V
Vallmo
Hej!
Finns det något som hindrar att man kör en stor B-ponny
med en fullstor rockard?
Undrar!
Vallmo
med en fullstor rockard?
Undrar!
Vallmo
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vallmo skrev:Hej!
med en fullstor rockard?
Undrar!
Vallmo
nordsvensken skrev:Det beror på, att köra b-ponny med fullrockard kan mycket väl fungera om man kör på skogsvägarna m.m. (något tävlingsekipage blir det väl dock inte av det ) Skaklarna lär vara i längsta laget vilket ger ett lite otympligt och svårsvängt ekipage, men det är inte skadligt på något vis. Vikten i skaklarna med kusk och eventuella passagerare är det viktiga, men har du en bra sele så är 10kg inget problem för en såpass stor ponny. (Hellre 10 än 0!)
Rockardens vikt tycker jag är ovesäntligt, en rockard kan aldrig bli säskilt tung. Jag har kört min lille shettis med bilhjulsrockard som vägde betydligt mer än vad grannens "storhäst-kärra" gör men det gjorde inte honom något. Att dra en rockard på vanlig mark klarar vilken människa som helst, oavsett storlek och en häst när starkare än så...
Geshira skrev:så orkade deras ponny inte dra vagnen. Han ställde sig på bakbenen helt enkelt. Med en lättare vagn var det inga problem.