Stora sadelproblem, dressyrsadlar

M

Malajka

sitter och funderar på vad jag ska prova härnäst.
Hade från början en stubben sadel, med normal mot vid bom som låg bra när hon stod stilla på gången, men som åkte fram extremt mycket vid ridning.
Sedan blev det Amerigo classic, bommer är +1 Åker inte fram särskilt mycket, någon cm, men sitter inte still på hästen. känns vinglig och Åker åt sidan. Har haft ute en sadelutprovare som har stoppat om sadeln flera gånger men det blir aldrig bra. Hon blir ganska rak i ryggen vid arbete.
Vill inte rida i en sadel som åker så pass snett, och min häst är inte alls glad vid ridning. Har beslutat att leta en ny sadel, igen.

Frågan är vad jag ska söka efter? Är ute efter en sadel med ganska stora knästöd(tänk amerigo) och ngt djup sits. Hon har stora bogblad men normal manke. Behöver också ha så att stropparna på sadeln inte går rakt ned utan *Se bild för att förhindra att den åker fram, då hon har ngt välvd bröstkorg (Inte fet)

S_figarodetail.jpg

Sov inte mycket alls inatt utan låg bara och tänkte på hur jag ska lösa detta, nu ganska stora problem..Vad ska jag söka efter för modell? Märke??

Sv: Stora sadelproblem, dressyrsadlar

Att sadeln åker åt sidan kan bero på att du eller hästen skjuter den åt sidan för att ni är sneda. Att sadeln åker fram kan bero på att den är trång. När min växte ur sin Amerigo Classic började hon skjuta fram den. Onnan var det den enda sadel som faktiskt höll sig på plats. Så om du gillar Classicen så prova kanske en vidare bom?

Jag antar att sadlar kan åka åt sidan av olika skäl tex fel bomform, men det första man tänker är att hästen eller du är sneda så som fiorano skriver. En bekant har två hästar och provade samma sadel (de har ungefär samma mått) på båda, på den ena kändes sadeln helt sned, på den andra låg den bra. Den första hästen är sned i sej själv men med den här sadeln blev det extra kännbart av någon anledning.
Den kan ju också ligga an mot bogen som puttar den, men då borde den kanske mer åka från sida till sida?

det är nog hästen som är sned. Min unghäst skjuter också sadlarna åt snedden i dagsläget och han har ju än så länge ett lättare och ett svårare varv (är lite riden ännu) och då har han inte riktigt jämna muskler. Därför åker sadlarna på snedden. Av den enkla anledningen tömkör jag mer än rider för att hästen ska lära sig muskla sig rätt. Så det första du ska göra är nog att kolla över hästen. Om inte hästen är sned, så kan det helt enkelt vara du som är det.

En sak som min sadelutprovare sa om sadlar som kasar fram var att de var för små för ryttarna. Förklaring: sadeln är för liten för ryttaren som då sitter för långt bak. Det leder till att sadeln lyfter fram och därmed kasar framåt. Det låter logiskt i mina öron. Så kanske en halv tum större sadel skulle hjälpa?
Att den kasar till sidan/känns vinglig tycker jag låter som den är för smal, alltså inte kommer ner på ryggen ordentligt.
Morris&Nolan har ju stora knästöd men passar ofta hästar med bred och kort rygg.
Stropparna som du vill ha dem finner man på Crown-sadlar. De har också stora knästöd och bra anläggningsyta mot hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 603
Senast: Iamia
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka