Stora Blodmasken

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Taz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 974

Taz

Trådstartare
Hej!
Idag när min häst bajsa såg jag något i han bajshög, En larv som var röd och ca 1 cm lång, har han fått stora blodmasken?????

Jag köpte honom i Jan och skickade in ett träckprov på honom då, 0 Epg och jag fyllde i odling men dom tar inte odling om det är under 100 epg.

Lämnade in ett nytt prov i maj och det visade också 0 epg, fyllde inte i odling.

Har kollat på bilder på internet och den liknar en mogen stygnflugelarv också, kan dom leva ett år o sen komma ut? eller det är mest troligt att det är stora blodmasken????

Vi har haft maskfria hagar sen 7 år tillbaka, hmmm typskt att en hästen jag köper skulle ha stora i så fall:(:(:(

Hur gör jag nu????
Ska ringa vet i morgon o få cydectin utskrivet men vad gör jag med hagarna och dom andre 3 hästarna???
Dom går på bete nu och min häst har ju då gått i alla hagar utom en, har han smittat dom andre???

All info är välkommen och tips.

Tack för hjälpen:bump:

Sv: Stora Blodmasken

Låter som styngflugelarv. Kolla i masktråden vad du ska göra, när jag hittade en sådan i vintras fick jag rådet att göra ingenting. Du ska inte avmaska de andra hästarna iaf.

Det är styngflugelarven som kommer ut nu, förpuppas och blir sen till ny styngfluga som sprutar ägg på hästarna. Hästarna slickar i sig larverna när de börjar röra sig i ägget, larverna kryper genom tungan ner i magsäcken och sitter där till våren då de bajsas ut, förpuppas osv.

Helt normalt att det kommer ut styngflugelarver nu och inget att göra åt nu. Om hästarna får styngflugeägg på sig i år så skrapa noga bort varje dag, om ni inte lyckas med det så är det en höstavmaskning med ett ivermektin-medel som får bort larverna i magen.

Tusen Tack för svaren:)

Drog en lättnade suck när det inte var stora blodmasken.

:bow:

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 410
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 628
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka