Stor häst/liten ryttare

Ninnie

Trådstartare
Jag är blott 158 cm över marken och har två hästar. Den ena är ett maffigt halvblod på 165 och den andra en connemara på 154.
Jag måste nu av ekonomiska skäl sälja den ena av dem men har inte beslutat mig för vem av dem.
Den stora känns många gånger så väldigt stor i hanteringen då han kan bli bufflig och störig, är dock mycket sansad att rida. Den lilla är vaken men lugn vid både hantering och ridning.
Nu får jag ofta höra kommentarer i stil med att det är väl klart att du ska behålla storkillen eftersom han är ett halvblod och lagom stor osv. Men jag tycker han är för stor och jag känner mig som n myra i hanteringen. Den lilla är så bekväm i sin storlek när man är så liten som jag är, känner mig tryggare.
Är det fler än jag som upplever det så - känns det bättre med lite mindre hästar ?
Känner mig mer i ett med hästen och misstänker också att det ser bättre ut när hästen är i harmoni med ryttaren - dvs. liten ryttare/mindre häst.

Sv: Stor häst/liten ryttare

hej jag är 163 cm och har en NF på 152cm, han är maffig och ganska bärig och jag tycker att han är perfekt :) han är alldeles lagom att rida, jag kommer åpt honom utan att känna mig stor, sen är han ju perfekt i hanteringen, att han dessutom är en ponny och har ett typiskt ponny psyke är ett stort + Jag har så korta ben och tycker att det är nästintill omöjligt att rida ett stort buffligt hlb, jag känner mig som en fingerborg på en kokosnöt, sen tycker jag att hlb är allmänt tråkiga :smirk:
Men ta den hästen du känner att du har bäst kontakt med, den hästen som har de egenskaperna som du vill ha hos din häst :)

Behåll din lilla! du ska behålla den du känner dig tryggast med!

Jag är 160 cm o min häst är 140cm. Skulle aldrig få för mig att ha en häst som är högre än jag själv! Jag röstar på den lilla ;)

Men jag rider western o ska inte hoppa några höga hinder, så det beror väl lite på vad man har för mål med sin häst. Överlag har jag sett allt för många som har stooora hästar o är rädd för dom = kaos. Varför vill många ha så stora hästar? En fundering bara...

:)

Precis vad jag också har reflekterat över.......det är många ryttare som vill ha väldigt stora hästar. Många tycker ju att halvblod på ca 157-160 är SMÅ.
Jag är ingen tävlingsmänniska utan jag vill rida mycket i skogen, lite hubertusjakter och träna dressyr.
Min lilla påll har ju också mycket av ponnystuk i sig och det tilltalar mig mycket, hon är så personlig :love: .

Jo en sak till....
Varför tycker så många ryttare/hästmänniskor att det är stora halvblod som räknas ??
När jag säger vad för hästar jag har så märks det så väl att det är ok med halvblodet - men vad har jag en övervuxen ponny för ....

Jag har en korsning på 156 cm.... viktbärande dam som ändå ger ett ädelt intryck.

Själv är jag 175 cm och ganska kraftig. Trivs utmärkt med min lilla häst. Dessutom så bär hon sina ryttare mycket bra och man känner sig inte det minsta stor på henne.

Du svarar själv på din fråga - det är klart du ska behålla den lilla. Min arab är 147,5, själv är jag 172 cm lång och väger 57 kg. Aldrig att jag skulle vilja ha en jättehäst - det är så smidigt med en häst man når bra överallt, lätt att kliva upp, borsta på ryggen, man har bättre koll på den från marken osv. Nu är min häst gammal men blir det en ny blir det en stor ponny/liten häst igen! Är dock inte heller ett dugg intresserad av att tävla dressyr/hoppning, det är väl där det är populärt med större hästar, antar jag.

Hade jag varit dig hade jag behållt connemaran. Nu klappar iofs mitt hjärta extra för connemaror men dessutom verkar det vara trevlig höjd på honom. Jag är 163 och min häst är lika stor. Tycker att han är gränsfall till förstor för mig.

Behåll Connemaran !

Av flera skäl ;) tex

1 Den verkar du ju trivas BÄST med

2 du har "lättare" att sälja en hblval än en övervuxen connemara.
(missförstå mej rätt)

Halloj!

Självklart ska du behålla den du känner dig tryggast med!

Själv är jag 160 cm. Förra hästen ett halvblodssto av den grövre typen, 162 cm, nyvarande häst halvblodskille på 170 cm men mycket kortare och kompaktare i kroppen. Den jag har nu känns mycket mindre att rida än min förra häst. Så det har oftast inte så mycket med storleken att göra som med hur hästen är i övrigt. Förra hästen hade också mycket bättre rörelser och längre rygg vilket gjorde henne mycket större att rida.

Lycka till med vilken du än behåller!
/Anna

Har ofta fått frågan när jag ska "gå över till storhäst". Varför ska jag det??? Anledning? Oj, det fanns visst ingen! :cool:

Nä, tävlar man hoppning o dyl förstår jag, men annars finns det ju ingensomhelst anledning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 811
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet