Stor rockard till B-ponny

V

Vallmo

Hej!

Finns det något som hindrar att man kör en stor B-ponny
med en fullstor rockard?

Undrar!

Vallmo

Sv: Stor rockard till B-ponny

Vallmo skrev:
Hej!

Finns det något som hindrar att man kör en stor B-ponny
med en fullstor rockard?

Undrar!

Vallmo

Vikten på rockarden?
Att rockarden blir obalanserad när den hamnar så lågt (mycket tyngd på skacklarna)?

Det är vad jag kommer att tänka på.

Det beror på, att köra b-ponny med fullrockard kan mycket väl fungera om man kör på skogsvägarna m.m. (något tävlingsekipage blir det väl dock inte av det :angel: ) Skaklarna lär vara i längsta laget vilket ger ett lite otympligt och svårsvängt ekipage, men det är inte skadligt på något vis. Vikten i skaklarna med kusk och eventuella passagerare är det viktiga, men har du en bra sele så är 10kg inget problem för en såpass stor ponny. (Hellre 10 än 0!)

Rockardens vikt tycker jag är ovesäntligt, en rockard kan aldrig bli säskilt tung. Jag har kört min lille shettis med bilhjulsrockard som vägde betydligt mer än vad grannens "storhäst-kärra" gör men det gjorde inte honom något. Att dra en rockard på vanlig mark klarar vilken människa som helst, oavsett storlek och en häst när starkare än så...

nordsvensken skrev:
Det beror på, att köra b-ponny med fullrockard kan mycket väl fungera om man kör på skogsvägarna m.m. (något tävlingsekipage blir det väl dock inte av det :angel: ) Skaklarna lär vara i längsta laget vilket ger ett lite otympligt och svårsvängt ekipage, men det är inte skadligt på något vis. Vikten i skaklarna med kusk och eventuella passagerare är det viktiga, men har du en bra sele så är 10kg inget problem för en såpass stor ponny. (Hellre 10 än 0!)

Rockardens vikt tycker jag är ovesäntligt, en rockard kan aldrig bli säskilt tung. Jag har kört min lille shettis med bilhjulsrockard som vägde betydligt mer än vad grannens "storhäst-kärra" gör men det gjorde inte honom något. Att dra en rockard på vanlig mark klarar vilken människa som helst, oavsett storlek och en häst när starkare än så...

Vär det gäller vikten så beror det nog på...
Mitt förra russ drog utan större problem en bilhjulsrockard men när jag lånade ut samma rockard till en bekant som också hade ett russ så orkade deras ponny inte dra vagnen. Han ställde sig på bakbenen helt enkelt. Med en lättare vagn var det inga problem.

Geshira skrev:
så orkade deras ponny inte dra vagnen. Han ställde sig på bakbenen helt enkelt. Med en lättare vagn var det inga problem.

I det fallet skulle jag vilja påstå att hästen inte lärt sig att dra utan bara att "gå med en vagn bakom", snarare än att rockarden var för tung...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA