Stor häst,början till fång!

H

hottis

Har en stor kille på 163-165cm som fick början till fång,som tur var upptäktes det i tid och det blev ingen riktig fång.Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet utav detta på stor häst,och vad man har gjort för att undvika att det händer igen.Min häst har inte fått en massa krafft.Hans tidigare foderstat var:8kg hö. 1liter lucern. 1dl mineral.Nu har jag tagit bort lucernen hellt och funderar på vad han ska få istället har tidigare även gett honom korn kross 1/2liter någon som har några förslag,han kan inte enbart gå på hö för då går han ner i vikt obs han får inte full hö giva ännu eftersom han fått lucern+att han höll viktenpå dom 8kg han fått.Förra året fick han 11kg hö minst per dag.:confused: :cool:

Sv: Stor häst,början till fång!

Har en stor kille på 163-165cm som fick början till fång,som tur var upptäktes det i tid och det blev ingen riktig fång.Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet utav detta på stor häst,och vad man har gjort för att undvika att det händer igen.Min häst har inte fått en massa krafft.Hans tidigare foderstat var:8kg hö. 1liter lucern. 1dl mineral.Nu har jag tagit bort lucernen hellt och funderar på vad han ska få istället har tidigare även gett honom korn kross 1/2liter någon som har några förslag,han kan inte enbart gå på hö för då går han ner i vikt obs han får inte full hö giva ännu eftersom han fått lucern+att han höll viktenpå dom 8kg han fått.Förra året fick han 11kg hö minst per dag.:confused: :cool:

Rids hästen eller motioneras på annat sätt?

Behöver ju motion oxå för att hålla fången i schack :smirk: !

Enbart skritt är inte i kondition efter en skada han fick på ena bakbenet.Men han busar runt med unghingsten i hagen+att kondisen kommer ju att komma tillbaka..:D

Vad är det för lucern du ger? Vad är det för mineraler du ger? Vad går hästen i för hage nu?

Vad står hästen på i boxen?

Vem var det som konstaterade början till fång?

Kan vara att iom han inte har kondition, i kombination med lite stress, konstigt väder - stressag gräs, socker i lucernet, stärkelse ur halmen etc kan tillsammans ge symptom.

Står på spån inte bädd utan rent tjockt spån minst 15 cm tjockt äter lucern pellets + mineral pellets den blåa .Foderstaten blev uträknad utav en djursjukvårdare men jag har ändå tagit mindre fodergiva än den uträknade eftersom jag inte vill riskera överutfodring.Det min pålle har är protein överskott villket är vanligt på hästar fast inte många visar det så tydligt som min har gjort.Måste fodra med ett lagom protein.Kolhydrater är det jag får öka lite på.:confused: :cool: :eek:

Står på spån inte bädd utan rent tjockt spån minst 15 cm tjockt äter lucern pellets + mineral pellets den blåa .Foderstaten blev uträknad utav en djursjukvårdare men jag har ändå tagit mindre fodergiva än den uträknade eftersom jag inte vill riskera överutfodring.Det min pålle har är protein överskott villket är vanligt på hästar fast inte många visar det så tydligt som min har gjort.Måste fodra med ett lagom protein.Kolhydrater är det jag får öka lite på.:confused: :cool: :eek:

Nu har du väl fått det om bakfoten? :crazy:
Låter som att du tror att det är PROTEINER som orsakat din hästs fång?! Det är det inte, det är faktiskt en viss slags KOLHYDRATER som är den vanligaste orsaken till fång (som ju kommer av en störning i magen). Varför ska du då öka kolhydraterna? :confused:

Hur vet du att din häst får ett proteinöverskott? Vad är det för värden i ditt hö?
I liter lusern är inte särskilt mycket (ca 600-800gram). Kan väl knappast bli överutforing på en så stor häst? Som dessutom tappar lätt säger du?
Jag gav min mycket överviktiga, lättfödda nordis 2KG lusern pellets om dagen för att säkra proteinintaget när vi inte hade analyserat hö. Proteinöverskott från grovfoder (vilket även lusern räknas till) är inte farligt eller dåligt. (när det kommer till över 30% överskott kand et dock ge en slöare häst)

Tänk bara på att i GRÄS är det över hela sommaren ungefär lika mkt protein som i lusern, ibland mycket mer t o m (på försommaren o så).
MEN det som orsakar fång på försommaren är INTE proteinet utan nån slags kolhydrater (sockerarter) - det är en gammal tro att det är proteinerna som orsakar fång.

om det nu inte beror på överutfodring så varför har han då fått början till fång?Finns desutom forskning som visar att fång även kan fås av protein överskott det är inte enbart kolhydrater som ger det.Han får ingen havre eller krafftfoder utan enbart proteinrikt foder.:confused:

Jatg sitter med en artikel om fång framför mig och den är baserad på en föreläsning av fångforskare Owe Wattle. Här står att den vanligaste orsaken till fång är överskott av kolhydrater som ger en störning av tarmfloran.
Men det står även att fång kan orsakas av ett proteinöverskott i foderstaten.!!!!!!! (histamininduserat).
Det tolkar jag som att det kan utlösas vid överkänslighet mot protein.
Ove Wattle bör ju kunna detta ;)

Till trådskaparen:
Fång kan orsakas av överutfodring!!
Alltså man ska vara försiktig med att överutfodra en fångkänslig häst. Jag har pratat med en veterinär som säger att det gäller även grovfodret. Att man ska hitta ett bra grovfoder med bra kvot men helst med låga värden om hästen har lätt att hålla hull.
Det står också att feta hästar lättare utvecklar fång och har svårare att återhämta sig.
Farligt för hästen att vara överviktig alltså.
Se till att hästen inte få för mycket kolhydrater och stärkelse och att det är i balans med proteinerna ca kvot 6.

Hmm svårt så här över internet...

Dock är det så att jag har hellre en fånghäst lite för tunn än för tjock om jag är tvingad att välja. Så om han inte faller ur ge bara hö och mineraler. Se vad som händer.

Hur mycket hö ger du? Vilka värden har det? Vilken sorts/märke lucern är det har gett?

Okej detta visste jag inte. Det jag läst om och hört är att det är kolhydrater och INTE proteiner som utlöser fång. DOCK vet jag ju att fång kan utlösas av vad som helst som STÖR MAGEN dvs kan det ju vara för mkt protein plötsligt eller liknande också.

Vet att HH brukar rekommendera lusern även till fångisar och eftersom hon är utbildad (dock ej vet.) så brukar jag lita på vad hon säger.

Det bästa är förstås att ha en balanserad foderstat med precis det den behöver och inte mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 360
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min islandshäst fick fång för (vad vi vet) första gången i början av Maj förra året. Hon tillfrisknade otroligt snabbt och har sedan...
Svar
1
· Visningar
973
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar