Stora hundar!?

kvandi

Trådstartare
Jag undrar hur ni som har stora hundar hanterar situationer med möte hund/hund och hund/människa(Det finns ju dom som är rädda för stora hundar...)? Har ni tränat nåt speciellt vad gäller möten? Eller har ni varit med om en situation där ni/en annan hundägare inte klarat hålla sin stora hund? Berätta gärna hur det gick till/hur det löste sig.

-------
Bakgrunden till varför jag frågar...
I somras blev min hund attackerad av två shäferhanar som lätt som en plätt hängde av sin matte och sprang över oss med kopplena flygande i vinden. Min stackars tik har sedan dess vart livrädd för shäfrar, ser hon dessa två lägger hon sig pladask direkt...

Och igår var vi hos veterinären, mötte en shäfer, först var jag utan hund(vovvan "inlagd") men så hade jag plötsligt ett shäferhuvud i knät! Ägaren stod en bra bit ifrån o sa nåt i stil med "snart kryper han upp i knäet på dig"... Jag svarade surt "bara han är snäll så.." och då drog hon bort hunden... På väg ut sedan tillsammans med min hund var vi tvugna att passera denna shäfer och jag frågade "kan vi gå förbi" -"är det en tik så ok" får jag till svar... När vi passerar så kastar sig hunden efter oss för att nosa i rumpen, min hund gallskriker och ägaren låter hanen fortsätta hänga min hund i rumpan trots att hon piper o tjuter av rädsla o tränger vid dörren, JAG får mota bort hanen flera gånger innan jag kan komma åt att öppna dörren o låta min livrädda vovva komma därifrån. Jag blir så ARG! :mad: Jag såg ju inte vad som hände bakom ryggen på mig, men det var som sagt jag som fick mota bort hunden, antingen så kunde inte ägaren hålla den, eller så sket hon rent ut sagt i det!
Jag är inte rädd för stora hundar, men det är mycket obehagligt när man inte känner hunden. Och framförallt så tillhör det väl rent hyfs att inte låta hunden fara runt som den vill inne i ett väntrum hos veterinären? Så, det var skönt att få spotta o fräsa lite, skriva av sig ilskan :smirk:....

Sv: Stora hundar!?

"allmänlydnad" kan säga åt henne att gå här så gör hon det. Men jag förstår vad du menar..

Jag brukar säga om dom frågar "är den snäll" Nej även om den inte skulle bry sig en fesen fis om den vart på sprungen, antagligen ligga ner och skaka....

Dock har jag fått lyft bort en tokig hund från min stackars snutta, som tur va hade den andra rikligt med päls så jag slet bara bort den (och jaaa jag skiter i om den fick ont, även om de va min kompis hund)

BC har blivit på sprungen av en schäfertik, tyckte han va mest sexigt men jag var ändå sur på ägaren.

Våran förra schäfer vart påhoppad av en New Foland (stavas) men våran schäfer fick tag i nacken på den och stod med sina tassar på ryggen på den andra hunden. Vi berömde glatt när våran hund stod och höll i den stora tils dens alkholiserade matte kom, då va de bara att säga loss.....

I familjehemmet har vi en rottweiler, hane. Hyfsat stor, på två år. Han blir väldigt till sig när man möter andra hundar, vare sig det är hane eller tik. Om det kommer cyklar, personer med stavar, äldre med rullatorer, personer i rullstol, barnvagnar, ja i princip det mesta, vill han undersöka.Och som rottisar är ofta så pratar han mycket, vilket för många låter väldigt obehagligt. Därför brukar vi lösa det på det sättet att vi ber honom sätta sig, de andra går förbi och vi får berömm för vilken snäll och lydig hund vi har (händer ofta, haha!), sedan går vi vidare lugnt och sansat. Det är just det partiet där man ska gå förbi någon som vi sätter oss, bäst för alla parter känner vi.

Lite olika från dag till dag, ibland är han lite mer "till sig", andra dagar betydligt lugnare. Det är ju ett visst ansvar man har som hundägare.

I somras mötte vi en såååå stor schäfer, med en såååå liten matte, en hane var det. Tanten gick in på campingen genom buskarna, och vi skulle passera, då far denne schäfer ut med matte genom buskarna. Min rott bara stannade och glodde och började "prata", blev nog väldigt ställd, så även jag. Denne schäfer var betydligt större än vår rott. Tanten fick i sista stund stopp på sitt monster, tack och lov! Jäkla ägare, ska inte ha så stora djur om man inte reder ut det, ansvarslöst!

Brukar man inte säga sådan matte sådan hund! I sättet alltså;)

Kan inte annat än säga! F#n håll reda på hundarna! Om dom nu inte kan hålla dom! Gå på kurs skaffa en halti, gör vad som helst.. Men släpp inte fram dom och förstör någon annan hund liv!:cry:

Förstår hur det känns. Ogillar skarpt när någon inte har kontroll på sina hundar så andra får lida för det. Många ägare klarar inte sina stora hundar och många med små hundar tror att de är ok att deras hund kommer fram till alla eftersom "den är liten å söt".

Själv har jag både stort å mellanstort här hemma. Ingen av dem skulle tillåtas få för sig att gå fram till ngn och de är ju bara en träningsfråga.

Hua känner igen det där!
Det finns en stor Engelsk mastiff här i området som brukar släpa runt sin matte på promenaderna. :crazy:
Jag förstår inte varför vissa människor envisas med att skaffa större hundar än de klarar av? Dessutom skaffar de ofta flera av samma sort och det är verkligen inte ovanligt att man ser dem rulla efter sina hundar på gruset på asfalten... :eek:
Antingen har de överskattat sin egen styrka eller så tycker de bara att hundarna är coola och snygga.

Har en schäfer hane o en liten blandras tik här hemma. Schäfern bryr sig inte om, om man möter folk o sånt men är det hundar så låter han väldigt farlig. men han försöker inte ta sig dit utan bara skäller ett par ggr. Men på hundkursen så säger han inte ett pip utan det är bara när man möter någon. Den lilla hämta jag i förrgår, hon skäller inte men hon försöker ta sig t allt man möter. Men henne är det ju lätt att hålla kvar.:rofl: värre om den stora hade vart sån:crazy:

Vi har tre stora hundar (imorgon bara två :cry:), alla rottisar.

Det har hänt att jag varit ute med två tillsammans, alltså en hund i varje hand. Jag har dem alltid kopplade när vi "riskerar" att stöta på folk, just med hänsyn till folk som även på håll känner obehag av lösa hundar. Vid möte sitter de vid min sida, efter mötet går vi lugnt vidare. De får inte bli upphetsade.

Vid ett tillfälle har jag mött en kvinna med en liten uppstudsig småhund som går kopplad. Mina hundar sitter fint vid min sida. hennes hänger i kopplet och provocerar med skall och morrningar samt utfall. Mina sitter kvar. Då stannar nötet till människa mitt framför mina hundar, tittar lite frågande och undrar om hon kan passera. "Ja, antingen gör det eller låt bli, men om du inte kan hålla ordning på ditt djur avråder jag dig från att stå kvar där du gör nu". Det finns ändå gränser för vad jag kan kräva av våra hundar...

En annan gång har vi blivit överfallna av en aggresiv mindre hund. Jag såg den komma på håll och bad min hanhund sätta sig, vilket han gjorde. Den andra trasselsudden kom i 190 km/h, stannar inte ens till utan flyger på min hund. Han blir givetvis förvånad, men jag hade ju sagt till honom att han inte fick agera, så han höll sig i skinnet trots att den andre tuggade en del. Det slutade med att jag fick sparka bort djuret, varpå denne flyger på mig, blir hängade i byxbenet till jag får sparkat loss den. Den återkommer då i attack, hugger mig över handen (skulle ta nacken på min hund, men jag höll kopplet kort) och får in en bra träff på lillfingerleden som aldrig mer kommer att bli sig själv. DÅ kommer ägaren springande, ursäktande sig att han alltid vill LEKA!? OMG så arg jag var. Detta händer mitt ute på landsbyggden.

Slutsatsen är att det kan hända en hel del obehagligt ÄVEN om man har ordning på sitt eget djur.

min minsting.. ehmm han väger 40 kg en schäfer hane som är 16 mån... har börjat blivit pinsamt att möta folk... han ylar av glädje när de kommer folk... han vill hälsa... hr dock aldrig fått de så jag förstår inte als varför han gör de... har löst de genom att sätta honom å se till att han har uppmärksamheten på mig... men iböland dyker nån upp bakom ett hörn då studsar han å ylar.. *pojkspoling* han har dock blivit bättre...

hos vet är de pinsamt... alla som går förbi ska de ylas åt å helst hälsa... *suck* men de får man juh inte..

möter vi hundar är han likadan... finne inget ont alls i honom som tur är .. men jag vill iafg inte hälsa... här ikring är folk med flexi sanslösa.. har skrikit han hr löss några ggr :angel::devil:

de är väldans effektivt

Jag har en stor mastiff hane på 90kg, och han vet exakt vad som gäller.

Säger jag varsågod, så vet han att det är okej att hälsa.
Säger jag däremot inget så ligger han snällt kvar bredvid mig.

Jag har väldigt mycket pli på honom, hon skulle aldrig komma på tanken att hopppa eller springa fram till någon.

När jag är ute och går så får ingen hälsa, är väldigt noga med det...speciellt på stan då det kommer fram männsikor...ååh kan inte jag få klappa? Nej.

Då blir folk sura och tycker man är dum i huvudet, men det skiter jag helt i ärligt talat.

Min tjej är också sanslöst glad i andra hundar.Jag har vid tre tillfällen råkat ut för lösspringande hundar(jag har haft hunden ca 2 1/2 månad bara).Som tur är har inget hänt då inga av dessa har vart agressiva men visst är det irriterande då JAG inte vet om den är det eller inte innan mötet...Mina hundar funkar också väldigt bra att sätta vid möte men där jag bor finns hundar överallt och då min hund drar (jag kan dock hålla henne utan problem) ca 30 meter före och 30 m efter hade jag knappt fått göra annat än att sitta under våra promenader.....Så är det någon som har något annat förslag på vad man kan göra i dessa situationer.Det är mer som att hon vill TITTA på dem.Hon har aldrig fått gå fram och hälsa på någon men har vi någon gång kommit nära någon (där det vart trångt att gå tex)är det bus och glad svans åt den andra hunden.Hon är 10 månader nu

Många ägare klarar inte sina stora hundar och många med små hundar tror att de är ok att deras hund kommer fram till alla eftersom "den är liten å söt".

Det är faktiskt sant, hur många småhundar retar inte gallfeber på mötanden när de tillåts hänga o dra o skälla o häsa och husse/matte bara drar hunden med sig förbi. Undrar sedan när småhundar inte behöver uppfostras? :smirk: Det har man ju oxå vart med om hos veterinären, att folk med småhundar låter sin lilla hund komma fram och nosa på både en själv och ens hund. Där har jag visserligen aldrig kännt mig hotad/trängd, det är trots allt skillnad på stor/liten.

Hua känner igen det där!
Det finns en stor Engelsk mastiff här i området som brukar släpa runt sin matte på promenaderna. :crazy:
Jag förstår inte varför vissa människor envisas med att skaffa större hundar än de klarar av? Dessutom skaffar de ofta flera av samma sort och det är verkligen inte ovanligt att man ser dem rulla efter sina hundar på gruset på asfalten... :eek:
Antingen har de överskattat sin egen styrka eller så tycker de bara att hundarna är coola och snygga.

Haha, det vore en syn :D Har faktiskt en kompis som har just det där storhetsvansinnet. De har idag en rhodeisian hane på typ 45-50kg -han-ilsk dessutom. Den sista historien jag fick höra om dem så hade de mött en kungspudel som skällde på dem, det slutade med att kompisen fick lyfta upp sin rhodde på bakbenen och pressa honom mot ett träd för att orka hålla honom under mötet, och pudeln gick ändå på andra sidan vägen... För att krydda på detta lite så har kompisen den senaste tiden snackat om att ha en hund till, och de har tittat på Canecorso och Bullmastiff!!! Hallå? Skall man orka hålla två såna bjässar då? O bara tanken på att hans sambo skall gå ut med dessa hundar och deras lilla barn i barnvagn :crazy:

Jag har en stor mastiff hane på 90kg, och han vet exakt vad som gäller.

Säger jag varsågod, så vet han att det är okej att hälsa.
Säger jag däremot inget så ligger han snällt kvar bredvid mig.

Jag har väldigt mycket pli på honom, hon skulle aldrig komma på tanken att hopppa eller springa fram till någon.

När jag är ute och går så får ingen hälsa, är väldigt noga med det...speciellt på stan då det kommer fram männsikor...ååh kan inte jag få klappa? Nej.

Då blir folk sura och tycker man är dum i huvudet, men det skiter jag helt i ärligt talat.

OMG! :eek: 90kg! Shit! Det är typ 1/3 av vad min häst väger! Men Mastiffer är väl ganska sävliga och lugna va?

Jag håller med dig om det här med att hälsa, att inte tillåta det är det bästa, då vet hunden vad som gäller -inga undantag.
Jag låter inte min hund hälsa på mötande hundar, men människor händer ibland om det är nån jag känner. Men på jobbet har jag informerat alla i närheten om att totalt ignorera hunden, inte ens titta på henne. De får bara hälsa när jag är med och ger tillåtelse. Och det har lönat sig, nu när hon är med på jobbet kan jag gå ut i en halvtimme o jobba utan att hon flyttat sig en mm från den liggplats hon anvisats, och då ligger hon i ett kontrollrum där 10-15pers vistas *stolt*. Fast hon är sällan med på jobbet...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar