Storlek beroende på foder?

C

Calenfiriel

Jag undrar litegrann om "slutstorleken", alltså storleken på en färdigvuxen katt, kan variera med vad den äter för mat?
För Elsa är stor (inte fet men hon har lite kastrathäng) och bred och fin, en präktig liten katta. Men hennes föräldrar är pyttesmå bägge två! Speciellt mamman är väldigt smal med väldigt smal svans och inte mycket till underhudsfett. Hon är halvsiames, och det kan säkert ge kroppsbyggnaden något, men ändå. Pappan är också rätt liten, han är kraftigt byggd, bred över bringan, men han är liksom kortare, mindre och magrare än Elsa, så Elsa har nu växt om båda sina föräldrar i STORLEK, inte fetma eller pälstjocklek (även om hon ÄR både tjockare och har bättre päls)... Till saken hör att Elsa ätit Hills sen hon var ett halvår, och föräldrarna alltid ätit Friskies och gör fortfarande.
Så jag undrar om maten kan ha något med det att göra, för det verkar lite konstigt att en honkatt växer om sin pappa, som är den större av föräldrarna... eller?

Sv: Storlek beroende på foder?

Klart det kan, men endast på det sätt att katter som lider av näringsbrist under sin ungdom när de ska växa inte kan växa optimalt. De blir helt enkelt mindre än vad de skulle blivit om de inte hade lidit av näringsbrist.

Man inte får en katt att bli större än vad som redan finns inprogrammerat i kattens gener.

Nä, precis, de fungerar inte som akvariefiskar ;)

Klart att de inte gör :p

Men isåfall kan det stämma, för föräldrarna var stallkatter som togs om hand för att det fanns så många och min bekant tyckte synd om dem. Då kan de inte ha varit ens i närheten av fullvuxna, för de hann ha katterna ett tag innan de gjorde slut och min bekant fick hela vårdnaden. När de flyttade hem till honom blev honan ganska snart dräktig och fick ungar och då ska hon ha varit under året gammal.
Jag vet inte ens om de avmaskade katterna, bara att de behandlade mot öronskabb som kom tillbaka i olika omgångar.
Jag undrade mest om det var kvaliteten på torrfodret som kunde ha gett undernäring? De fick ingen kattungemat som små, bara Friskies, och deras ungar fick inte heller kattungemat, men Elsa bytte till det när hon flyttade hem till oss, betyder det att hon fick bättre näring och sålunda växte mer (av sin genetiska kapacitet)?

Fan, det jag egentligen vill fråga, rakt ut sådär, är väl om han behandlar sina katter sämre än vad vi behandlar Elsa. Är det han som är snål och ignorant eller är det jag som är slösaktig och skämmer bort (ang.mat, veterinärbesök m.m.)?

Liknande trådar

Katthälsa Har en gammal katt som ändrat beteende de sista två dagarna. I förrgår åt hon och var på lådan som vanligt men igår noterade mamma (hon...
Svar
10
· Visningar
6 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar