Stor häst o hoppning i 20*40 ridhus

Asa_S

Trådstartare
Hur gör ni som har stora hästar när ni hoppar i ridhus 20*40? Jag får ingen riktig galopp i hästen om jag har hinder på mer än ett ställe på banan och då känns det ändå som om det är hörn överallt. Hinder på diagonalen är inte att tänka på för hästen kommer aldrig riktigt ur svängen. Känns som om jag får slita som ett djur med galoppen redan nu ute, förstår inte hur jag ska ta mig igenom innesäsongen :crazy:.

Min häst är 175 cm hög kanske jag ska tillägga.

Sv: Stor häst o hoppning i 20*40 ridhus

Passar väl perfekt att träna att få galoppen lite mer energilaggd uppåt och samlat? Tanken är väl att galoppen ska bibehålla sin energi trotts att man tar tillbaka den. Korta och läng där du får plats. Brukar själv försöka ta tillbaka och sedan ge eftergift och då vill jag inte att min häst ska falla framåt och det går fort igen utan tempot och energin ska behålla densamma trotts att jag lättar lite på handen. En bra kontroll för att inte låta hästen "hänga sig fast" och att du hela tiden måste sitta och hålla för att det ska gå i ett lugnare tempo. Driver jag sedan med sätet då är det okej att öka tempot.

Alla har vi olika hästar som oftast lämpar sig bäst för det ena eller det andra, utomhus-inomhussäsong. Och olika ryttare förstås. Bara att träna. :)

Problemet ligger snarare i att jag måste rida som ett jehu för att öht väcka hästen. Hon är fullt nöjd med att gå i ett kort fint tempo men tyvärr helt utan bakbensaktivitet. Kombinationen långsam oengagerad häst och liten bana är jättesvår tycker jag - jag kan ju inte bara rida framåt heller men ute har man bättre chans att komma igång igen när man tagit tillbaka, i ridhuset lägger hon liksom av varenda gång och jag orkar inte få igång henne igen i tid för hinder. Jag blir helt slut efter bara en liten stund och ändå är det liksom 50/50 om jag öht fått igång henne. Det är som att få igång tjuren Ferdinand... hon är lika snäll också faktiskt och det är ju trevligt men hjälper inte i hoppningen.

Lite gymnastikhoppning/studshoppning kanske för att få igång de där benenkanske? Passar ju bra i ett litet ridhus då man inte behöver så mkt plats.
Undvik att bygga hinder direkt på spåret, lämna såpass plats att man kan rida utanför.

Vår ridbana (iof ute men ändå) är absolut mindre än 20x40 men det går bra att rida och hoppa där.Lämna långsidorna fria som sagt, utmärkt tillfälle att trycka på galoppen på långsidorna och korta upp i hörnen och på så sätt få en reaktionssnabb häst. Var noga med att den reagerar, både framåt och bakåt.

Sedan får man anpassa övningarna efter förutsättningarna. Gymnastikhoppning och t.ex. 5-och-en-halvan går alldeles utmärkt att hoppa, men vill man bygga banor på 120-130 är det bättre att åka någon annanstans. För vardagsbehov duger den dock fint.

Vi tränar våra 6 hästar som alla är över 170 i vårt ridhus. Vi hoppar banor då vår tränare Ted Nätterqvist kommer hit, inga problem. Det gäller att utnyttja ytorna som finns och bygga bra banor.

Ett tips: Använd sporrar och spö. Dressyrspö så kan du nog få igång den.

Låter som att hästen inte är riktigt framme för skänkeln??
Mycket övergångar och tempoväxlingar för att aktivera. Galoppera på ordentligt ute i skogen. Se till att h*n verkligen svarar när du lägger till skänkeln och ber om mer aktivitet, och var nogrann själv! Så att du inte låter den gå och "trycka mot" skänkeln utan om den inte svarar så sparka till eller peta med spöet. Kämpa på med markarbetet så kommer det nog bli bättre:)
Lycka till!

Har samma problem med min stora unghäst, plötsligt blir ridhuset jättelitet...
jag har löstdet med massa gymnastikövningar studs, travbommar osv då behöver man ju ingen lång ansats. Helt plötsligt är han igång och då kan man smyga in vanliga hinder när han har fått igång galoppen:)

KL

Tack för alla svar!

Det har faktiskt blivit mycket bättre. Jag tog med mig en kompis ut för input, hoppade 5½ och hon hade inte så mycket att säga förutom att det är konstigt efter all denna tid att hon fortfarande ser ut som om det är första gången hon hoppar... MEN! hon tyckte inte avståndet såg fel ut, och jag blev redigt förbannad på hästen som var mer intresserad av omgivningen än av hindren och drog till den några gånger, satte upp världens fart och red på förbannad som jag var och tänkte att nu får du lösa det här eller så slår vi ihjäl oss. Då plötsligt vaknar hästen till och börjar hoppa - på riktigt! Kompisen sa att hon aldrig hade sett henne ta tag i uppgiften på detta sätt tidigare och det kan jag nog skriva under på. Efter några gånger kunde jag ta tillbaka lite i landningen utan att hon tappade energin så att hon kom bra på nr två, och för första gången kändes det som att hon bar mig genom språnget också och hon var inte alls svår att följa.

Fortfarande måste hon bli starkare och komma upp sig men även det tror jag börjar komma på plats, hon har hoppat mig ur sadeln istället nu några gånger. Det som gäller fn är att få till ett flyt och behålla en bra grundgalopp så alla serier etc är bannlysta än så länge, tills jag lärt mig hålla trycket i galoppen. Istället har jag ställt upp hinder i ett kors mitt i ridhuset vilket fungerar väldigt bra, då kan jag börja med längre vägar och sedan välja att gå tightare om det känns tillräckligt bra och det finns gott om utrymme att välja galopp utan hinder om hon skulle bli för tveksam. Sist kompletterade jag med bom innanför två av hindren, vilket innebär att jag kan välja att gå på hinder eller bom genom att rida på stor resp lite mindre volt vid a och c. Väldigt bra och effektivt!

Det jag har svårt med är att rida fram bjudning, och jag inser också att jag varit för "snäll" och låtit henne sakta ner för att hinna lösa problemet med att det står ett hinder ivägen. Det får hon inte göra längre. Samtidigt har hon inga problem att springa fort och det är i princip det hon tror att jag vill när jag driver. Den galoppen går inte att korta och länga och känns inte trevlig att hoppa i - eller för den delen att öka ännu mer... Men nu hittar vi den "bra" galoppen snabbare och snabbare och hon är tvungen att vara mer aktiv och alert så det känns hoppfullt!

Hon är alltså 13 år gammal så det är ingen unghäst.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024