Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Y

Yossarian

Jag har ingen jättehäst, men likförbannat är en massa utrustning för liten. Nägon som har bra tips, jag har lusläst nätet men inte hittat mycket alls.

LÅNGA tyglar. Vanlig fullstorlek (280 cm) är i kortaste laget. Har ett par vävribb som är ok, de följde med ett X-full träns (som var lite stort :crazy: ). Men jag vill ju ha lädertyglar!? Smala stångstyglar, flätade, kantflätade etc... Varför finns det inte?? Eller gör det? Vad skulle det kosta att låta sy upp ett par?

Stora benskydd. Strykkappor eller senskydd fram, och korta strykkappor bak.

Fram: Börjes billiga i strl L är lite för små. Sitter inte så bra och det skulle behövas lite längre resår). Har provat L av Källqvists, samma (illa) passform.

Bak: Har korta strykkappor från Börjes bak, där funkar de faktiskt bättre. Storlek L där också antar jag (eller är det F? Deras största iaf)

(Boots då. Gummiboot i L sitter som en strypsnara runt karleden :smirk: Har nu beställt de mjuka bootsen från Börjes i XL *hoppas*)

Någon som känner igen problemen och har hittat produkter som funkar!?

Antingen i Stockholm eller via internet, hellre billigt än dyrt, men jag kan pröjsa om det är bra kvalitet (Hell, jag skulle lätt hiva upp plånboken om jag fick tag på skydd i rätt storlek. Blir gråhårig snart på pryltillverkarna)

(Telefonstolpar till ben och giraffhals? Närå, bara en vanlig nordis :love: )
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Jag tycker Globus har längre tyglar än vad andra märken har, nu har jag inte mätt mina, men de är längre än de som följde med i ett X-full träns iaf!
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Långa tyglar är något som jag efterlyst också.
Visserligen har jag ett par som sjunger på sista versen, men jag funderar verkligen på att låta sy upp ett par kantflätade i bra läder (helst Tärnsjö), men de lär ju kosta en smärre förmögenhet även fast det är värt det.

Någon som har koll på bra sadelmakare som skulle kunna ta sig an ett sådant jobb?
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Asfolath skrev:
Jag tycker Globus har längre tyglar än vad andra märken har, nu har jag inte mätt mina, men de är längre än de som följde med i ett X-full träns iaf!


Är du säker? Hittar bara info om deras vävribb:

VÄVRIBBTYGLAR "Globus"
Med läderstolpar och martingalfluga.
Längder: Shetland=170 cm, Ponny=210 cm, Full=270 cm.

http://www.globussport.se/

Jag hittade faktiskt framstrykkappor (Globus) i strl XL :banana: Går inte att länka bilden. MEN jag har aldrig sett dem i butik härikring eller på nån nätshop. Var säljs dom!?!?
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Utvecklar min fråga lite...

Finns det någon butik som är särskilt bra på att ha stora saker hemma? Här finns "ingenting", men jag ska till hufvudstaden och shoppa:angel:
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Oj, det har jag missat helt!
Trodde det var längre, de känns så iaf.
Kan ju mäta mina om du är intresserad?Men de storlekarna som står borde ju stämma iofs..
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Asfolath skrev:
Oj, det har jag missat helt!
Trodde det var längre, de känns så iaf.
Kan ju mäta mina om du är intresserad?Men de storlekarna som står borde ju stämma iofs..


Jättegärna :bow: om du har möjlighet!
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Tyvärr finns de inte på lager till webshopen (grå text). Men de kanske brukar ha i butiken? :idea: *hoppas*
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

*puttar upp*
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Frågar envist vidare...

Är det petigare med passformen för senskydd? Såg Globus (blanka) och Protector, de såg rätt stora ut i L. :confused:
 
Sv: Stora hästar & små saker (långa tyglar och benskydd)

Jag vet en som kan fixa tyglar i valfri längd med pistolhakar. Tyglarna är smala i väv med lite gummi invävt. Helt ok pris på 200-300 beroende på frakt osv... PMa om du vill veta mer! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp