Stora blåmärken och saligt leende

Welsh

Trådstartare
Igår var jag och gamla Bella ute och körde maratonvagn. Först så körde jag bara lugnt på vägen men när vi åkte förbi en av våra ridstigar som går någon km i skogen så kunde jag inte hålla mig. Vi racade uppför backen och körd3 på visnt och förlust in i skogen. Stigen var något smalare än vagnen på vissa ställen men det gick bra. 2 ggr så fastnade vi mellan 2 träd men Bella som verkade tycka tt det var kul lirkade loss oss. Med ett saligt leende så var vi nästan ute på vägen på andra sidan skogen när det dök upp ett stort hål dom jag missade. natruligtvis så körde vi ner med ena framhjulet och smällen när vi åkte ur det fick mig att flyga en bra bit på vagnen. jag landade med näsan vid svängeln och höften på kanten.Nu har jag ett gigantiskt stort blåmärke och har en blodad tand för mer skogskörning på omöjliga skogsstigar..... synd att vi inte ska starta i maraton i sommar....... :) men funktionärerna kanske drar en lättnads suck :rofl:

Visst är det kul!! :rofl: :rofl: :rofl: Det är ju för maratonen som man tränar i ur och skur vår,vinter,höst för att få tävla 8-10 tävlingar på sommaren. Vissa undrar ju om man är riktigt frisk.

Tänk på att ta det lite försiktigt både för din och hästens skull. Det sliter hårt på hästen när man kör fast. Ha groom med och hjälm på. Ibland så funderar man på om man inte borde ha mera skydd på än hjälm och väst??!!

Njut av farten och hästens kraft men var noga med säkerheten.
/M

Hihi vi kommer inte att kunna träna så speciellt länge till i naturen så min mage växer i full fart och där finns inga skydd som täcker. Groom......på vardagarna så är det min 2 åriga son som groomar i form av extra pisk´hållare. Gamla Bella och jag tar det med ro och hon är tryggheten själv att lulla omkring med. Lite avis på er andra som kan tävla i sommmar :cool:men Pelle är borta och Bella gammal och de andra dräktiga liksom jag så vi hoppar denna säsong.

Jag kommer att sakna dig i hindrena i sommar.
Men det kommer ett nästa år o då kanske vi kampar ihop.

Jag kan nog ställa upp som funktionär om du behöver mig :) Du som sett Bella i action på Johannesberg, det var bara en försmak på vad hon visade i skogen. :rofl:
Har förresten ett isabellsto hemma som är inkört, vem vet, en stillsam dressyrtur i sommar kanske!

Jag tycker inte alls att det var kul, det som beskrivs i inlägget. Att köra "off road" är kul, men inte på det sätt som beskrivs. Welsh skall vara tacksam för att det inte slutade värre, mycket värre, fr a som hon har en liten i magen.

Vad hjälper mera skydd, när det är omdöme, kunnighet och framförhållning som behövs?
Med risk för att bli betraktad som glädjedödare, hävdar jag att körningen måste grundas på säkerhet, med allt vad det innebär. Därifrån kan man sedan "race-a", leka, busa, träna och tävla. Olyckor händer utan att vi behöver uppmuntra till dom.

LIA

Äsch var inte en sådan glädjedödare! Erkänn att du också har varit i farten någon gång :cool: Vad beträffande magen så är den så skyddad så i detta läget! Tro mig efter att ha ridit /kört genom 3 tidigare graviditeter så har jag bra koll på sådant. Detta var Bellas roligaste dag på länge tro mig. Idag när vi körde förbi stigen till skogen så spetsades öronen och hon ville mer än gärna raca upp för backen igen.
omdömmeslös för lite kunnighet och allt annat dravel, jaja jag har kört sedan jag var i 11 årsåldern, tävlat mindre då det är så förbenat dyrt. Har heller aldrig haft skadade hästar under dessa år trots min körning. jag tror nog att jag vet vad jag ger mig in på när jag "racar" i skogen. Kan dessutom meddela att flygningen skedde i den stillsamma skrittpausen i skogen :eek:
Jag hatar fullkomligen att folk påpekar att man ska ta det lugnt bara för att man är gravid. Vet du hur högt livmodern har kommit i detta läge NÄ det vet du inte! ca 5 cm ovanför blygdbenet men jag kanske ska lägga mig i sängen så jag inte ramlar när jag går ur sängen och definitivt inte duscha för hualigen jag kan halka på det hala golvet och köra bil vågar jag nog inte då det är lätt att köra i diket eller gå vid vägen så man blir påkörd :mad:
När jag ser en artikel om den bomullsinlindade blivande mamman i en tidning då vet jag att det är du :devil:
Blä på dig tråkmåns :devil:

Det är faktiskt Mias inlägg jag svarar på, även om jag samtidigt uttrycker åsikter om ditt inlägg. Låt oss titta på ditt först.
"och smällen när vi åkte ur det fick mig att flyga en bra bit på vagnen."/ "Kan dessutom meddela att flygningen skedde i den stillsamma skrittpausen i skogen"
Hur bar du dig åt för att under stillsam skritt köra ner i ett hål och sedan flyga en bra bit när hjulet går ur hålet? :confused:

" jag landade med näsan vid svängeln och höften på kanten.Nu har jag ett gigantiskt stort blåmärke och har en blodad tand för mer skogskörning"
Bilden jag ser framför mig, är du hängandes framstupa över vagnens framkant, utan någon som helst kontroll över ekipaget och inom perfekt skotthåll för en bakhov. Häftigt, tufft? Tycker nog inte det!

Vad som händer om man sopar i kanten med magen i st f höften vet inte jag, men inte verkar det speciellt lämpligt. Nej, jag tycker inte alls, att du skall ta det lugnt med tanke på din graviditet, livet skall levas som vanligt, anser jag. Däremot tycker jag, att du skall lägga till den som ytterligare en faktor, när det gäller konsekvenserna av hur du kör.
Jag har i övrigt varken synpunkter på, eller kunskaper om, dina körkunskaper.

Japp, jag har också "varit i farten" mer än en gång, men dels skryter jag inte med det här (med tanke på den bild av körning jag vill ge, dom som "skall till"), dels har aldrig något hänt då. Det är mitt ansvar att vi, hästen och jag, busar utan att ta risker. Incidenter har kommit t ex under träning, när jag klantat mig iom att man frestar på marginalen, och jag tycker det räcker med dom.

Så svaret till Mia.
Jag kommenterade hennes tankar om mera skydd, eftersom de allra flesta olyckor jag hört om, i första hand berott på felaktigheter utförda av kusken, och i andra hand på material som gått sönder osv. Dvs, omständigheter som "omdöme, kunnighet och framförhållning" skulle påverkat. Tråkigt om du anser detta vara dravel.
Vilket är bäst? Att minska/hindra olyckor vid källan, eller hänga på skydd? En principfråga, alltså.

Från tråkmånsen LIA.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka