Sv: Stor häst o hoppning i 20*40 ridhus
KL
Tack för alla svar!
Det har faktiskt blivit mycket bättre. Jag tog med mig en kompis ut för input, hoppade 5½ och hon hade inte så mycket att säga förutom att det är konstigt efter all denna tid att hon fortfarande ser ut som om det är första gången hon hoppar... MEN! hon tyckte inte avståndet såg fel ut, och jag blev redigt förbannad på hästen som var mer intresserad av omgivningen än av hindren och drog till den några gånger, satte upp världens fart och red på förbannad som jag var och tänkte att nu får du lösa det här eller så slår vi ihjäl oss. Då plötsligt vaknar hästen till och börjar hoppa - på riktigt! Kompisen sa att hon aldrig hade sett henne ta tag i uppgiften på detta sätt tidigare och det kan jag nog skriva under på. Efter några gånger kunde jag ta tillbaka lite i landningen utan att hon tappade energin så att hon kom bra på nr två, och för första gången kändes det som att hon bar mig genom språnget också och hon var inte alls svår att följa.
Fortfarande måste hon bli starkare och komma upp sig men även det tror jag börjar komma på plats, hon har hoppat mig ur sadeln istället nu några gånger. Det som gäller fn är att få till ett flyt och behålla en bra grundgalopp så alla serier etc är bannlysta än så länge, tills jag lärt mig hålla trycket i galoppen. Istället har jag ställt upp hinder i ett kors mitt i ridhuset vilket fungerar väldigt bra, då kan jag börja med längre vägar och sedan välja att gå tightare om det känns tillräckligt bra och det finns gott om utrymme att välja galopp utan hinder om hon skulle bli för tveksam. Sist kompletterade jag med bom innanför två av hindren, vilket innebär att jag kan välja att gå på hinder eller bom genom att rida på stor resp lite mindre volt vid a och c. Väldigt bra och effektivt!
Det jag har svårt med är att rida fram bjudning, och jag inser också att jag varit för "snäll" och låtit henne sakta ner för att hinna lösa problemet med att det står ett hinder ivägen. Det får hon inte göra längre. Samtidigt har hon inga problem att springa fort och det är i princip det hon tror att jag vill när jag driver. Den galoppen går inte att korta och länga och känns inte trevlig att hoppa i - eller för den delen att öka ännu mer... Men nu hittar vi den "bra" galoppen snabbare och snabbare och hon är tvungen att vara mer aktiv och alert så det känns hoppfullt!
Hon är alltså 13 år gammal så det är ingen unghäst.