Stora blodmasken !

Status
Stängd för vidare inlägg.

xaheena

Trådstartare
Träckprovade mina hästar för ca 14 dagar sedan, alla hästar var fria utom mitt sto 12 år gammal, hon hade 350 EPG på blodmask.
Hon avmaskades med Noromectin.

Nu har odlingssvaret kommit tillbaka där det står att det visade larver av stora blodmasken.

Vad gör man nu ?

Eller räcker det med en avmaskning ?

Hon är rätt lös i magen fortfarande om det kan ha något samband med det hela.
Finns det någon starkare behandling ?
Skall man träckprova igen ??

Tacksam för svar

Sv: Stora blodmasken !

Alla hästar bör avmaskas, mocka hagarna så mycket det bara går, avmaska sommaren igenom med 8v intervall. Sen nytt prov i vår med odling. Se till att de andra också odlar på sina så ni ser att ni får bukt med den. Sanering av hagarna (mockning är effektivast) måste alla förstå är viktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 721
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·
Hästvård Fick igår veta att mina två hästar och min kompis två hästar som går i samma lösdrift som mina har fått positivt odlingssvar på stora...
2
Svar
23
· Visningar
4 606
Senast: FJ_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025