stor (större) hingst till sto

Apollo 13

Trådstartare
Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering.
Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte ska välja en större hingst till sitt sto för att det kan bli problem vid fölningen utan att naturen helt enkelt sköter det där självt?

OM (?) det är så, inom vilka gränser sköter det sig självt? En bekant till mig är sugen på att betäcka en minishettis och från början var tanken att ta en minishettishingst för att sedan sälja fölet då de inte har något behov av en sådan liten häst till. Däremot skulle det vara intressant att behålla fölet om man skulle kunna få ett föl i lite större storlek för att barnen ska kunna växa i..

Hur stort skulle man såfall våga välja, och hur stor vågar man hoppas på att avkomman blir?

Självklart är ingen intresserad av att riskera något för stoet men om det skulle hända något så finns det en veterinär på gården 24/7....

Vad är era erfarenheter?
 
Sv: stor (större) hingst till sto

Just shetland och kanske i ännu högre grad minishetland är överrepresenterade vad det gäller fölningskomplikationer. Så jag skulle aldrig någonsin betäcka dessa små med större än den egna rasen.
 
Sv: stor (större) hingst till sto

ok, då är det såklart inte ett alternativ, gissade att det var en dålig ide ändå eftersom dom är så himla små och gissade på att man ändå inte skulle kunna välja något "tillräckligt stort" för att få en önskad storlek..

men.. i övrigt då, andra raser då?
 
Sv: stor (större) hingst till sto

Där jag var och jobbade flera somrar för länge sedan bedrev de avel med sina egna hingstar. Halvblodshingsten som visserligen bara var 158 cm hög, betäckte även C-ponnyer. Då ställde de hingsten där det var nivåskillnad så han stod lågt och stoet ovanför. De hade mängder av sådana korsningar och hade aldrig problem vid fölningar. En hel hög av trevliga lektionshästar och ponnyer fick de genom sin egen avel.
 
Sv: stor (större) hingst till sto

Som cirkus redan har skrivit så är dessa små söta ponnyer väldigt överrepresenterade med problem. Gäller även om man väljer en hingst i samma eller mindre storlek än stoet.
Så om du har barn och vill ha ett föl är det bästa att köpa ett färdigt till hösten istället för att betäcka stoet. Det är riskfyllt med ett ministo oavsett hingst och har man barn kan de bli ännu jobbigare om deras ponny dör i samband med fölningen.

Om du köper ett "färdigt" har du dessutom större möjligheter att välja en lämplig ponny som kommer att passa barnen i framtiden.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 847
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 497
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp