Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

C

Coffeaclub

Har en pålle på 21 år som i hela sitt liv fått stora mängder kraftfoder och inte så jättemkt grovfoder. Eftersom han var tävlingshäst i hoppning upp t.o.m msv A tills han var ca 13 år, så är det ju iofs inte konstigt om han fått mkt kraftfoder.

När han kom till mig för ca 1 år sen frågade jag den gamla ägaren vad han fick för mat då, så svarade hon att han fick ca 8-10 kg hö,
ett par kilo havre, nåt kilo Krafft samt nåt kg lusern och då kan tilläggas att han endast promenadridits lätt under de senaste åren.

Nästan ända sen han kom har jag haft svårt att hålla hullet på honom. (Han var rundare när han kom). Jag har alltid försökt att ge så mkt grovfoder som möjligt och sen fylla på med kraftfoder, men aldrig lyckats få upp honom i riktigt fint hull igen. Nu slog mej tanken att eftersom han alltid stått på så mkt kraftfoder och lite grovfoder, kan det vara så att hästen vänjer sig vid detta och inte lägger på sig p g a att han står på en helt annan foderstat innehållande mestadels grovfoder? Låter kanske som en konstig fråga, men jag kan liksom inte komma fram till nån lösning då jag testat ett par olika sorters hö och silage samt diverse kraftfoder (i små mängder), Har gett honom lite protein, mkt protein lagom protein, massor av MJ osv..

Kan tillägga att varken tänder eller mage har han nåt problem med, för den frågan skulle väl annars dyka upp. ;)
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Hej

Min häst är snart 27 år och hon är precis som din. Jag har provat med alla varianter av mat på vintern men hon har alltid haft svårt att hålla hullet. Sedan några år tillbaka så har hon fri tillgång till hö och då kan jag hålla henne relativt bra i hullet. Annars är det så att det spelar egentligen ingen roll vad jag har gett henne för kraftfoder hon har inte ökat i hull ändå. Det är egentligen bara på sommaren hon blir rund och go.

Hon är dessutom lite "fin i kanten" så hon tycker inte att man ska vräka i sig mat. Därför tackar hon för sig när hon är mätt. Denna häst skulle alltså kunna stå på fri tillgång på både hö och havre. Efter ett och ett halvt kilo havre så är det bra, tycker hon och så lämnar hon resten.

Innan jag hade fattat att hästar ska äta så mycket grovfoder så fick hon förmodligen för lite och för sällan. Jag har haft henne sedan hon var föl så kanske fick hon inte vad hon skulle ha i form av grovfoder de första 10 åren. Så jag tror på något sätt att man skadat hästens mage och tarm genom att ge mycket kraftfoder och lite hö.
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Tack för ditt svar!

Ja, på nåt sätt så känns det inte riktigt som om han tar sig på en massa hö. Han var ju fin i hullet när han kom och då fick han som sagt inte speciellt mkt grovfoder, men däremot en hel del kraftfoder.

Har pratat med olika foderrådgivare, både "partiska" och opartiska som vissa har sagt att man på vissa hästar ibland får dra ner på högivan och öka kraftfodret för att de skall hålla hull. Tycker att det låter konstigt, men om hästen är van vid det så kanske det blir svårt för magen att ställa om sig..

Nån annan som vet nåt?
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Han är ju dock 21 år gammal! Äldre hästar har svårare att hålla hullet, dessutom svårare att tillgodogöra sig det dom får. Dom behöver OFTAST mer energi.
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Fast jag har lärt mig att dom ska mer protein inte energi.......

fast du kanske menar mer energi dvs högre MJ fast med en högre kvot också?
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Jo, jag har ju förstått att han behöver mer energi än "medelhästen". Dels för att han är gammal samt för att han är hingst och har mkt blod i sig.

Nu får han ca 135 MJ och det är väldigt mkt mer än tabellerna visar. Har också fått rådet att kraftigt sänka energigivan till ca 80 MJ och istället se till att foderstaten har en så bra balans mellan allt istället samt att motionera honom lite varje dag. Personen som gav mig rådet menade att han kan ha svårt att ta upp näring överhuvudtaget när han får ett så kraftigt överskott av allt samt att han inte motioneras så mkt, så det är därför han inte lägger på sig. Nu är han främst smal på den övre delen av revbenen, alltså mer mot ryggen till, medans magen är nästan lite "höbuksaktig". Hon tyckte absolut att jag skulle prova en helt annan foderstat än den han går på idag.
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Har en äldre ponny (16år, 142cm) som alltid har varit mycket lättfödd, men som jag nu nästan har svårt att hålla hull på.. Det blir så med äldre hästar, då tarmarna inte kan tillgodogöra sig allt längre. Jag ger så mycket hö jag kan(9-10kg) och fodrar mera med kraftfoder, eftersom det är oftast det som sätter hull av. Gärna krossat korn, lucern eller vetekli(om det finns och går att få tag på). Han får självklart betfor för bättre upptag, mineraler, havre och en skvätt Bvitaminer. Flytande B-vit ska jag ta bort och introducerar bryggerijäst istället. Mycket B-vit och proteiner på en gång. kan rekommenderas, men är svårt att få tag på. Använd inte foderjästen, det är en massa annat kolijox i den.
Du får nog fodra mera med ögat nu när hästen börjar bli äldre och kanske strunta i att räkna ut foderstater, det är mycket individuellt vad som behövs. Pröva dig fram. Lycka till!
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Jag tycker den foderstaten han hade hos förra ägaren verkar helt okej! Varför ändrade du den om han fungerade bra? Var han stirrig pga för mkt energi?

Du får ju även tänka på att han är gammal, och även om jag tycker att hästar ska ha Mkt grovfoder, så finns det en gräns för hur mkt dom orkar äta, och det är svårare att utnyttja den energin som finns i grovfoder vs förädlad kraftfoder, Isär för en gammal häst.

Som ett ex, så kan jag berätta att min 24 år gammla halvblodsvalack, som inte rids alls men bara går i hagen, har fri tillgång på hö men äter sällan mer än 8-9kg. Utöver det så får han 2,5kg Eggersman Senior och Örmüsli, 5 liter lusernhack och 1 liter vetekli och 1 lite Eggersman Mash (som klimäsk med linfrö och lite annat i).

Han får nästan lika mkt mat som min större häst som rids och tränas! Och han behöver så mkt för att hålla hullet... :)
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Men hur du beskriver att han ser ut låter ju som proteinbrist, är du säker på att han får i sig tillräckligt med protein och att kvoten stämmer?
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Jag ändrade lite i den foderstat han hade hos den förra ägaren , dels för att jag tyckte att han fick för lite grovfoder och för mycket kraftfoder och dels för att han var ganska stirrig. Han klarar att äta ganska mkt grovfoder (ca 15 kg) så därför har han fått äta så mkt hö han orkar.

Har också hört nånstans att äldre hästar kan ha svårare att tillgodogära sig energin i grovfodret jämfört med kraftfodret.

Svarar Mirage oxå:

Jag antar att en av anledningarna till att han är smal över ryggen och övre delen av revbenen är att han tappade alla muskler i somras när han sprang runt som en galning i sommarhagen och knappt åt ett grässtrå efter kl 5 på e.m. för då ville han hem! Nu har han inte motionerats speciellt mycket i höst av olika anledningar, men har börjat tömköra för att bygga lite ryggmuskler.

Har också tänkt att han kanske får för lite protein, men när jag har skjutit till mer protein i foderstaten har jag inte märkt nån större skillnad, mer än att urinet STANK ammoniak. I våras gick han dessutom på ett silage med en kvot på 10,3 och såg likadan ut.

Tyckte faktiskt idag när jag kollade på honom i hagen att han lagt på sig lite det senaste, eller så är det vinterpälsen som luras.. :crazy:
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Du kan ju ge "ej upphetsande kraftfoder" dvs, Inte havre... Ingen av mina hästar får havre! Och bra är det... :angel: Finns många bra kraftfoder på marknaden nu som är mkt lämpligare för hetlevrade ¨hästar som står högt i blod än dom traditionella fodersorterna. :)
Själv använde jag endast Eggersman, allt deras foder är utan havre, och det finns massor av olika blandingar att välja på. Din häst skulle säkerligen må bra på Vital senior, som är särskilt framtaget för gammla hästar och hästar som lätt tappar hull. Och det blir dom inte stirriga av heller.
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

Vad för typ av foder är Vital Senior, pellets, müsli? Vet du vad det kostar? Vet dock inte om det går att få tag i häromkring.. Ska kolla det...
 
Sv: Stor kraftfodergiva i hela sitt liv...

En alldeles underbar blandning av müssli med lite pelleterat i (för vitaminer och mineraler).

Har oxå en gammal farbror som är svår att hålla i hull och han får ca 2 kg Vital Senior och 1 kg korn och är i år, till skillnad från när han kom vid den här tiden förra året både kort i pälsen (men tät) och rund. Försökte under hela förra vintern med korn, luzern, olja mm utan någon större förbättring (han var även rätt lös i avföringen, typ hård koblajja) och så testade jag det här och vips! en annan häst...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 596
Senast: Fazeem
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 250
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 952
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp