Stor sårskada orsakad av elstaket!

F

FarresTess

För ett par dagar sedan så skadade sig en av mina hästar väldigt illa på elsängslet i hagen (har normaltjocka elnylonband).
Hon sprang rakt in i tråden och skar upp två stora och djupa sår, ca 10 cm djupt och 30 cm brett.
Ringde jourhavande vet. som var framme på 20 min. Vet. konstaterade att det inte kunde sys av henne på plats, så vi åkte direkt upp till djursjukhuset.
På djursjkhuset höll man på i fyra timmar med att försöka tråckla ihop henne, men tillslut fick dom ge upp eftersom såret sprack upp hela tiden. Så då blev alternativet att försöka läka det öppet.
Dom satte in tre drenage i halsen och hon förväntas få stå kvar där i ca 14 dagar. :(

Nu undrar jag om någon av er har erfarenhet av en sån här händelse, eller av någon annan stor sårskada?
Tror ni att hon kan bli helt återställd igen, och hur lång konvalecens har jag att vänta.
Vet. sade också att det kan finnas risk att hon kan bli struppipare, vilket jag inte helt vet vad det innebär.

Mycket tacksam för råd.

Hej!
Inte samma sak, men stor skada iaf. En av mina gamla medryttarhästar låg fast i hagen en hel dag(vi trodde ägaren sålt henne och inte sagt till, hade varit typiskt henne). Hon hade fstnat med hoven mellan 2 stenar och gått omkull i ett stenröse. Hela ena bak var ett ena stort sår, där hon legat på en vass sten, plus "liggsår" på huvud, mage etc. Vi fick ta ut brandkår och vet. för att få loss henne. Hon var då 5 år gammal, men hon blev helt återställd, trots att vet. trodde det var helt kört. Hon har naturligtvis ärr på benet och magen, men är annars ok./ Lavinia

Fy så otäckt! Ett läge att göra lite reklam för "bandskärare" som man kan fästa på staketet här och där så staketet går av om det sträcks för hårt.

En kompis häst höll på att flå upp hela benet på staketet för några år sen. VARNING äcklig bild Hans ben var (är) tjockare än det var innan, men han är inte halt. Var dock promenadhäst redan innan olyckan.

En häst på min förra ridskola blev jagad runt hagen av en dominantare individ. Efter ån timme gav hon upp att försöka komma undan och sprang rakt genom staketet, vilket var dubbelt - el innerst och järnrör ytterst. Hon blev spetsad rakt in i bogen på ett av rören. Henne sydde de ihop med drenage och sedan var det bara att promenera henne två-tre gånger om dagen tills stygnen togs bort. Mig veterligen blev hon helt återställd efter ett par månader, men musklerna som tog stryk är ju något försvagade på grund av ärrvävnaden runtomkring.

Jag vet inga detaljer men min häst har tre vita horisontella streck på ett av bakbenen från en tidigare skada, han hade som ung trasslat in sig i en eltråd som dragits åt så hårt att det gick in till benet (det är ju visserligen inte så jättedjupt precis där)
Hästen har inga problem med skadan.

Var sitter skadan?

Jag har sett några riktigt fula staketskador, ibland har det gått bra, ibland mindre bra... Det har dock ofta varit skador på benen, vilket är "sämre" p.g.a. risken att skada senorna. Om din häst har skadat hals/bogparti (?) låter det mer hoppfullt!

Vad har veterinären sagt om framtidsutsikterna?

Tack för era svar.

Skadan sitter precis över bringan,i halsen. Musklerna har helt skurits av ända in till luft och foderstrupe.

Det ända vet. har sagt är att den största risken är att hon ska få infektion i såret och att det ska bli komplikationer pga. det. Tydligen så är foderstrupen mycket kännslig för infektioner.
Annars har han inte sagt så mycket ang. om hon kan bli helt bra igen eller inte.

Jag var själv ganska så omtumlad när vi var på djursjukhuset så jag hade inte vett att fråga så mycket.
Har försökt att kontakta vet. men eftersom han oftast jobbar natt och jour så är det inte så lätt.
Ska ringa imorgon och hoppas att jag får något besked då.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, i måndags fastnade mitt sto i eltråden runt hagen ocg drog upp ett sår ca 5 cm långt och 7 mm brett. Såret sitter i hasvecket så...
Svar
18
· Visningar
4 038
Senast: Sóley
·
Hästvård Hur avgör man egentligen om ett sår behöver sys? Pållen har haft ganska många sårskador vid det här laget och jag tycker alltid att det...
2
Svar
22
· Visningar
4 873
Senast: Splittan
·
K
Hästvård Veckan för midsommar skrapade mr Kokopellihäst upp en till ytan synes minimal sårskada på höger bak precis under där hovskägget skulle...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: Kokopelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve