Stora kaninburar

T

Tingla

Inser nu att jag ganska raskt måste utöka burbeståndet hemma. Har ju två endast burar för tillfället. I den ena bor min hane ensam. Och i den andra bor honan med sina 7 nyfödda ungar. Meningen är ju att hanen och honan ska flytta ihop när ungarna blivit tillräckligt stora och när hanen är kastrerad (blir det den 30 jan) och läkt efter op. Tänkte då sätta ihop deras två burar till en stor som de får bo i tillsammans. Nu har de en varsin 100x50 bur och det tycker jag är på tok för trångt.
Frågan är nu hur stora burar det finns att köpa?? Och då menar jag färdiga burar, såna med plastbotten och galleröverdel.
Vill inte bygga själv, inte förräns till våren kanske. Har lite av tummen mitt i handen när det gäller bygge och orkar inte slita med det nu.
Vad har ni för storlekar på burar och till hur många kaniner och vilken ras?
Någon som vet ett ca pris på stora burar? Vet att det kostar olika överallt, men jag vill bara ha ett hum om ungefär hur mycket det kommer att gå på.

Sv: Stora kaninburar

Plastburarna finns upp till 140 *70 cm:)

en 100 bur på normaldyrt ställe kostar ju ca 500, en 120 bur 800-900 och då kan du ju förstå en 140 kostar ca 1200 kr.

För 1200 kan du ju dock få en superstor bur om du bygger själv...2 vånings bur brukar uppskattas med ramp imellan! Lämplig yta hade jag nog tagit 160* 70 + samma på undervåningen.

Ska du behålla alla ungar? till 9 kaniner behöver man nämligen enligt lag ha minst 2½ m2 yta. Det motsvarar 5 st 100*50 burar.

Behöver du bara tillfälliga burar åt ungarna så köp begagnat.

Senast ändrad:

Åh tack för dem tipsen!
De enda burar jag sett i zooaffär här i närheten är samma storlek som jag har 100x50x50 och den lilla kostar ca 1200 kr bara den :cry:
Jag tänkte fixa så stort som möjligt till alla kaninerna nu medans de "måste" bo hos mig. De enda som jag med säkerhet kommer att behålla är hanen och ungarnas mamma. Får jag tag i bra, rymliga och rejält stora burar i tid så kanske kanske jag behåller två honor, men det blir bara om jag lyckas få till bra plats för alla.

Men det där med att bygga kanske inte är så dumt ändå... hmmm jag är helt värdelös på det, men får kanske tjata vidare på pappa :d

Nån som har bra ritningar eller bilder eller förklaringar på en lagom bur för två dvärgvädurar?

-VAR köper man stora burar?? Finns ju bara upp till 120 i djuraffärerna som jag tittat i..min lilla nin behöver oxå större..

I djurtillbehörsaffären jag köpte min kanins bur så är dom största burarna 140*70 cm (har jag för mig) och kostar strax under 1000 kronor.
Detta är kaninburar som är höga i tak, öppning i toppen och på sidan, med galler runt om så går att plocka ihop till ett nästan plat paket och en plastbotten som är rätt hög (praktiskt då kanin har en massa hö under sin hylla och fixat ett mysigt bo där).
Har tyvärr ingen bild på den just nu och är "mellan två kameror". Jag väntar hem min nya och har sålt min gamla.

I den här buren bor just nu 5 kaniner och ett marsvin. Buren ska byggas ut till sommaren med en våning till. Buren står i källaren nu under vintern eftersom vi inte hann vinterisolera den.
Storlek Öhh, hmm, jag gissar på 200*70 i bottenyta. "Hyllan" som man inte ser som sitter innanför dörren är väl 70*70.
Ska tilläggas att kaninerna är instängda i buren endast på nätterna och har nästan hella källaren att fara runt på under dagarna.
DSCF0005.jpg
[/IMG]

Pippi kul att få se en bild :)

Var iväg och inhandlade en massa spån, hö, halm och kaninmat igår utanför Uppsala, och passade då på att kika på burar. Hittade ingen som kändes stor nog, men :rofl: lyckades övertala min pappa att "bygga" åt kaninerna. De kommer att få ett helt rum som bur. Rummet är rätt litet, 2.2 m2 , men betydligt större än en bur. Så det som ska göras nu är att hitta nåt bra material att ha på golvet (förslag mottages tacksamt), väggarna kommer att få en skyddande panel med fästen för vattenflaskor, dörren ska lyftas bort och ersättas med nån bra och smidig grind. Sen blir det väl hus, tunnlar och lite andra leksaker inne hos ninerna.

Håller tummarna för att allt är klart om ca 7-8 veckor för då är småttingarna tillräckligt stora för att skiljas från mamman och hankaninen är kastrerad och har passerat 4-veckors perioden som han ska vara ensam efter kastreringen.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 980
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070
Däggdjur Ska bygga ihop ett par kaninburar för inomhusbruk i lite halv panik. Det är lejonhuvade dvärgkaniner och jag har gärna lite större burar...
Svar
0
· Visningar
1 891
Senast: linnsan
·
T
Däggdjur Min son fick i höstas sin efterlängtade kanin. En kastrerad hane på 1½ år. Vi har inte så mycket erfarenhet när det gäller kaniner så vi...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25