Storbad av katter!!!!

Sv: Storbad av katter!!!!

Har en perser och två exoter som jag brukade bada... Men för några år sedan så fick perserkatten epilepsianfall under badet. Snacka om otäckt!! Det fortsatte under dagen med sammanlagt 6 anfall. Han vart så stressad vid bad så anfallet utlöstes... Varje gång jag försökte åka till vet (nyårsafton såklart) så fick han ett nytt anfall. Trodde han skulle dö....:( :( Slutade med att han fick ligga nerbäddad i mörkt sovrum under flera täcken ända tills det nya året kom. Med matte som höll om. Till slut gick det över och han lever idag oxå!! Men inga mer bad!! Här är det saxen/rakning som gäller för alla!! Det fungerar det oxå:smirk:

Usch vad otäckt....:eek:

Stackars kissen o stackars dej att uppleva en sån sak....

Har själv e hund som har 2 anfall...(dock ej under bad) och det är hemskt så hjälplös man känner sej....:crazy:

Jag rakade ner en av perserna förr eftersom hon var så grymt håröm och hon trivdes mycket bättre med kort päls....:)...

//DOmino_s

Vad rakar du med?? Kan ju inte använda maskin pga stressrisken där oxå...

Vad rakar du med?? Kan ju inte använda maskin pga stressrisken där oxå...

Jag har använt vanlig klippmaskin för människor...går lite trögare men den låter betydligt mindre...på just denna hona stoppade jag bomull i öronen det första....hon gillade inte minsta lilla ljud....det fungerade perfekt....:)

Annars går det att ge lite lugnande innan klippning...Går att köpa i tablettform....Jag köper till hunden på Granngården, tror det finns till katt med om jag inte minns fel....

//Domino_s

En av våra katter badar sig själv! :D
Vi har en sjö utanför vårt hus och den tar han sig mer än gärna ett dopp i ibland. Tyvärr blir han inte så ren eftersom sjön är geggeig och lerig så det skulle nog behövas ett badkarsbad på honom också ibland.

Jag har tyvärr inga förslag. Min pojke är lättbadad nu, men lilltösen vägrar lära sig att uthärda badet utan dödsvrål, bett och vilt klösande.

När jag bara haft katt ett par månader (pojken), så stod jag i duschkabinen och tvättade håret med katten sittande utanför. Då kom jag på den FENOMENALA idéen att slå två flugor i en smäll... så jag plockade glatt in katten i kabinen och vred på duschen för att skölja ur schampoot...

... det var en DUM idé...

Senast ändrad av en moderator:

Har också haft en katt som gillade att bada, men det var i badkaret tillsammans med mig. När han var ung gillade han inte bad alls, men jag stoppade ner honom i badet en gång när han varit ute länge i vinterkyla och var genomkall. Efter det fick han smak för att bada och ville mer än gärna vara med mig när jag låg i. :bump:

Han brukade knata runt på badkarskanten och visa att han ville komma ner till mig. Då var det bara att ta tag i honom och hålla honom i famnen medans jag själv badade. Han tyckte det var jättemysigt att bli klappad under vatten och klöste aldrig det minsta lilla. :)

Nackdelen var ju att jag fick gå upp tillsammans med honom så han fick inte bada så ofta som han hade velat. Knappast bra för pälsen heller...

Har försökt samma sak med katterna efter honom, men inte funkat.... :crazy:

Lugnande på Granngården??? Inte vet.?? Låter konstigt...

Jag har aldrig badat mina katter. Stallkatten Salve skulle nog gå att bada men jag har aldrig tänkt tanken. Han kan vara smutsig ibland men ser oftast fin ut.
Stig är ohanterad, jag har inte lyft upp honom mer än ett par gånger, och han är inte bekväm med det. Bada är alltså inte att tänka på.

Är det bara jag som har fått för mej eller ligger det någon sanning i att innekatter behöver bada bra mycket oftare än rena stallkatter....?....

Kanske blir så skyddade av väder och vind....min innekatter håller inte alls pälsarna så fina so som som är i stallet....:cool:

//Domino_s

Det medel jag använder som lugnande heter:

Sanal RELAX och funkar både på katt o hund.

En förpackning innehåller 15 tabletter och en katt upp till 5 kg ska ha 1 tablett/gång....

Dom hjälper vid:

Anti-stress
Trabel-sickness
Nervousness
Fear

Jag använder dom vid nyår....då ena hunden stressar ihjäl annars....

//Domino_s

Vi badar katterna varje vecka (nakenkatter), så de är väldigt vana och gör ingen stor affär av det. Den ena spinner och tkr att det är så skönt, men den andra håller sig krampaktigt fast i tröjan när han förstår att det är baddags. Brukar iaf gå bra, även om han har sprungit ut i hallen några gånger med tvål över hela kroppen :angel: :D

Min katt som ja nu har kvar är riktigt snäll att bada.. Nu var det visserligen ett tag sen men blir nog ett dopp snart.. den andra jag hade va mkt renlig av sig o badade mindre ofta.. han va lite jobbigare.. men så e han ju en katt med :D

SANAL relax ok !! Ska kolla upp har haft annat förut men bättre om receptfritt.

Svante, som vid ett tillfälle har fått ha munkorg hos veterinären, står helt lös i duschkabinen och spinner under hela processen.
Ojsan får man hålla i lite lätt för annars sticker han, han ser väldigt plågad ut och kan gnälla lite. Men kommer över "misshandeln" med hjälp av en varm frottehandduk och lite kattgodis.

Nyduschad Svante:

1956459.jpg

Liknande trådar

Hästvård Förra veckan var veterinär ute och misstänkte starkt att nya ponnyns utslag var ringorm. 😫 😫 Imaverol var det någon licens på och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 718
Senast: Mia_R
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Vagis
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama