storfamilj???

ameo

Trådstartare
Moderator
Min lilla krångeldam är väl ganska känd här... Hon har ju i hela sitt liv lääängtat efter att få ett eget föl. :D Och nu passar hon på att göra det i kubik, eller nåt... :p
För att ta igen alla fölår hon missat (eller nåt :D) så låter hon även det andra fölet dia på henne. :banana: :banana:
Det ser ju underbart ut när det står en fölunge på vardera sidan och diar och hon ser ut att vara lika kär i båda två! :love: :love:
Det andra stoet är ju hennes bästa väninna (de kan inte leva utan varandra :smirk: ) och har inga invnädningar mot att hennes dotter diar där också. Och kanske är detta en bra lösning för alla parter, rent praktiskt även för mig... Stona får tillskottsfoder 2 ggr/dag och enklast är att de får lika stora portioner. Krångelfia har väl egentligen kanske ett lägre näringsbehov än sin väninna "fullblodsdamen". Men om fullblodsdamens föl diar lite på krångelfia också, så får ju fullblodet behålla något mer av sin näring medan krånglan blir av med sit överskott.. :p
Kul när de lever i storfamilj - ungefär som när två kattor har ungar samtidigt, en stor hög med ungar och två mammor...

Någon mer som varit med om detta fenomen, med ett övermammigt sto? Hur vanligt är det?

Senast ändrad:
Sv: storfamilj???

Hej! Skönt att höra att det finns fler...trodde våra var lite halvtokiga :)
Mitt sto fick föl i april (förstfölerska)och flyttades till sommarbetet i juni med ett annat travsto med föl född i mars...dom stona hade aldrig träffats före och min var väldigt mån om att hålla sin bebbe nära sig men det andra stoet har haft 4 föl före och var inte lika rädd om sin lilla...en morgon när jag kom så stod båda fölen på varsin sida och diade mitt sto och det andra stoet stod och käka en bit bort helt oberörd...jag blev orolig att min hade snott hennes lilla men någon timme efter hittade jag båda vid hennes sto och min stod och käka i godan ro, så jag tror dom delar lite på ansvaret. Vet inte hur bra det är men än mår alla bra iaf. Dom är jätte bra vänner och funderar hur det blir att sära på dem till hösten.

Senast ändrad av en moderator:

Skötte ju en Maginiavkomma med fullblodsmamma för nått år sen. När hennes föl flyttade (han flyttade till Irland när han blivit avvänjd) så tog hon över och blev amma till ett annat föl. Kanske inte så mycket diandet, men fölet höll sig nära Gina hela tiden.
Gina vill nog ha fler föl, men får inte eftersom hon fick belastningsfång förra dräktigheten.

Vi hade år 98 tre ston med föl...

Gammelmärren var "allmän" amma åt iaf ett av de andra fölen .. ;)

Hm...ett halvblodssto (Excellens - Idealist) jag red när jag var ung gillade att ha föl. Hon snodde sin dotters avkomma titt som tätt när ston och föl gick tillsammans. I början av sommaren var dottern lite knäckt. Mot slutet tyckte hon det var SKÖNT. Modern hade inga problem att sköta två halvblodsföl.

Det värsta var ändå när stoet en gång hoppade över staketet och skulle sno en nyfödd KALV från mamma mu! :rofl:

Indy

Vår gamla tävlingponny kunde pga långvarig hormonbehandling(som var lagligt då) inte bli mamma själv, men hon löste det genom att ta en kalv varje år!!! Hon pussade och uppfostrade dom, gick med jämna mellansrum ner till mamma Mu och lät bebisen dia sin mamma, för att sedan knuffa iväg den lilla till ett lugnare hörn av hagen.
Hon var fullkomligt tillfreds med detta arrangemang!

Kul när pållarna samarbetar :)

Jag har också varit med om detta ett flertal gånger, men jag har erfarenheten av att det inte är de allra "mammigaste" stona som släpper till andra stons föl, utan rutinerade ston som är bra mammor, men inte "hysteriskt mammiga" - de stona vaktar alldeles för mycekt på sitt eget föl och släpper inte nära nån annan, inte ens ett annat föl. Har två ston med föl som går tillsammans i år, fölen diar växelvis på varandras mammor och ibland står de och diar båda på samma sto. Det ena stoet har sitt 12:e föl, den andra har "bara" sitt tredje, men är en ovanligt "cool" mamma.

Ancan o Indiana: kul med pållar som nöjer med sig med en kalv - det måste ha sett hur kul ut som helst :)

Hlsn Helena

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka