STORA kastanjer

M

mausi

hej

jag har köpt ett sto med enorma kastanjer, det är nästan så dom ågr ihop när hon går. kan man bara ta bort dessa? eller är det något i? mina andra hästar har bara en liten tillstymelse till kastanjer på sina ben...
tacksam för svar

Sv: STORA kastanjer

Nej det är inget i dem, som en pulpa eller så. Det är bara att vrida bort dem.

Om det är svårt att pilla bort dom, brukar jag be hovis klippa bort dom med hovtången. Funkar bra! :)

Norrland

Å mina hundar älskar dom! Inte så mycket att dom gnager av dom själva på hästarna men dom tar gladeligen dom då jag pillat bort kastanjerna!

hehe

då ska jag prova klippa i dom tror jag.. för dom sitter hårt kan jag lova. brukar pilla bort på de andra hästarna, kanske får ta till hovtången då :)

Min pålla har STENHÅRDA kastanjer som man bara inte kan dra eller skiva bort, tyvärr. Jag måste be hovis ta bort dem nästa gång han kommer, för det är nog inte så bra när de blir så långa (det låter som om de lika stora som de på TS häst).

Min pålla lyckades på något sätt slita bort en själv, men det var nog inte heller så bra för det blev lite sårigt. Efter ett par dagar med blåspray blev det visserligen helt bra och läkt igen, men det känns onödigt att det händer. Min shettis, däremot, har ALDRIG långa kastanjer. De blir inte längre än att man precis kan se dem inne vid benet. Konstigt.

Ja, det kan man undra! Min pålla har t. o. m. sporrar (tror jag att de heter?) i hovskägget. Riktig urhäst det där :D!

Alla hästar ha väl mer elr mindre sånadär "sporrar" i hovskägget? ;o Iallafall de hästar/ponnyer jag känner till :p

För massa miljoner år sedan fanns en liten "hästföregångare" med fyra tår som var typ 20-35 cm i mankhöjd. Den lilla hästen hade en trampdyna bakom tårna, ungefär som våra hundar har. Det är restena av den trampdynan som våra "moderna" hästar har som vi kallar kastanjer

Kanske det, men min har definitivt "mer". Hon har mycket hovskägg, men sporrarna syns sticka fram ibland ändå. Kan inte komma ihåg att min islänning hade sporrar som märktes, och min shettis har det inte heller.

precis som alla hojtar, är det bara att vrida eller klippa bort dem, dock inte så långt (om man vrider) att man tar upp ett sår, men det märker man ju, sporrarna likaså, bara att brottas in i hovskägget o vrida den. hade ett IC sto hemma förra året o hennes sporrar växrte som inni norden! men hon tyckte det var så mysigt att bli kliad i hovskägget så gick lätt att ta bort, men vissa kusar kan ju vara lite kinkiga o tycker att det drar o spänner, men bara o träna.
lycka till

hej

jag har köpt ett sto med enorma kastanjer, det är nästan så dom ågr ihop när hon går. kan man bara ta bort dessa? eller är det något i? mina andra hästar har bara en liten tillstymelse till kastanjer på sina ben...
tacksam för svar

om dom är hårda kan du smörja med fet kräm sen är det bara att dra av...

hej

tacksam för svar

Man kan skära bort dom oxå, om de sitter väääldigt hårt. så slipper man vänta tills hovslagaren kommer.
:)

Knapplån

Min häst hatar när jag pillar på kastanjerna! Är det någon mer som träffat hästar man inte får pilla på kastanjerna??
Han beter sig som om jag misshandlade honom :D

Alla andra hästar jag har träffat verkar tycka det är skönt när man pillar.

Jag vill minnas att jag köpte hovfett (en sådan där billig hink) och smörjde på min ponny en gång i tiden. Funkade finfint :laugh:

bara att pilla bort dem. jag gör alltid det på min häst men det är inte populärt. är kanske obehagligt för dem.

*kl*

Alltså, jag fattar inte ni som vrider av dem? Vrider ni bara utan att hålla emot med andra handen? Känns ju skitotäckt att vara där och dra.

Jag får verkligen inte bort dem, får se om jag hittar nån tång imorgon. Försökte klippa av dem med en trimsax, men det funkade inget bra.. :P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31