Stor knöl på halsen

Nina888

Trådstartare
Skulle hämta min häst i hagen och ser att hon har en stor knöl på halsen, typ vid svalget. Den har kommit rätt plötsligt ( inom 24 h) och den är flyttbar.
Pratade med en veterinär som trodde att det är sköldkörteln. Hon visste inte riktigt varför dock. Frågan är varför svullnar Sköldkörteln upp bara så där ?! Så plötsligt? Någon som har varit med om detta tidigare??

Kan hästen äta och dricka normalt?
Har aldrig hört att sköldkörteln skulle kunna svullna upp så fort, lymfkörtlar kan svullna fort dock, och de finns där också. Om hästen inte har feber och verkar må bra kan du nog vänta till imorgon och om den fortfarande är svullen då ska du nog ta ut en veterinär..

Kan hästen äta och dricka normalt?
Har aldrig hört att sköldkörteln skulle kunna svullna upp så fort, lymfkörtlar kan svullna fort dock, och de finns där också. Om hästen inte har feber och verkar må bra kan du nog vänta till imorgon och om den fortfarande är svullen då ska du nog ta ut en veterinär..
Ja mycket märkligt! Hon dricker och äter gräs. Får ringa ut veterinär imorgon eller ev åka in till klinik!

Ja mycket märkligt! Hon dricker och äter gräs. Får ringa ut veterinär imorgon eller ev åka in till klinik!
Har du möjlighet att åka till klinik så har de ju antagligen bättre möjligheter att undersöka, annars är risken att man ändå måste åka in.

Våra hästar får alltid jätte svullna spottkörtlar när de släpps ut på bete. Spottkörtlarna sitter typ bakom ganaschen och det ända som händer är att hästen får lite svårare att ställa nacken, efter ett tag går det över. Alla hästar får det inte och det beror lite på betet men veterinären sade något om att när hästen ställer om från att äta hö fortsätter körtlarna producera spott även fast det finns så mycket vatten i gräset att det knappt behövs. Jag har inte stenkoll så det kanske är bra att ta ut en veterinär ändå, men du behöver nog inte va jätte orolig ;)

Våra hästar får alltid jätte svullna spottkörtlar när de släpps ut på bete. Spottkörtlarna sitter typ bakom ganaschen och det ända som händer är att hästen får lite svårare att ställa nacken, efter ett tag går det över. Alla hästar får det inte och det beror lite på betet men veterinären sade något om att när hästen ställer om från att äta hö fortsätter körtlarna producera spott även fast det finns så mycket vatten i gräset att det knappt behövs. Jag har inte stenkoll så det kanske är bra att ta ut en veterinär ändå, men du behöver nog inte va jätte orolig ;)

Det var en märklig förklaring din veterinär gav. Saliv behövs för nedbrytningsprocessen av födan oavsett om det handlar om hö eller gräs. Att hästar blir svullna vid spottkörtlarna beror inte på att de fortsätter producera sin vanliga mängd saliv utan snarare på att hästen tuggar så mycket mer på betet och att spottkörtlarna därmed producerar en större mängd saliv. Spottkörtlarna aktiveras ju av tuggande. Det är vanligast hos hästar med liten grovfodergiva i vanliga fall och hos hästar som går på kort gräs.

Är man inte helt säker på att det handlar om svullna spottkörtlar och att det som i Ts fall inte är på båda sidor om ganaschen utan vid svalget så anser jag att man bör konsultera veterinär omgående.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 311
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 088
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka