Stora kvadratiska krukor

Philosophia

Trådstartare
Jag har googlat mig gråhårig. Jag behöver ett planteringskärl som fyrkantigt och som är minst 40 cm djupt och minst 40 cm brett/långt. Jag har en perfekt kruka som är 45x45x45 cm som ser ut så här:

D1AC38BE-DE8E-4C57-832D-F4D9A61EC27B_zpsvv2b4ken.jpg

Jag skulle gärna vilja ha något liknande och som inte kostar flera tusenlappar. Den får gärna vara längre än 45 cm, men helst inte djupare. Idealet vore en Lindesbergskruka "Terrace" men den är tyvärr inte tillräckligt djup.

Tips var jag kan hitta en liknande kruka mottages tacksamt!

Jag har googlat mig gråhårig. Jag behöver ett planteringskärl som fyrkantigt och som är minst 40 cm djupt och minst 40 cm brett/långt. Jag har en perfekt kruka som är 45x45x45 cm som ser ut så här:

D1AC38BE-DE8E-4C57-832D-F4D9A61EC27B_zpsvv2b4ken.jpg

Jag skulle gärna vilja ha något liknande och som inte kostar flera tusenlappar. Den får gärna vara längre än 45 cm, men helst inte djupare. Idealet vore en Lindesbergskruka "Terrace" men den är tyvärr inte tillräckligt djup.

Tips var jag kan hitta en liknande kruka mottages tacksamt!

IKEA?
graset-kruka-svart__0133455_PE288922_S4.JPG

40x40x72... Inte exakt de måtten du letar efter tyvärr, men det kanske är nära nog? De har också en fyrkantig, men den är nog för liten (30x32).
Gräset, 299kr.

IKEA?
graset-kruka-svart__0133455_PE288922_S4.JPG

40x40x72... Inte exakt de måtten du letar efter tyvärr, men det kanske är nära nog? De har också en fyrkantig, men den är nog för liten (30x32).
Gräset, 299kr.

Jag har kollat in den, men tyvärr är den 25x40x72. Annars hade den varit nära så nog perfekt faktiskt.

Jag har kollat in den, men tyvärr är den 25x40x72. Annars hade den varit nära så nog perfekt faktiskt.

Oj, sorry, jag måste ha läst fel! :o

Hornbach brukar ha rätt gott om krukor, har du kollat där? (Deras hemsida är ju bedrövlig, så det är väl bara att åka till ett varuhus som gäller...)

Nu har du ju själv avskrivit "terrace", så jag antar att du redan sett deras andra krukor men jag slänger upp den här i alla fall, omutifallatt... :D
lindesbergskrukan-japan-medium.jpg

Japan, medium. 45x45x40 (hoppas jag inte läst fel igen nu! :o)

Nu har du ju själv avskrivit "terrace", så jag antar att du redan sett deras andra krukor men jag slänger upp den här i alla fall, omutifallatt... :D
lindesbergskrukan-japan-medium.jpg

Japan, medium. 45x45x40 (hoppas jag inte läst fel igen nu! :o)

:)
Japan medium är en kandidat. Den är 40 cm hög inklusive fatet (dvs. själva krukan har ett mindre innermått). Det kan gå, även om det är i minsta laget. Sedan finns det även en large från och med i år, men den är istället för stor (60 x 60 cm). Jag vill ha två krukor och med 97 liter i varje så kan det bli lite tufft för balkongen.

:)
Japan medium är en kandidat. Den är 40 cm hög inklusive fatet (dvs. själva krukan har ett mindre innermått). Det kan gå, även om det är i minsta laget. Sedan finns det även en large från och med i år, men den är istället för stor (60 x 60 cm). Jag vill ha två krukor och med 97 liter i varje så kan det bli lite tufft för balkongen.

Usch vad du var noga då! :p
Jag går bet tror jag tyvärr, hittar inget bättre. Men jag skulle tippa att försäljningen inte riktigt kommit igång för i år, så om du inte har för bråttom tror jag det kommer att dyka upp fler krukor om några veckor.

Använd markduk som innerkruka, vill du ha mellanrum så använd lecakulor mellan krukan o duken eller frigolit.

Äsch, missuppfattade - trodde du behövde innerkruka till den på bilden.

Usch vad du var noga då! :p
Jag går bet tror jag tyvärr, hittar inget bättre. Men jag skulle tippa att försäljningen inte riktigt kommit igång för i år, så om du inte har för bråttom tror jag det kommer att dyka upp fler krukor om några veckor.

Jag är jättenoga. :p

Skämt å sido. Hade jag bara haft gott om plats så hade jag definitivt slagit till på large. Det är så himla dumt att de har valt att göra Lindesbergskrukan (terrace/japan) så grund. Idag har jag en Austinros i en 45 cm djup kruka (den på bilden ovan) och det funkar bra, men jag vete fåglarna om jag vågar chansa på att rosorna klarar under 40 cm.

Nu har jag hittar mina krukor! Idealet hade så klart varit att hitta likadana som jag redan har men de verkar ju inte finnas längre. Jag stod med en Lindesberg i handen och kände mig inte helt nöjd när jag hittade den här (den fyrkantiga) från Växa:

bild2.gif

Det är samma material som Lindesberg men har alltså raka kanter.

Nu har jag hittar mina krukor! Idealet hade så klart varit att hitta likadana som jag redan har men de verkar ju inte finnas längre. Jag stod med en Lindesberg i handen och kände mig inte helt nöjd när jag hittade den här (den fyrkantiga) från Växa:

bild2.gif

Det är samma material som Lindesberg men har alltså raka kanter.

Snygga! Gillar de fyrkantiga. :)
Vad blev det för storlek?

Jag hoppar in och lånar tråden lite och hoppas att det är ok :)
Jag har nämligen en liknande fråga.
Jag behöver en kruka till min benjaminfikus att ha inomhus som är snyggare än den plastkruka den står i idag. Rund eller fyrkantig (eller ev. någon annan fin form) spelar ingen roll, men den behöver vara åtminstone ca 45x45cm (säg minst 40x40). Gärna i silver eller vit för att gå med inredningen, men naturfärger kan funka (ex. mörkbrun rotting, beige osv.)

Och så ska den alltså stå inomhus, jag antar att det spelar roll för vilken typ av kruka man skall ha (jag är helt lost på området).

Snälla buke hjälp? :angel:

40x40x40. De är väl egentligen inte särskilt vackra, men jag gillar att man kan ställa dem helt bredvid varandra utan att det blir någon glipa mellan. :)

Jag gillar krukor som är strama och diskreta, jag vill inte de ska kämpa med blommorna om fokus (så gillar jag gröna växter också, eller möjligen sådana som har gröna eller möjligen vita blommor :D) så jag tyckte de var ett fynd. :up:

Och så ska den alltså stå inomhus, jag antar att det spelar roll för vilken typ av kruka man skall ha (jag är helt lost på området).

Skillnaden är nog bara att utekrukor har hål i botten (för att regn ska rinna ut istället för att dränka blommorna) medan innekrukor inte har det. Med vissa material kan det variera om de är frosttåliga också, men det är ju inte så avgörande.

Om du hittar en utekruka som du gillar kan du använda den inne också, men då får du sätta ett fat eller något liknande under innerkrukan.

Skillnaden är nog bara att utekrukor har hål i botten (för att regn ska rinna ut istället för att dränka blommorna) medan innekrukor inte har det. Med vissa material kan det variera om de är frosttåliga också, men det är ju inte så avgörande.

Om du hittar en utekruka som du gillar kan du använda den inne också, men då får du sätta ett fat eller något liknande under innerkrukan.

Åh, tack för förklaringen! Det kommer göra mitt letande lite enklare åtminstone ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka