stor mage men mager....

Iaraphel

Trådstartare
Jag har ett sto som jag köpte förra sommaren som 10åring (hästen alltså) Fullblod/halvblod - modell ädelt fullblod, hon hade då gått på lösdrift i hela sitt liv, aldrig fodrad med foder (förutom ensilage) ocg aldrig avmaskad.

I sig är hon egentligen väldigt frisk o fin MEN hon är väldigt bukig eller vad man säger... ser ut som en tunna fasst att revbenen känns tydligt (syns även emmellanåt- när hon kom till exempel), hon ser högdräktig ut på något sätt.
Hon har aldrig förut haft föl men är nu dräktig.

Vi har hafft ute veterinärer och snackat me foderexperter om det, första veterinären sa att det beror på att hon aldrig varit avmaskad,att det inte är någon fara men att hon alltid kommer att se ut så... Hon har sedan hon kommit blivit ordentligt avmaskad flertalet gånger med rätt avmaskning i rätt perioder.

En annan sa att de blir "stora" när de svälts (vilket hon mycket möjligt kan ha gjort periodvist) (och om man tänker på bilder man sett från barn i svältande länder så är ju deras magar stooora) och att det skulle rätta till sig med ordentligt med mat.

Hela förra året hade vi en ordentlig foderstat med analyserat hö osv, visst har hon bättrat sig men ser fortfarande väldigt förstor ut.

Vi ska skicka det nya höet på analys på monda och sedan fixa en ordentlig foderstat, självklart får hon mat nu med :smirk:


Så jag tänkte höra här på buke om någon här har förslag på vad det kan bero på och om man kan göra något?
 
Sv: stor mage men mager....

Rids hon något? Hur mycket mat får hon? Hon kanske äter mycket halm. Det är ju bara bukfyllnad mest och får då en stor mage utan något värde i.
Jag har också ett halvblod/fullblod. Han är väldigt svårfödd. Behöver otroligt mycket mj och smrp. Är ditt sto oroligt av sig? Då kan hon ju göra av med mer energi än vad hon får tex. Har du tagit träckprov och lämnat in? I vilken månad är hon i nu, för du skrev väl att hon var dräktig nu?
 
Sv: stor mage men mager....

Hon rids inte alla, red henne lite förra hösten (hon är ju inte inriden), men vågar inte rida henne nu i risk för att hon kastar (eftersom hon är osäker i ridningen).

Hon står på spån och får hö nu (ensilage förra året), hon är lite uppstressad av sig och gör av med en hel del ja. Hon får fri tillgång till hö när hon är inne och fodras ute två gånger om dan, hon äter inte speciellt mycke av höet tyvärr (dock är det inget fel på det, men antar att hon inte är van at gå på just hö), när hon hade ensilage gick hon på runt 12kg/dag, det är vad man får i henne när hon är inne, ( + ca 3kg ute, tror att hon får i sig nåt sånt, mer om det är kallt) svårt att fodra fritt ute eftersom hon går i samma hage som en matvrak till ponny :)

nej vi har tänkt men inte lämnat in något träckprov, ska nog göra det, kan man göra det närsom eller är det vid nåt speciallt tillfälle?
 
Senast ändrad:
Sv: stor mage men mager....

Har du koll på vilken kvot hon ligger på? Kanske behöver mer protein?
 
Sv: stor mage men mager....

Jag tycker det låter som proteinbrist. Så brukar dom se ut då...rund som en ballong med synliga revben. Men du ska ju skicka in analys på grovfodret så då ser du vad som fattas....bra du gör det om hon ska ha föl....frågar som ovanstående...när ska hon föla ????
 
Sv: stor mage men mager....

Hon är i 3:e månaden, hmm mitten av juli betäcktes hon, blir nåt sånt då va? (vet inte vad det är för datum nu...)
 
Sv: stor mage men mager....

Om hon bara är i 3:dje månaden behöver du inte bry dig om att fodra upp med extra mat iaf. Det är inte förrens hon kommer upp i 8:de månaden. Då måste du börja öka maten. :smirk:
Skicka du in ett träckprov, det får man göra när som helst. För det var väl frågan? :)
När du fått din analys på hösilaget så skriv ut det här så kommer du att få hjälp.
Men för att få upp hästen i hull så behövs kanske. Lusern, soja, krafft protein osv om ditt hösilage har dåliga värden.
 
Sv: stor mage men mager....

Det är skillnad på hull och buk. Har hästen för dåligt hull behöver den mer foder.
Bukighet kommer ofta av att det saknas muskulatur i bålen som bär upp magen. En häst som rids får muskler i rygg och mage, vilket gör att hela bålen "lyfts".

Se till att hålla hästen i ett bra hull, kolla upp avmaskningen och bekymra dig inte för mycket över bukigheten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 120
Senast: monster1
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 247
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 143
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp