Stör mig på alla som går i sina gamla spår!

Madde_W

Trådstartare
Jag kan irritera mig till döds på alla som fortfarande tror på det dom lärde sig på ridskolan för 20 år sen. Hallå, världen förändras. Vi har blivit mkt mer humana i vårt sett att hantera hästar bara de sista åren. Sen horsemanship blev av med sin "hokuspokus-status" har vi öppnat oss för massor av ny kunskap.
Idag läste jag en blogg där en tjej störde sig på sin ridskola för att hästarna hade tiedemantygel och tredelade tränsbett. Hon tyckte i stället att precis som förr borde alla hästar ridas med tjockt tvådelat tränsbett och att det var bättre med gummisnodd (halsförlängare).
Jag känner inte till nån proffessionell hästmänniska som använder halsförlängare.
Tvärtom är den ökänd för att göra att hästen går på bogarna och dessutom bakom hand. Kan man rida en häst på tygel behövs inga hjälptyglar. Kan man det inte så behöver man inte en halsförlängare, utan fler ridlektioner! :idea:

Sv: Stör mig på alla som går i sina gamla spår!

Håller med att "gamlingarna" kan bli alldeles för mycket. Sen tycker jag att snodd kan vara ganska bra på tunga hästar som man inte själv orkar hålla upp (tänker nu framför allt på ridskole tiden när de satt upp lilla taniga mig på de största och tyngsta hästarna). Men det är inget som jag rider med regelbundet och hälst använder jag inga hjälptyglar alls, förutom martingal när den behövs och sålänge den inte behövs så är ju inte det något hästen lider av att ha heller.

"förr" fanns inga halsförlängare men väl thidemantygel och 3 delade bett.

den "nya" kunskap som NH är, är igentligen inget annat än vad som i sverige hetat sunt handhavande av häst i sekler, och det går ut på att rida och hantera hästen med tespekt och så små medel som möjligt och som hästen förstår, en häst kan aldrig lära sig tänka människa så människan måste lära sig tänka häst. sagt av min tränare för snart 35 år sedan men lika sant än idag.

jag upplever att det finns fler "knäckta" viljelösa hästar idag än för 20 år sedan, hästarna ska domineras och bara röra sig när dom får order.

jag kan irritera mig till döds på alla som tror att en bra hästhantering byggd på respekt och förståelse skulle vara någon ny import från usa.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fanns knappt för 20 år sedan men håller med om det du skriver, god hästhantering är ingen nyhet!

Vet inte om det kanske är OT men jag kan tycka att många hästmänniskor idag förmänskligar och är lätt överbeskyddande. Dessutom får jag nästan utslag av allt lurendrejeri som bedrivs runt hästarna. T.ex. vet jag en människa som för jämnan säger till folk att ge mycket foderkalk till hästarna eftersom de är så sura i magen...

den "nya" kunskap som NH är, är igentligen inget annat än vad som i sverige hetat sunt handhavande av häst i sekler, och det går ut på att rida och hantera hästen med tespekt och så små medel som möjligt och som hästen förstår, en häst kan aldrig lära sig tänka människa så människan måste lära sig tänka häst. sagt av min tränare för snart 35 år sedan men lika sant än idag.

jag upplever att det finns fler "knäckta" viljelösa hästar idag än för 20 år sedan, hästarna ska domineras och bara röra sig när dom får order.

jag kan irritera mig till döds på alla som tror att en bra hästhantering byggd på respekt och förståelse skulle vara någon ny import från usa.

:bow::bow: tack, slapp skriva allt själv:D

ts:
Ja jag upplever nog att kunskapen snarast minskat bland hästägare, i varje fall har den verkligen inte ökat, det finns fler irrläror och märkliga varianter som folk blir frälsta på ett tag innan de lär sig mera.
Det har blivit lättare att ha häst och flera som borde gått längre på ridskolan och provat att vara medryttare först, skaffar egen häst, utan tillräckliga kunskaper. När de sen inte klarar av det ska de ta hjälp att "nya läror". Samtidigt avfärdar man i värsta fall kunnigt folk i sin omgivning, för att man har sett nån amerikan på video och läst på buke och nätet.........:crazy:

Osäkra hästägare och ryttare är en jättemarknad för smarta affärsmän idag.

Senast ändrad av en moderator:

:bow::bow::bow: Kunde inte sagt det bättre själv.

Hälsningar från en gammal kärring som tror hon kan allt;)

:bow::bow: Tack för det kloka inlägget! Hade kunnat skriva det själv:angel:

jag tycker fortfarande att sk "NH" med alla dess grenar och avarter är hokus-pokus.

mina hästar är pigga, glada, harmoniska och lydiga utan NH. och utan spö, sporrar, specialbett, ryck och skrik (men det går ändå :o )dom kommer galopperande och gnäggar när jag kommer till hagen och det är bekräftelse nog för mig.

Till ts som svar på ursprungsinlägget:
Håller med. Det var bättre förr gäller dock inte bara hästvärlden.

När jag gick på ridskola för snart 30 år sedan (började då) då hade jag en ridlärare som var gammal ridande yrkesmilitär. Han var totalt opedagogisk.

Men det han först dunkade in i huvudet på oss barn det var: Hästarna kommer alltid i första hand. Mår inte de bra ska inte du må bra. (ungefär så i alla fall). Hade inte hästarna fått mat så hade vi inte rätt att äta.

Alltså det låter hårt men han menade att det tar så lite tid att kasta åt svettiga hästar på vintern ett täcke och några kilo hö innan man själv gick och åt.

Trots att detta var långt innan NH-s intågande i sverige så mådde hästarna bra. De fick vara hästar och i och med de så stod de åtminstone för det mesta still när man pyssla med dem. Sedan fanns det rötägg förvisso.

Nä det handlade alltid om sunt förnuft och det var inte krångligt och besvärligt utan det var oftast bara kul.

Så sålänge hästen mår bra och trivs varför ska man ta till sig massa NH och andra metoder om man inte behöver? Varför kan man inte få använda de hanteringssätt man lärde sig för 30 år sedan om det nu fungerar för både häst och människa. Om ingen lever kvar i detta sätt kommer vi snart att tappa all gammal kunskap som de gamla hästgubbarna hade. Om vi inte redan gjort det.

//// Mysaan "som givetvis är helt fullärd" :D

Jag väljer att kopiera ett inlägg jag skrev för någon månad sedan:

"Jag fick förklarat för mig härom dagen (med ironi, givetvis;)) att för sisådär 10-15 år sedan uppkom den "moderna" hästen. Det är en art som MÅSTE ha MINST dubbla täcken alla tider på året då det inte är soligt och allra minst 20 grader varmt, den tiden räcker ett täcke. Antalet täcken är oavsett hästens ålder vilket inebär att också den "moderna" unghästen kräver flera lager täcken. Den "moderna" hästen måste dessutom matas med diverse underliga foderblandningar, foder som den "antika" hästen åt klarar den "moderna" hästen inte av. Den "moderna" hästen måste också rent allmänt lindas in i bomull, á la Barbie-häst. Förutom under ridning då, när den "moderna" hästen kräver allehanda hjälptyglar för att vara ridbar. :angel: "

Jag har stått med min häst i ett medelstort kollektivstall det senaste året och det har varit en minst sagt intressant upplevelse. Inte har kunskapsnivån precis höjts de senaste åren, tvärtom! Dubbla täcken, sjukhagar mindre än boxens storlek åt helt friska hästar för att de "inte ska bli leriga om fötterna", klippta hästar för att "det är snyggt" (inte efter ev behov), diverse fodertillskott o mängder med kraftfoder åt hobbyhästar, hinkvis med betfor, för lite grovfoder, ej kunskap om ventilation och behovet av frisk luft framför värme, hjälptyglar som standardutrustning. Allt detta är delar av det jag fått se under året. Har utvecklingen gått framåt? Knappast.... Tyvärr är det vanligt förekommande hos yngre och/eller nyblivna hästägare att allt gammalt ska förkastas. Det är väldigt synd, tänk så mycket gammal kunskap som går till spillo! Självklart går utvecklingen framåt, men varför "uppfinna hjulet igen"?:confused:

Det jag stör mig mest på hos sånna som inte vill släppa det här dom lärt sig på ridskolan är.
*Bettet ska sitta så högt att det blir två väck i mungipan, då sitter det rätt.
*Sadlen ligger rätt när det är en handsbredd mellan sadelgjorden och hästens framben.

Ja det är ju onödigt att jag rapar upp samma sak när du skriver allt så bra! :bow: :bow: :D
Två människor en tanke! ;) :love:

Kicki :laugh:

Precis! Jag måste tyvärr säga att det jag lärde mig på ridskola för 25 år sedan inte är det tänkande jag har med mig idag direkt! Vissa regler sedan den tiden sitter hårt hos en del människor... Sen anser jag att gamla "hästgubbar" precis som nya NH-tränare är alla värda att lyssna o lära av om de inger det förtroendet...

Och visst är det underbart att kunna lära sig så mkt nytt varje dag fast man har haft med hästar att göra i 30 år!! Det är charmen med sporten så länge man är ödmjuk nog att kunna tänka i nya banor!

Tycker som du.:bow::bow::bow:

Började min ridkarriär i början på 70-talet med en gammal officer som ridskolechef. I det stallet gick hästarnas väl och ve först. Vi "ridtjejer" hade hårda regler. Tex ingen fick störa hästarna medans dom åt. Då var stallet stängt. Alternativet var att vi fick sitta i klubbrummet. Men inget spring i boxarna där inte.

Och visst är det underbart att kunna lära sig så mkt nytt varje dag fast man har haft med hästar att göra i 30 år!! Det är charmen med sporten så länge man är ödmjuk nog att kunna tänka i nya banor!

Att lära sig något nytt ska man alltid vara öppen för, men mycket av dagens "nytänkande" är egentligen inte så nytt, det seglar bara under annan flagg. Nu når det mesta ut på en pissblink in den värld som vi lever i och en enorm massa människor nås av läror av olika slag med raketfart. Vilket inte var "förr", och många yngre har ju inga referensramar av "forntiden" heller, utan tillskriver det förflutna att stå för det mer eller mindre dåliga. I min värld är 20 år ingenting, började rida för 39 år sedan.

Eftersom "dåtidens" läror inte hade en eller ett fåtal frontfigurer, inte heller gick de under samlingsnamn eller genomsyrades av specifika upplägg eller regler. Men tanken budskapet var densamma det kommar bara ur olika munnar på olika håll i landet. Och ingen blev känd och kunde nå ut till så mycket mer än sin närmaste omgivningoch hade ingen större ambition att göra det heller.

Många gånger, inte alltid, men alltför ofta så är det de som relaterar till hur det var "förr" för sisådär 20 år sedan, knappt födda då och ger många gånger en lätt efterkonstruerad berättelse av det "förgågna", en tid där de faktiskt själva inte deltog.

Håller med att "gamlingarna" kan bli alldeles för mycket. Sen tycker jag att snodd kan vara ganska bra på tunga hästar som man inte själv orkar hålla upp (tänker nu framför allt på ridskole tiden när de satt upp lilla taniga mig på de största och tyngsta hästarna). Men det är inget som jag rider med regelbundet och hälst använder jag inga hjälptyglar alls, förutom martingal när den behövs och sålänge den inte behövs så är ju inte det något hästen lider av att ha heller.

Kanske det mer är för att de är "gammlingar" som du tycker att de är förmycket!? Och vad är gammlingar för dig!?

Jag irriterar mig hinkvis på såna som tror (eller förlåt VET) att de vet och kan allt, och alla andra är idioter som inte gör som dem.

De som inte kan låta bli att gnälla på minsta skitsak, bara så att de kan få flika in med en berättelse om hur perfekt deras häst är, tack vare att hon/han har gjort på "det bästa" sättet.

+
De som inte fattar att alla hästar är individer, just det lärosättet funkar inte på alla hästar.

Inte alla hästar behöver 800 grams täcke ute, och 500 gram inne. Jag har aldrig träffat nån sån häst iallafall, och jag träffar många hästar, men med det menar jag inte att det inte finns nån sån häst, för det finns det säkert.

Min filosofi i livet är att försöka få folk att förstå att det är en jäkla skillnad på hästar som bor i Malmö eller som bor i Kalix. Givetvis ska de hästarna norrut ha varmare täcken än söderkisarna.

Hästarna får lida pga människornas förmänskligande. (för i grund och botten vet jag ju att det ligger välmenanade tankar för hästen, det är bara synd att det blir tvärtom).

Droppen kom häromdagen när jag läste ett inlägg som var skrivet för ett par veckor sedan av en användare som kom ifrån Östergötland. Hon/han hade sin häst inne om natten med ett 300 grams täcke, och på dagen slängde på ett 200 grams ute täcke på det. Det blir alltså 500 gram. Dagtid :crazy: I slutet av augusti/början av september. Vad ska den hästen ha när det slår på och blir 20 grader kallare varje dag?

Min häst är gjord av ben, muskler (lite fett:p) och en annan bra uppfinning som heter päls. Hon går ute fortfarande om nätterna, det är ca 5 plusgrader och hon går alldeles naken.
I fjol gick hon på lösdrift helklippt hela vintern med ett fleecefodrat regntäcke, och travtränades ca 4.5 mil i veckan. En vecka hade hon ett 220 gram vintertäcke när det var som kallast.

En "normal" häst fryser när den blir blöt + kall, men det finns frusna undantag.

Nu kommer jag säkert att få en massa mothugg, men det visar ju bara att ni tar åt er. Det är bra, för tar man åt sig kan man också föräöndras. Jag säger bara vad jag tycker = jag använnder min yttrandefrihet, synd bara att inte hästarna kan göra detsamma.

En jäkla eloge för er som förstår hur en häst fungerar, täckesmässigt, hjälpmedelsmässigt, fodermässigt, ja allt som det kan vara!

Jag vet inte riktigt vad jag ska hålla med. Vissa av dem gammla sakerna är bra och vissa av dem nya bra. Man får helt enkelt blanda. Själv tränar jag aldrig NH med min nuvarande häst.. det behövs inte. Ändå rider jag i halsring och det funkar super. Min häst är hur lätthanterad som helst trots att hon alltid har blivigt hanterad på "gammal" vis. Hon skulle aldrig ifråga sätta min "ledar" roll på marken. Nej jag vet inte vad jag tycker om allt det där med repgrimmor och runda små inhängnader man ska jaga runt hästen i:angel:

Visst har vi kommit på mycket bra i nu tid.. vi är bättre på att anpassa utrustning t ex men samtidigt har det kommit en massa special bett och hjälpmedel som tydligen ska göra varje liten häst perfekt. Jag menar det brukar finnas en anledning till att hästen gör något som ryttaren uppfattar som fel.. antingen är den "skadad" sen innan eller så är det något fel med ryttaren som har den..

Min häst är gjord av ben, muskler (lite fett:p) och en annan bra uppfinning som heter päls. Hon går ute fortfarande om nätterna, det är ca 5 plusgrader och hon går alldeles naken.
I fjol gick hon på lösdrift helklippt hela vintern med ett fleecefodrat regntäcke, och travtränades ca 4.5 mil i veckan. En vecka hade hon ett 220 gram vintertäcke när det var som kallast.

En "normal" häst fryser när den blir blöt + kall, men det finns frusna undantag.:bow:

Jag tycker med det är ur löjligt som vissa håller på redan med tjocka vintertäcken. Min häst går fort ute om nätterna iklädd ofodrat regn täcke (just för att hon inte ska bli blöt=frysa) När det är som kallast har hon 250 gramfodrat täcke på vintern. Denna häst får inte mycket vinterpäls men hon klarar sig fint ändå. Utan att bli stel över ryggen (som vissa säger är anledningen till att dem har så varma täcken) men jag tror ärligt att i dem flesta fallen beror ryggonten pga av annat än att den haft för tunt täcke.

Jag är själv en gamling, började rida för över 30 år sedan. :o
Tycker det man har med sig från alla år är just det att man aldrig blir fullärd, det finns alltid saker man aldrig har hört eller sett förr.

Och att den som kan rida, den kan rida både med och utan alla möjliga prylar, men den som inte kan rida kan ändå inte rida. ;)

Det som irriterar mig mest nuförtiden är alla idioter som inte tar sin häst till en kunnig veterinär direkt när man får problem, utan istället experimenterar med tandläkare, massörer, sadelutprovare, equi-osv mm mm.
Det är precis som om somliga skyr hästkliniker?
Hur många har man inte sett som till sist kommer iväg och så kommer det ganska enkelt fram att det är spatt och annat.
Där har dom ridit och hållit på!
Inga riktiga djurmänniskor enligt mig, och de är för många och hörs för mycket.

(Jag har absolut inget emot ovan nämnda alternativare bara man tar det i rätt ordning vill säga.)

haha xD jag vet fortfarande folk som tycker att NH är "hokus-pokus".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka