Storbalsnät och kvalitetskontroll

DarkInNight

Trådstartare
Funderar över fördelar / nackdelar med att sätta ett rundbalsnät över en rundbal.

Med ett nät över balen önskar jag främst minska spillet som blir när de äter ur balja.
OM jag skulle använda storbalsnät skulle jag även spara massor av tid i hantering av både rundbalen och utfodringen.

Men hur sjutton håller man koll på allt hösilage? Det kan ju inte gå?
I dagsläget lägger jag ut hösilaget en gång per dag i en balja, då kan jag kontrollera allt hösilage innan hästarna äter av det.

Sv: Storbalsnät och kvalitetskontroll

Som du skriver så blir det svårt för dig att kontrollera den hygieniska kvaliteten av allt hösilaget i balen om du sätter ett storbalsnät över balen när du satt ut den.

Å andra sidan är det inte särskilt lätt att hålla koll på kvaliten ens utan nät i en utställd storbal.

Jag resonerar som så, att om man köper ett större antal balar från samma parti och det är välbärgat, så är risken väldigt liten att det finns dåliga partier inne i balarna om de är fina och väldoftande när man öppnar dem. Förutsatt att de också äts upp tillräckligt fort.

Instämmer, ffa när man öppnar balen och rör lite i yttersta lagren på balarna så kan man därigenom ganska säkert konstatera om balen är dålig eller inte.

Jag har utfodrat med ensilage i väldigt många år och har aldrig varit med om att man inte kan konstatera när balen är dålig bara genom att ytligt kolla/lukta.
När ensilaget är dåligt, så märks det direkt genom lukten.

Är balen frisk utanpå och ev dålig allra längst in måste man ha extremt otur och jag har aldrig varit med om det, inte heller hört andra utan det brukar i så fall vara de yttersta lagren som i så fall är dåliga att man valt att kassera hela balen då direkt för säkerhetsskull. Har heller aldrig varit med om att man granskar hela balen innan utfodring, utan man ger av det som ser bra ut..men visst är det ett sätt också om än inte oerhört tidskrävande och omständigt.

Jag undrar snarare hur folk med hö gör - där om något tycker jag det är svårare att kontrollera och det är oftare som hö är drabbat av mögel eller damm mellan kakorna som lätt missas om man inte puffar upp allt som utfodras. Jag slutade med hö av den anledningen då jag upplevde att ofta var hö dåligt att man fick slänga ton varje år jämfört mot att slänga någon enstaka ensilagebal varje år.

Senast ändrad:

Om jag förstod det rätt så ställer inte ts ut balen alls i dag, utan kollar allt hösilage innan det sätts ut i en balja. Jag gör liknande, jag har dock en balrivare som jag river sönder balen med och kollar den innan jag tar hösilaget i en skopa och kör ut det till höhäcken i hagen. Det är säkert vanligt att man inte kollar hela balen innan man ställer ut den, men jag har haft någon bal som sett och luktat ok utanpå, men inte inuti, så därför kollar jag hela balen innan jag fodrar med den.

Om jag förstod det rätt så ställer inte ts ut balen alls i dag, utan kollar allt hösilage innan det sätts ut i en balja. Jag gör liknande, jag har dock en balrivare som jag river sönder balen med och kollar den innan jag tar hösilaget i en skopa och kör ut det till höhäcken i hagen. Det är säkert vanligt att man inte kollar hela balen innan man ställer ut den, men jag har haft någon bal som sett och luktat ok utanpå, men inte inuti, så därför kollar jag hela balen innan jag fodrar med den.

Helt rätt :)
Jag lindar av halvvarv för halvvarv av balen och lägger i en balja till hästarna, då ser jag att fodret är fräscht.

kl

Tyvärr fick jag idag veta av bonden att han hade räknat fel på balarna så det kommer inte räcka hela vintern. Det är tröttsamt, helst eftersom han för en vecka sa att det fanns foder för mig hela vintern :(

Så nu fick jag välja bort hösilage och akutköpa hö istället

Jag anser inte att det går att hålla koll på kvalitén när man fodrar direkt ur storbal tyvärr. Jag tycker inte heller att man kan lita på att det är bra även om alla andra balar från samma parti är bra, vips ligger där nåt djur eller så har det varit nåt osynlig hål i plasten eller så är det jord som kommit med på en enstaka bal osv.
Även om man har supersilage med mkt god hygienisk kvalitét så räcker det ju med en dålig bal om man inte upptäcker det....
Ett dött djur till exempel har jag varit med om att det inte luktar något alls.

Jag fodrade med storbal förr men slutade med det för några år sedan, nu hanterar jag allt hästarna ska äta och kånkar ut det i hagen (flera hästar, fri tillgång) och ja det är skitjobbigt och slitsamt så kommer någon på en annan lösning är jag mer än öppen för förslag!
Men fodra storbal vågar jag helt enkelt inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 918
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Min konvalecent har precis fått flytta ut på stallets lösdrift och han trivs verkligen jättebra. Jag har dock lite funderingar på om det...
2
Svar
22
· Visningar
7 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat