stor hund i litet format....?

P

plymen

okej, jag har alltid funderat på detta påstående, vad menar folk med det? Under mitt korta liv har jag hört denna mening nämnas om nästan alla små och medelstora raser, förutom vissa sällskapshundar då.. Finns det då också liten hund i stort format? och vad betyder det isåfall???

För mej är en liten hund just liten, och en stor är stor. Känns nästan som småhundsägare använder den meningen för att bättra på hundens(= sin egen) status och höja sitt ego????:crazy: (okej, det blev lite skarpt skrivet, men hoppas ni förstår vad jag menar)

Berätta nu alla vad ni tycker om den meningen, i vilket sammanhang den kommer upp och vad den betyder för er???
 
Sv: stor hund i litet format....?

Stor hund i litet format = Liten hund med som är som en stor hund. Alltså det är mycket hund i den... Svårt att förklara men man brukar säga så om ex Jack russel. Det är ju en krävande ras i ett litet format. Bara för det är en liten hund betyder det ju inte att den kräver lite aktivitet utan ibland krävs det ju mycket mer.

:)
 
Sv: stor hund i litet format....?

Jag ser det som en liten hund som kräver minst lika mycket som en stor brukshund.

Utmärkt exempel på en ras som är så är Dvärgpincher tycker jag. Dom mår inte bra av att bara ligga på sofflocket!

Min egen hund av dvärghundsras (kinesisk nakenhund) är inte alls så, den kan lugnt ligga och sola på altanen i 8 timmar utan att röra en fena!
Självklart aktiverar jag min hund också men den behöver inte det (mår inte dåligt av att inte aktiveras varje dag) i samma bemärkelse som en pincher eller tex en rottweiler :)
 
Sv: stor hund i litet format....?

Kul att höra! Men det finns ju många stora hundar som inte direkt lider av att ligga på altanen hela dagarna.. Skulle kanske en bättre formulering var liten brukshund, eller något liknande??? Liten hund som kräver aktivitet?? Det är ju på inget sätt fast i storleken hur mycket hunden kräver motion, det är ju dess andra egenskaper som spelar in..

(OT jag läste någonstans att en hund borde gå ca 60km om dagen för att musklerna och skelettet skulle må bra. Det gör ju knappast många hundar i dagens läge)
 
Sv: stor hund i litet format....?

Jag tycker det är såhär.

Många små hundar hör till kategorin Sällskapshundar vilket få stora hundar gör. Därför tror man atomatiskt att stora hundar kräver mer.

Stor hund i litet format är för mej ex. en sheltie,Jack russel,pincsher mfl

Om vi skulle vända på det hela alltså en stor hund i litet format så skulle jag säga Leonberger,Bernersennen,Golden retriver,labrador mfl.

Hundar som kan trivas bra med att ligga å lata sej i soffan.
 
Sv: stor hund i litet format....?

Man brukar säga att Jack russell & dvärg shnauzern är en stor hund i litet format.altså det är en liten hund som inte riktigt fattat sin storlek, det är väldigt mycket hund som är nerpressad i en liten hundras. Om du tar tex rotwieler som är mycket hund & trycker ner i ett litet paket då slutar hunden inte vara lika krävande. Det är svårt att förklara
 
Sv: stor hund i litet format....?

du menar väl liten hund i stort format om golden, labrador m.fl :idea: annars skrev du exakt såsom jag tänkte skriva ;)
 
Sv: stor hund i litet format....?

Jag tycker det är såhär.

Många små hundar hör till kategorin Sällskapshundar vilket få stora hundar gör. Därför tror man atomatiskt att stora hundar kräver mer.

Stor hund i litet format är för mej ex. en sheltie,Jack russel,pincsher mfl

Om vi skulle vända på det hela alltså en stor hund i litet format så skulle jag säga Leonberger,Bernersennen,Golden retriver,labrador mfl.

Hundar som kan trivas bra med att ligga å lata sej i soffan.

Det var lite det jag ville få fram här, aktivitetsbehovet beror inte på storleken, utan andra egenskaper. Jag tror nog alla småa sällskapshundar skulle må mycket bättre om de fick gå promenad en timme om dagen + tankearbete.(menar inte att alla småhundar slappar i soffan hela dagarna)


Det är också många som sagt åt mej typ "jag valde den här rasen eftersom det är en stor hund i litet format". Då blir jag alltid sååå fundersam vad typen i fråga egentligen menar??? Antagligen använder jag bara ett annorlund språk..:D
 
Sv: stor hund i litet format....?

Det kan också tolkas som att det är en robust och stabil hund trots sin storlek?
En del små hundar är faktiskt rätt fysiskt sköra, men en del, ex många terrierraser är väldigt stabila och tåliga fast de är små.
Man kan nog lägga in många olika värderingar och tolkningar i det uttrycket.
 
Sv: stor hund i litet format....?

Jag tycker det är såhär.

Många små hundar hör till kategorin Sällskapshundar vilket få stora hundar gör. Därför tror man atomatiskt att stora hundar kräver mer.

Stor hund i litet format är för mej ex. en sheltie,Jack russel,pincsher mfl

Om vi skulle vända på det hela alltså en stor hund i litet format så skulle jag säga Leonberger,Bernersennen,Golden retriver,labrador mfl.

Hundar som kan trivas bra med att ligga å lata sej i soffan.

Retrieverraserna är apporterande fågelhundar, tillhör inte sällskapsraserna. Tragiskt att folk tror att en retriever ska nöja sig med att ligga på soffan hela dagarna. De kräver mycket aktivitet om de ska må bra - sedan kan de ligga på soffan som alla andra.
 
Sv: stor hund i litet format....?

*kl*

Jag har en Grand Danois, han tror att han är är knähund.
Han är 90 cm i mankhöjd. Då måste ju han vara en liten hund i stort format?! :idea:
 
Sv: stor hund i litet format....?

Retrieverraserna är apporterande fågelhundar, tillhör inte sällskapsraserna. Tragiskt att folk tror att en retriever ska nöja sig med att ligga på soffan hela dagarna. De kräver mycket aktivitet om de ska må bra - sedan kan de ligga på soffan som alla andra.

:bow: :bow: min labbe klarar inte av att bara ta det lugnt. en vecka är absolut max, då kryper han nästan ur skinnet och är riktigt dryg att ha och göra med. jobbig blir han redan efter ett par dagar utan ordentligt med aktivitet.
 
Sv: stor hund i litet format....?

Retrieverraserna är apporterande fågelhundar, tillhör inte sällskapsraserna. Tragiskt att folk tror att en retriever ska nöja sig med att ligga på soffan hela dagarna. De kräver mycket aktivitet om de ska må bra - sedan kan de ligga på soffan som alla andra.

Du sa det. Ser alltförofta att alltför aktia hundar säljs till ägare som inte har minsta intresse i sin hunds behov. Retriever toppar väl listan på dessa raser.:(
 
Sv: stor hund i litet format....?

Förlåt dumt att dra in olika raser i dte här kanske. Finns säkert någon som har en otroligt aktiv och stressad Berner senner med.

Mycket är inviduellt.

Dock så sa jag bara hur jag ser på det. Dom Golden och Labbar jag träffar har inte vart några träningshundar utan sociala och trevliga familjehundar. Positiva och med på allt men dock inga tränings/tävlings hundar. Även om jag vet att dte finns sådana med mest bland jakttyperna.

Sen vet jag att retriever hundar är aktiva hundar. Har själv en Flat.

Lagom mycket hund i lagom stor förpackning:)
 
Sv: stor hund i litet format....?

Ett ganska roligt exempel på en stor hund i ett litet format.
Min schipperke,33cm hög duckar när hon ska gå under räcken,trädgrenar osv,som är ungefär 70cm+ höga.:rofl:

Däremot min hane,60cm hög,fastnar jämt,eller tar sig in på konstiga ställen för att han tror att han är mindre.;)
 
Sv: stor hund i litet format....?

jag tycker varken labrador eller golden faller in i den kategorin, det är ingen hund man ska skaffa sig om man vill ha en ren sällskapshund.

vilket många verkar tro.

kungspudel, en stor hund i litet format, fast egentligen tycker jag att en liten hund är liten och en stor hund är stor:idea:
 
Sv: stor hund i litet format....?

Fast de flesta kungspudlar jag har mött har krävt en hel del från sin ägare....

Till TS, jag tycker främst det gäller terrierraser, schnauzer, pinsher. Jag har själv en liten korsningsterrier och hon drar sig inte för nåt och är robust och tålig, hon är alltså precis som mina stora, om inte mer robust.
Det är en stor hund i litet format.

//E
 
Sv: stor hund i litet format....?

Kankse inte. Men jag ser dom hundarna som sällskaps hundar just därför att jag bara träffat hundar av den rasen som är just till för sällskap.

Jag som vill träna och hålla på med olika hundsporter skulle inte komma på idéen att köpa en golden lr Labb möjligtvis om man hittade någon som satsade på aktiva jakthundar.

Men i övrigt så är dom för mej. Aktiva sällskapshundar ungefär som mops, fransk bulldog och kineser.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 100
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 862
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp