Stora mammakläder?

T

Tjockis

Har dagen till ära skaffat ett nytt nick då jag inte mår bra av att prata om min vikt. Jag är 178 cm och väger ca 110 kg - jag är fet med andra ord. Jag är dessutom gravid i vecka 16, oplanerat då jag börjat min långa viktnedgång. Hann faktiskt gå ner 30 kg av vilka jag gått upp 10 visserligen men men...

Då till min fråga. Jag har letat som en tok efter mammakläder för tjockisar men tydligen ska man väga 60 kg och ha en söt liten bulle. Tro mig - jag skulle vilja se ut så och jag ska ner till den vikten men det får vänta ett tag!

Vet någon vänlig själ var man kan hitta mammakläder i större storlekar?
 
Sv: Stora mammakläder?

Det borde vara ganska gynnsamt nu när det är så många stora tunikor och klänningar över kläderna, du behöver ju iaf inte gå med magen bar ;)

När det gäller byxor kan man sy in en kil av något resåraktigt tyg som kompensation. Kan det vara något?
 
Sv: Stora mammakläder?

Leta inte bara efter just mammakläder. Då får du ofta betala dyra pengar för kläder som är snarlika modet som är nu. ;)
Du har tur för modet med tunikor verkar hänga kvar även in över våren. Ellos tycke jag har mycket fint som fungerar som mammakläder och jag tror att dom har rätt stora storlekar också.

Såna här plagg är sköna med magen.

Finns upp till strl 60, 149 kr
ells_1000457.jpg


Finns upp till strl 60, 99 kr
ells_1000782.jpg


Finns upp till strl 60, 299 kr
ells_1026903.jpg


Det jag känner som gravid är att jag gärna har plagg som markerar under bysten, annars ser man lätt ut som en boll.

Alla dessa plagg är från Ellos men kikar du runt på nätet ska du nog hitta massor. Sök bara tröjor som inte sitter tajt över magen och som är lite längre så fungera de utmärkt som mammakläder. :idea:

Vad gäller byxor så har jag bara köpt ett par "mammabyxor". Vanliga tunna byxor med resår i midjan fungerar lika bra, men man kanske måste köpa dom i någon storlek större än vanligt. :)
 
Sv: Stora mammakläder?

Hej
Jag är oxå en "tjockis" :D
Men jag hittade mammabyxor som var för stora för mig på både lindex och HM, storlek XL. Jag väger visserligen inte lika mycket som du, men är ganska mycket kortare.
Tröjorna använde jag vanliga. Och tunikor. Tycker att alla mammatröjor verkar vara gjorda för att sitta åt och visa magen. Det gillar inte jag.
Så misströsta inte. Leta på lindex och HM :)

I nödfall finns ju mjukisbyxor att ta till. De är alltid bekväma :bow:

// Anna
 
Sv: Stora mammakläder?

men du behöver inte sluta försöka gå ner i vikt för att du är gravid. rör på dig och ät rätt bara. inte så smart att banta när man är gravid.

Mjukisbyxor körde jag på under hela grav. de är skönast! Jag hade "finbyxor" för gravida åxå, men dom va inte alls sköna. Hm har ett bar mjukisbyxor som ser ut typ som jazzbyxor. dom är helt sjukt sköna! dom är rätt stora i storlekarna. kolla där=)

aningsfull tipsade om jättefina överdelar=) Och som sagt, man behöver inte gå på mammaavdelningen, kolla på dom vanliga kläderna för lite större tjejer.

Jag är själv överviktig å vet hur pestigt de e å handla kläder=/
 
Sv: Stora mammakläder?

Jag var överviktig med båda barnen, drog XL första gången och L andra. Men jag köpte tunikor för ogravida. Ellos har faktiskt massa fina saker som mycket väl kan passa trots att de inte är regelrätta mammakläder.

Ett tips är att lägga pengarna på ett eller två par mammabyxor som sitter skönt och inte skär in i magen, då kommer tunikorna sitta fint också.
 
Sv: Stora mammakläder?

Jag är med en tjockis.

Jag vägde när jag blev gravid 82 kilo. c:a 10 kilos övervikt då jag har mycket muskler under allt fett. Jag brukar som mest vältränad ligga på 70-75.. Jag är 1.65 "kort"..

När Saga ploppade ut vägde jag 113 kilo. Jag var knäckt, men insåg att just då var det inget att göra åt den saken.. Idag har jag gått ner drygt 20 kilo, 7 sedan nyår.
 
Sv: Stora mammakläder?

Avviker från ämnet....

Jag var rejält tjock med mitt första barn. Jag är 165 cm och vägde dagen innan förlossning 100 kilo, jag gick upp 28 kilo. Jag måste bara få råda dig att inte gå upp alltför mycket i vikt. Jag är snittad med mina barn pga deras vikt, runt fem kilo per barn. Det var superjobbigt att ha ett stort ärr på magen(vertikalt ärr) och en massa extrakilo, så när jag fick mitt andra barn två år senare så gick jag bara upp 13 kilo och jag var mycket piggare efteråt. ( jag gick ner alla 28+ några till efter första barnet)

Jag vill absolut inte moralpredika, men ha tanken med dig!

För övrigt vill jag säga att jag tycker tunikorna som aningsfull la in är toppensnygga.
 
Sv: Stora mammakläder?

Som flera andra skrivit så är det ju väldigt tacksamt mode för gravida nu med alla tunikor som är så populärt. :D I alla dess färger, modeller och material. Överdelar tycker jag inte var så svårt när jag var gravid, kunde tom har många av mina vanliga överdelar, tror bara jag köpte ett par mammatoppar.

Är väl byxor som ställer till det isf... men som någon annan skrev där osså, se till att hitta ett par/tre sköna byxor som sitter bra, det klarar du dig med, är ju inte så många månader man behöver ha gravidbyxor. Om du inte har något emot begagnat så kolla på Tradera, där köpte jag nästa alla mina mammabyxor, det är ofta dom säljer större storlekar där.

Jag vägde 88 kg då jag blev gravid (hade då gått ner 40 kg, skulle gå ner mer, men fick ta ett break. Men man kan ju ändå fortsätta att äta nyttigt & motionera, utan att banta, för det ska man ju inte göra som gravid), gick upp till 101 kg = 13 kg. Fick en liten knodd på 2780 gr. :D:love:
 
Sv: Stora mammakläder?

Jag gjorde som man inte ska göra, jag frossade under mina graviditeter. Eller, frossa är nog fel ord. Men jag åt gott :d

Innan jag blev gravid första gången hade jag gått ner runt 25 kilo, åt aldrig något onyttigt. Så när jag blev gravid stuntade jag i det übernyttiga jag höll på med innan. Åt godis ibland, lite chips och glass, sådant som jag aldrig åt innan. Samma sak under andra graviditeten. Efter båda graviditeterna har jag utan problem återgått till mitt vanliga liv, dock tog det längre tid att gå ner i vikt efter den första graviditeten.

Första gången gick jag upp 30 kilo (startade på 85 slutade på 15), men var så svullen att jag knappt kunde gå, så det var enorm mycket vätska. Andra gången gick jag upp 15 kilo (startade på 90 slutade på 105), mycket vätska även den gången men absolut inte som första gången.

Men går man upp mycket i fett, och dessutom redan är överviktig, får man det så mycket jobbigare :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora mammakläder?

Jag vägde 120 kg som höggravid och jag handlade på H&M utan problem, är 170 cm lång, strl XL passade mig bra då :angel: annars funkar väl vanliga kläder? Det är ju så modernt med tunikor och långa tröjor osv.... om man går på "stora" avdelningarna?

edit: får du hjälp av dietist? Be om en sådan, så du slipper gå upp så mkt mer! Kanske vattengympa kan vara en skonsam och kul motionsform också :) Jag kunde knappt röra mig och önskar att jag vågat gå på vattengympa eller liknande....
 
Senast ändrad:
Sv: Stora mammakläder?

Jag gjorde som man inte ska göra, jag frossade under mina graviditeter. Eller, frossa är nog fel ord. Men jag åt gott :d

Det var lika för mig faktiskt. :o:crazy:
Jag som hade varit så duktig i nästan 1 år & gått ner så mkt, knappt rört godis, snabbmat, kakor osv sket då fullständigt i vad jag åt. Frossade i allt möjligt. Precis så som man inte ska göra ja. :o Eller fram tom v.18 mådde jag ju pest & pina och gick ner 4 kg och det var först vid v.22 som jag var uppe i samma vikt som i början av grav. Ett under att jag bara gick upp 13 kg egentligen. Men bebisen tog väl det den behövde helt enkelt & sedan blev det inte så mkt kvar. ;) Men med tanke på hur jag åt så tycker jag att jag borde ha gått upp mer...
 
Sv: Stora mammakläder?

Jag är 1,60 lång & väger nu 110 kg (7:e månaden gått upp ca 12 kg totalt än så länge)
Jag köpte lite byxor & toppar på HM`s "big is beautiful" avdelningen.
Kappahl har oxå en "XLNT" avdelning med stora klädstorlekar.
Lindex har oxå en "generous" med bra kläder & snygga skjortor.

Jag har ett par "vanliga" byxor i strl 54 som når runt magen & även tillåter mig att andas från HM.
En vit skjorta från lindex i strl 50/52 med strech
Samt en mammatopp från HM i strl XL som faktisk är rymlig trots jag har 85F/G i bysten & bred häck.

Jag kan inte iheller ha mammabyxor då dom sitter så fan kan gråta på mig om dom överhuvudtaget går att dra på sig. :mad:

Tradera har en klädavdelning med väldigt stora storlekar från USA, dom kläderna är väldigt snygga & överlkomliga i priset, man kan göra fina fynd där.
 
Sv: Stora mammakläder?

hej.. jag är inte spec. smal.. visserligen inte riktigt samma vikt som dig, men gick upp 20 kg på året innen jag blev med barn.. uppe och vände på 85.. (brukar ligga på 58-62kg)

MEN.. jag gick ner och fortsätter gå ner nu sen jag blev gravid.. varför vet jag inte?? Kanske för att jag är mer mån om mig själv och går lååånga rundor med hunden varje dag och tänker på vad jag stoppar i mig..
jag är nere på 75kg.. 10kg ner under grav.. barnmorskan är lite förbryllad, så jag ska börja äta näringstillskott nu snart..

Kan visa lite snabba bilder bara på hur jag ser ut..

vecka 5:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17790000-17799999/500x375/17799134.jpg

vecka 14:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17790000-17799999/500x375/17799135.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/17790000-17799999/500x375/17799136.jpg

vecka 20 (Nu):

17949743.jpg


17949744.jpg


jaja... jag använder mina tunikor osv.. älskar dom.. det är kanon med dagens mode.. jag har inte köpt ett enda plagg mammakläder än.. jag har ett par byxor och en tröja.. men det fick jag av min mamma... :p
 
Sv: Stora mammakläder?

Jag köpte mina älsklingsmammabrallor på LINDEX. Typ jazzbyxor, med en midja som gick under tuttarna. Hur underbart sköna som helst, och enormt stretchiga.
 
Sv: Stora mammakläder?

Fast någonstans innerst inne visste jag att jag skulle återgå till mina sunda vanor, så jag tillät mig allt ätande utan dåligt samvete. Det var faktiskt skönt att äta massa smarrigt utan att ha samvetskval, som jag har nu, och som jag hade innan.
 
Sv: Stora mammakläder?

Cellbes.se har stoora kläder och till ett lagomt pris. Jeansmjukisar m knytband osv.
Jag väger som du och deras kläder kan vara för stora fast jag köper "min" storlek.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp