Stor skillnad i storlek.

F

fancyfree

Har nyss varit och köpt 2 råttor som är syskon och födda ur samma kull.
Dom är ungefär 6 veckor och storleken imellan dom är stor, skulle tippa på att den lilla väger runt 80 g som den ska, har ej vägt den ska göra det imorgon. Men den andra väger 130 g, den är ej fet utan bara större. Dom ser ut som en råtta och en mus bredvid varandra :p

Vad kan det bero på? Är det normalt att det är så stor skillnad?
Pappan till råttorna är jättestor, har den ena fått just hans gener eller?
Om storleken har någon betydelse i det vill säga.

Sv: Stor skillnad i storlek.

Är du säker på att de är från samma kull? :crazy: Det låter helskumt!

Jag börjar undra om jag fick en unge som inte alls är leveransklar.. Och den andra kanske är 7 veckor lr något. Jag menar en 6veckors unge ska väl inte väga 130 g? Eller är dom ur samma kull och det är något fel på den lilla?..

Jag har ju bara erfarenhet ifrån när jag fick en kull råttor för en halv evighet sedan. Det var OTROLIGT korkat att inte skriva upp vikten på dem, det hade jag varit bra att ha.

Det enda jag kommer ihåg var att mina bebisar vägde runt 60 gram när de var fyra veckor? Så jag skulle tippa på att den lilla är 4½, kanske fem... Jag är dock INTE säker nu! Skulle inte tro att den var sex veckor, nejnej, isåfall är den undernärd. Den andra är antingen GRAVT överväxt (monsterråttan :D ) eller från en annan kull. Det finns liksom inte en chans att BÅDA kan komma från samma kull OCH vara normala i växten...

Vägde honom nyss och han väger 91 g. Så kanske 5 veckor?
Den andra måste ju vara runt 7-8 veckor, kan ju vara så att uppfödaren har virrat ihop födelsedatumen på dom. Hon hade ganska många råttor och kullar.

Här är han iaf, ser ut som en liten mushona med stora öron :D

13383839.jpg

Har pratat med uppfödaren nu och det skiljer ca 3 veckor på dom, det råkade tydligen bli en omparning direkt efter första kullen, så dom är alltså helsyskon ändå.

Ja, söta var de ju i alla fall :love: Grattis, och tur att missförståndet löste sig tillslut!!

Jaa verkligen blev lite orolig där..

Senast ändrad av en moderator:

Nej, hua, råttfärger är dööösvårt... Inte ens jag som har haft råttor ett bra tag kan riktigt det där med färger. Kan bara de absolut vanligaste, plus de jag har själv.

Min råtta Artemis är hooded black, men har börjat rosta maaassor. Fast egentligen vet vi inte om hon räknas som hooded, för hennes ål är jättebred...

Sasja (som kallas Bebis till vardags) är black berkshire, utställningssnygg sådär :love: Fast hon är vääääldigt liten i växten så det går varken att avla eller ställa ut tyvärr :(

Luna, som numera är borta var roan... Jag gillar dem, de har väldigt ofta ett speciellt lynne. Fast gillar egentligen inte färgen speciellt mycket :P

De jag skall få nu kallade den gamla ägaren "grå-vit" (roan? hooded?) och den andra siamese... Kan bli intressant att se :D

haha har du inte sett några bilder?
Ang. Ålen på din råtta där så undrar jag samma med min sf hd, det är inget vitt på ryggen alls, jättebrett. Men inte så brett så det är en ambk. Så jag har ingen aning där..

Jaa verkligen svårt, den här har tydliga pointar, är typ grå/beige. Men inget passar riktigt in, kanske han är dark pearl?! Eller någon form av siamese.

Håller med dig om roan, tycker inte dom är fina heller :p

btw; har du någon bild på den breda ålen?

Nej, det här är en råtthjälpsadoption, så jag får litet säcken i grisen...

Jag har ingen riktigt bra bild på ålen, men här kommer en suddig...

bleh017.jpg

Jaha okej. Ja den där var väldigt lik grabbens kappa också.
Ang mina råttor så har jag räknat ut att dom har fått för lite näring tror jag. Dom andra råttorna väger 190 g ungefär och är lite över 7 veckor, den ena nya är 9 veckor och väger 130, den lilla är 6 veckor och väger 91. Tror att det beror på den maten hon gav dom :crazy:

Mycket möjligt, små bebisar kan ju verkligen inte äta vad som helst... mitt tips är fortfarande modersmjölksersättning! Använder det även på mina stora råttor när de gått ned i vikt (som i vintras när de blev förkylda) eller när de är fjamsiga med maten. Ersättningen är söt och god och väldigt lätt att äta/dricka, så det brukar slinka ned :P

Vilken ersättning skulle det vara? Babysemp? Eller finns det till råttor?

Funkar inte vanlig barnmat på burk annars?

Babysemp typ, för människor alltså.

Det är ju en väldig skillnad näringsmässigt på modersmjölk(-sersättning) och barnmat på burk. Eftersom de båda är så små så kan det hända att de har svårt att tillgodose näringen i maten... Då är det dumt att ta några risker tycker jag.

Nja jag vet inte om det behövs ändå, dom har inte fått helt rätt mat innan, nu får dom vad som behövs. Men om det inte händer mycket med vikten och storleken köper jag nog en sån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka