Stor svullnad

Ketrawzc

Trådstartare
Min häst kom in från hagen idag med en stor knöl, precis vid armbågen. Den är väl i storleken av en krocketboll ungefär .. Den ömmar lite, men hon är inte halt och har ingen feber.
Vad kan det vara för något?

Sv: Stor svullnad

Jag är ingen veterinär men svullnader kring armbågen kan uppstå då hästen antingen fått en smäll eller också ligger på hårt underlag (då detsamma som piphas fast på armbågen istället). Det kan uppstå en inflammation i slemsäckar kring armbågen. Ring en veterinär och rådfråga!
Att hålla koll på tempen är alltid bra. Är hästen varm eller öm?

Mvh JV

Hon kan ha fått en smäll, men det känns inte som en piphas(Hon har det på en has..) utan denna är hård .. Hon är inte väldigt varm, och det ömmar lite.

Ja, ska prata med vet imorn om det inte blivit någon föränding till det bättre.

Vi funderade på ett ormbett, men det fanns inget som tydde på att det suttit tänder någonstans..

Fast om hon redan har piphas kan man ju fråga sig ifall det inte är samma sak som har orsakat det på armbågen? Att det inte känns lika dant är ju ingen garanti för att det inte är samma åkomma.

Mvh JV

Åkomman har det roligaste namn jag vet: stollsvamp :D

Har sett det på en travhäst vi hade i träning där jag jobbade, det gick tillbaka av sig själv. Berodde i hennes fall på att hon hade bäddat om i boxen och legat på betonggolvet.

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
444
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 509
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023