Stora sopsorteringstråden (utbruten från Felköpstråden)

Vitsen med avfallskvarn är ju att matrester ska åka till reningsverket och där bli rötslam, eller vad det nu kallas. Sen vidare till biogasanläggning eller annat lämpligt ställe.
Vet inte om det är så fortfarande men förut skickades rötslammet från Hammarby sjöstad i Sthlm upp till malmfälten för att täcka slagghögar. I Aitik finns en eller flera stora högar som numera är gröna och inte grå.
Berätta mer om vad vi odlar för livsmedel på åkrarna i Aitik.
 
Min poäng i klartext:
Jag tror det vore bättre ur ett hållbarhetsmässigt perspektiv att matrester från Stockholm slutade på närligande matproducerande åkrar än att exporteras 100 mil norrut för att slagghögar inte ska damma.
 
Min poäng i klartext:
Jag tror det vore bättre ur ett hållbarhetsmässigt perspektiv att matrester från Stockholm slutade på närligande matproducerande åkrar än att exporteras 100 mil norrut för att slagghögar inte ska damma.
Än så länge kan vi inte sortera ut tungmetaller, läkemedelsrester och andra mindre lämpade kemikalier ur slaggen.
 
Textilåtervinning är jag lite osäker på. Återvinner man all textil? Gamla lakan? Hästtäcken? Trosor? Strumpor?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 112
Senast: Sesca
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 429
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 946
Senast: miumiu
·
Äldre I mitt kylskåp står en tryffel-majonnäs. Den smakar inte illa, men lirar inte riktigt med mina smaklökar. Jag är fostrad att mat, de...
2
Svar
32
· Visningar
3 677
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp