Stor man = stor bebis?

jennyjenny

Trådstartare
Jag är 161 cm och ganska späd. Min man är nästan 2 meter. Jag var en normalstor bebis och han var en bamsestor på nästan 5 kilo. Detta var ju på slutet av 60-talet så han var väldigt unik i sin storlek, nuförtiden är det fler stora bebisar har jag förstått. Alla hans 3 syskon , både bror och systrar, har också varit stora som nyfödda och blivit långa som vuxna.
Nu när min mage har börjat växa och jag är i v16 så nu kommer ju funderingarna. Som jag har fått lära mig om djur och i synnerhet hästar så brukar ju fostret anpassa sig ganska bra efter en liten mor även om hingsten bra mycket större. Vågar man tro att samma gäller för mig eller kommer jag att ha en 5 kilosbebis i v40?!:eek:

Sv: Stor man = stor bebis?

Det behöver inte bli en jättebebis.

Min pappa är både lång och stor, men alla vi syskon har vägt runt 3,5 kilo.

Är du jätte orolig så skulle jag be om ett tillväxt UL sent i graviditeten. Det ska jag göra.

/Jolanta som födde Arvid, 5030gr och 55 cm lång

Jag är 152 cm lång och min sambo är 180 cm. Båda vägde vi dryga 3 kg vid födseln men min sambo är född med kejsarsnitt p.g.a. att han hade så stort huvud:crazy:.

När vi var på rutin-UL i v 18 så sa läkaren att p.g.a. att jag är ganska liten så kommer man att hålla lite koll på hur stor bebisen ser ut att bli. Vi har ytterligare ett rutin-UL i v 30 här, och även tillväxt-UL efter det om det ser ut att behövas. Så jag är inte så orolig.

Iofs, i måndags när jag var hos BM på koll, och hon kände på bebisen, hur den låg o.s.v., så kommenterade hon att
"Det känns som en stor bebis det här!" Kul...:grin:

Är i v 29, sf-mått 30 cm.
Men jag är ju glad att bebisen växer som den ska förstås.

Min kusin (lång, stor hockeymålvakt) vägde också närmare 5 kg när han föddes på 70-talet :grin: nu har han fått barn med sin "lilla" fru på 1,54 m och deras bebis vägde 3290 och var 50 lång :laugh:

Det spelar ingen roll vad bebisen väger vid förlossningen, (om det inte är undervikt förstås;))
Förlossningens svårighetsgrad har inget med storleken på barnet att göra.
När jag fick min son var jag 164,5 cm lång, min sambo var 178 cm lång, min son vägde 4835 gram och är nu 195 cm lång och har varit det sedan han var 16 år.

Barnet anpassar sig efter platsen den har att växa på.

Lycka till med din bebis:laugh:

Är man liten så skickar bm en remiss till röntgen så kollar de ens bäcken + har koll på bebisen.

Det var väldigt många i min omgivning som var oroliga för mig som är så liten och tunn när det började närma sig förlossningen. Men Rasmus åkte i princip vattenrutchkana :o

jag är 150 cm och min sambo är 186, jag var 45 cm och vägde 2700 medans han var strax över 50 cm och vägde 4700 gram när han föddes. Jag pratade med min BM igår och berättade att jag känner mig lite orolig och hon skulle prata med doktorn och se om han trodde att vi behövde göra en bäckenröntgen pga av att jag är så liten. För säkerhetsskull. Har dock inte fått svar än.... :grin:

Är du jätte orolig så skulle jag be om ett tillväxt UL sent i graviditeten. Det ska jag göra.

Wow - din Arvid var ingen liten kille! Det låter bra med ett extra UL så man får veta på ett ungefär.

Jag är 152 cm lång och min sambo är 180 cm. Båda vägde vi dryga 3 kg vid födseln men min sambo är född med kejsarsnitt p.g.a. att han hade så stort huvud:crazy:.

När vi var på rutin-UL i v 18 så sa läkaren att p.g.a. att jag är ganska liten så kommer man att hålla lite koll på hur stor bebisen ser ut att bli. Vi har ytterligare ett rutin-UL i v 30 här, och även tillväxt-UL efter det om det ser ut att behövas. Så jag är inte så orolig.

Iofs, i måndags när jag var hos BM på koll, och hon kände på bebisen, hur den låg o.s.v., så kommenterade hon att

Är i v 29, sf-mått 30 cm.
Men jag är ju glad att bebisen växer som den ska förstås.

Visst ska man vara glad att bebisen växer! Men storhuvdad bebis vete sjutton... ;)

Det spelar ingen roll vad bebisen väger vid förlossningen, (om det inte är undervikt förstås;))
Förlossningens svårighetsgrad har inget med storleken på barnet att göra.
När jag fick min son var jag 164,5 cm lång, min sambo var 178 cm lång, min son vägde 4835 gram och är nu 195 cm lång och har varit det sedan han var 16 år.

Barnet anpassar sig efter platsen den har att växa på.

Lycka till med din bebis:laugh:

Men det måste väl vara skillnad på förlossningen om man har en bebis på 3,5 eller 4,5? Eller är det mer läget på barnet elller vaddå?Japp, jag är totalt (lyckligt?) ovetande. Helt ny annorlunda värld att vara gravid :)

Är man liten så skickar bm en remiss till röntgen så kollar de ens bäcken + har koll på bebisen.

Det var väldigt många i min omgivning som var oroliga för mig som är så liten och tunn när det började närma sig förlossningen. Men Rasmus åkte i princip vattenrutchkana :o

Rutschkana - Antecknar till mina önskemål om förlossning ;)

jag är 150 cm och min sambo är 186, jag var 45 cm och vägde 2700 medans han var strax över 50 cm och vägde 4700 gram när han föddes. Jag pratade med min BM igår och berättade att jag känner mig lite orolig och hon skulle prata med doktorn och se om han trodde att vi behövde göra en bäckenröntgen pga av att jag är så liten. För säkerhetsskull. Har dock inte fått svar än.... :grin:

mmm, ni är i storleksskillnad som oss då ungefär. Har du gått så långt i graviditeten att du gjort tillväxt UL?

Jason var ju oxå stor när han föddes, 4780 g och 54 lång.
Räknades som "tung för tiden" som det så fint hette.

På min efterkontroll hos Bm så sa hon att eftersom han vägde över 4500 g så kommer min nästa graviditet övervakas och fler prover kommer att tas.
Ändå så var både graviditet och förlossning helt okompilicerade. Sprack i stort sätt inget.

Men det är väl alltid kul att kanske få fler chanser att se den lill* på extra ul:D

Ja, jag kommer iaf kräva det till nästa grav. Jag vill inte få ut en ännu större som kanske fastnar.

jag går in i vecka 25 idag (24+7) ;) men jag har inte gjort något tillväxt UL. Vad exakt är det? min BM har alrig nämnt det...

Men man blir ju lite nojig när man ha en såpass tor man ooch man själv är så liten. Vi mätte magen igår (det är ju dock inte bara bebis som växer där inne) och jag ligger på den övre kurvan, alltså jag är har stor mage för att vara i vecka 25. Och min BM säger att jag ska räkna med att bli väldigt stor senare i graviditeten. Hur är det för dig? hur långt har du kommit och har du fått stor mage?

jag går in i vecka 25 idag (24+7) ;) men jag har inte gjort något tillväxt UL. Vad exakt är det? min BM har alrig nämnt det...

Men man blir ju lite nojig när man ha en såpass tor man ooch man själv är så liten. Vi mätte magen igår (det är ju dock inte bara bebis som växer där inne) och jag ligger på den övre kurvan, alltså jag är har stor mage för att vara i vecka 25. Och min BM säger att jag ska räkna med att bli väldigt stor senare i graviditeten. Hur är det för dig? hur långt har du kommit och har du fått stor mage?

Jolanta & Luna10 skrev om tillväxt UL så jag googlade lite på det. Det verkar vara något man gör i v32-35, men det jag läste mest om var barn som kanske var underutvecklade. Men det borde ju lika mycket gälla för stora barn.
Jag är bara i v16(+6 så jag går in i 17 imorgon) så jag har inte ens varit på mitt första ultraljud så vi har inte mätt magen. Men det är väldigt tydligt att jag är gravid för jag har fått en rejäl bula på magen :D

Men det måste väl vara skillnad på förlossningen om man har en bebis på 3,5 eller 4,5? Eller är det mer läget på barnet elller vaddå?Japp, jag är totalt (lyckligt?) ovetande. Helt ny annorlunda värld att vara gravid :)

Nej det är ingen skillnad, det är kroppen, alltså din egen som bestämmer, om du är lugn harmonisk och trygg så blir förlossningen lättast.

Vi är ju alla olika byggda, min svägerskas svägerska födde sitt tredje barn häromdagen, hon hade inga värkar men tyckte att det inte kändes som vanlig på morgonen när hon vaknade, med de andra två hade förlossningen gått fort, på några timmar, så hon bestämde sig för att åka in ändå, de kom ett par km hemifrån, då får hon första värken, en krystvärk, de stannar för hon känner att nu går det inte att hålla emot längre, hon ställer sig upp, får ner byxorna och vrålar till sin sambo ta emot!!! Också var bebis ute:love: två krystvärkar var alltså det enda hon kände:eek:

För andra tar det längre tid och känns ju mer, men just att man är lugn och trygg gör att förlossningen blir så mycket enklare att hantera.

Mitt ena barn vägde 4835 gram, mitt andra vägde 2620 gram, det var ingen skillnad på värkarna, däremot blev det akutsnitt med det lilla barnet av andra orsaker.

Det sa min BM också under hela graviditeten, jag skulle få en stor kille! :crazy:
När det närmade sig BF bad jag henne uppskatta vikten och då sa hon att det garanterat var över 4 iallafall, förmodligen mellan 4 och 4,5 men framförallt en ovanligt lång bebis.
Om han inte kommit ut på BF skulle hon kolla om jag kunde få bli igångsatt så han inte växte ännu mer för då skulle jag få en tuff förlossning.
5 dagar före BF kom Amanda ut, 3010 gram tung och 46 cm lång och jag hann vara på BB i 45 minuter innan det var klart så...BM kan ha fel :p

Jag 167 cm,57 kg
Barnens pappa 198 cm,vikt kommer ej ihåg,men smal!

Barn 1: 3220gr,49 lång
Barn 2: 4070gr,50 lång
Barn 3: 4770gr,51 lång

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka